Show simple item record

dc.contributor.authorRosińska-Bukowska, Magdalena
dc.contributor.authorBukowski, Józef
dc.date.accessioned2015-07-08T09:15:03Z
dc.date.available2015-07-08T09:15:03Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationRosińska-Bukowska M., Bukowski J., 2014, Geografia lobbingu - przestrzenne zróżnicowanie postrzegania działalności lobbingowej, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Geographica Socio-Oeconomica, s. 35-55pl_PL
dc.identifier.issn1508-1117
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/10667
dc.description.abstractCelem artykułu jest analiza lobbingu w kontekście geograficznego zróżnicowania regulacji dotyczących tego rodzaju działalności. Dodatkowo podjęto próbę wskazania miejsca polskich regulacji w tym systemie oraz oceny realizowanych praktyk lobbingowych na tle międzynarodowym. Istotą przeprowadzonego badania jest zwrócenie uwagi na przestrzenne zróżnicowanie lobbingu, w tym społeczny odbiór tego typu działalności – swoistą geografię lobbingu i kierunki dokonujących się w tym zakresie zmian. Badane zagadnienia mają charakter interdyscyplinarny i dotyczą szeroko pojętych nauk spo- łecznych, w tym: ekonomii międzynarodowej, ale i geografii społecznej, teorii lokalizacji, socjologiczno-kulturowych aspektów funkcjonowania państw i działających na ich terenie podmiotów, kwestii etycznych etc. Opracowanie składa się z trzech części. W pierwszej przedstawiono istotę lobbingu we współczesnym świecie – strategie i metody oddziaływania na sferę legislacji. W drugiej zaakcentowano różnice między dwoma podstawowymi modelami realizacji i oceny działań lobbingowych – amerykańskim i europejskim. Następnie przedstawiono podstawowe zasady monitorowania lobbingu o charakterze uniwersalnym oraz konsekwencje regionalnego zróżnicowania postrzegania lobbingu dla metod prowadzenia monitoringu tej działalności w poszczególnych państwach. Polski model lobbingu omówiono w ostatniej części artykułu – zaprezentowano go przez pryzmat realizacji lobbingu w polskim parlamencie.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of the article is to analyze lobbing in context of variety of lobbing regulations in various territories, as well as attempt to assess Polish regulation and practice. The nature of this research is paying particular attention on spatial differentiation of lobbing perception – the geography of lobbing and its dynamics. In the first part of the paper author presents the essence of lobbing in the modern world – strategies and methods of its influence on the legislation process. In the second part the stress is put on difference between two basic models of realization and assessment of lobbing – American and European. The essential principles of lobbing monitoring which are of universal character and the consequences of regional perception of lobbing monitoring in various states are presented later on. In the last section of the paper author shows Polish experiences in lobbing – Polish model of lobbing seen through Polish parliament.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis, Folia Geographica Socio-Oeconomica;16
dc.subjectlobbingpl_PL
dc.subjectregionalne zróżnicowaniepl_PL
dc.subjectgeografia społecznapl_PL
dc.subjectproces legislacyjnypl_PL
dc.subjectregional differentiationpl_PL
dc.subjectsocial geographypl_PL
dc.subjectlegislation processpl_PL
dc.titleGeografia lobbingu - przestrzenne zróżnicowanie postrzegania działalności lobbingowejpl_PL
dc.title.alternativeGeography of lobbing - spatial differentiation of lobbing perceptionpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number35-55pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych, Zakład Handlu Światowegopl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWojskowy Instytut Medyczny w Warszawiepl_PL
dc.identifier.eissn2353-4826
dc.referencesAppadurai A., 2000, Grassroots Globalization and the Research Imagination, „Public Culture”, 12.pl_PL
dc.referencesAuble D., 2013, Lobbyists 2012: Out of the Game or Under the Radar?, Report March 20, 2013, http://www.opensecrets.org/.pl_PL
dc.referencesBai J., Olken B.A., 2013, Does Economic Growth Reduce Corruption? Theory and Evidence from Vietnam, Working Papers Series NBER.pl_PL
dc.referencesCBA, 2011, Zinstytucjonalizowana działalność antykorupcyjna na świecie, Wydawnictwo Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesClamen M., 2005, Podręcznik lobbingu, Wydawnictwo Felberg, Warszawapl_PL
dc.referencesDaszkiewicz M., 2008, Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i mikro, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDe Wit B., Meyer R., 2007, Synteza strategii, Wydawnictwo PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGueguen D., 2011, Lobbing europejski, Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHằkansson H., Johanson J., 1993, Formal and Informal Cooperation Strategies in International Industrial Networks, [w:] Ford D. (ed.), Understanding Business Markets: Interaction, Relationships and Networks, Harcourt Brace & Company.pl_PL
dc.referencesJasiecki K., 2002, Lobbing w USA, Europie Zachodniej i Polsce. Podobieństwa i różnice, „Studia Europejskie”, 4.pl_PL
dc.referencesJasiecki K., 2005, Lobbing po polsku, BDS, nr 9.pl_PL
dc.referencesJoker J., Rudnicka A., Reichel J., 2011, Nowe horyzonty. Przewodnik po społecznej odpowiedzialności i rozwoju zrównoważonym, Centrum Strategii i Rozwoju Impact, Łódź.pl_PL
dc.referencesLobbying-Forum-Sessions-Material, 2013, OECD Forum on Transparency and Integrity in Lobbing, General Scheme of the Regulation of Lobbying Bill, http://www. oecd.org.pdf.pl_PL
dc.referencesKuźma I., 2006, Czym jest Śródziemnomorze dla współczesnej etnologii europejskiej?, Uniwersytet Łódzki, Łódź.pl_PL
dc.referencesMcGann J.G., 2007, Think Tanks and Policy Advice in the United States. Academics, advisors and advocates, Routledge, New Yorkpl_PL
dc.referencesMungiu-Pippidi A., 2012, Report Transparency International, Hertie School of Governance Berlin & Fundacja Bertelsmanna.pl_PL
dc.referencesNew EU lobby register to go online in June, 2011, EurActiv.eu: http://www.euractiv. com.pl_PL
dc.referencesPike S., Roos G., 2000, Intellectual Capital Measurement and Holistic Value Approach (HVA), „Works Institute Journal (Japan)”, 42.pl_PL
dc.referencesPorter M.E., Kramer M.R., 2011, The Big Idea: Creating Shared Value, „Harvard Business Review”, 89(1/2).pl_PL
dc.referencesRosińska-Bukowska M., 2009, Rola korporacji transnarodowych w procesach globalizacji, Wyd. A. Marszałek, Dom Wydawniczy Duet, Toruń.pl_PL
dc.referencesRosińska-Bukowska M., 2012, Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych, Wydawnictwo UŁ, Łódźpl_PL
dc.referencesSouza C., 1998, So You Want To Be a Lobbyist? The Inside Story of the Political Lobbying Industry, London.pl_PL
dc.referencesThe Global Corruption Barometer, 2013, http://www.transparency.org.pl_PL
dc.referencesUstawa o działalności lobbingowej, Dz. U., 2005, nr 169, poz. 1414, wejście w życie 5 lutego 2006 r.pl_PL
dc.referencesVan Schendelen M. (ed.), 1993, National and Private EC Lobbying, Londonpl_PL
dc.referencesWaning Influence?, 2014, Report Center for Responsive Politics March 18, 2014, http://www.opensecrets.org.pl_PL
dc.referencesWiszowaty M.M., 2012, Zagadnienie think tanków w ujęciu interdyscyplinarnym, Ośrodek Analiz Polityczno-Prawnych, Gdańskpl_PL
dc.referencesWnuk M., Cybulski P., 2013, Co oficjalnie wiemy o lobbingu w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Stowarzyszenia „Mam prawo wiedzieć”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZorack J. (ed.), 1990, The Lobbying Handbook, Professional Lobbying and Consulting Center, Washingtonpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record