dc.contributor.author | Wiśniewski, Jerzy | |
dc.date.accessioned | 2015-07-15T08:15:12Z | |
dc.date.available | 2015-07-15T08:15:12Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.issn | 1505-9057 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/11016 | |
dc.description.abstract | In the poem Sól konstrukcji from the cycle of poems Pokrewieństwa in the volume Obroty
rzeczy 1956 (The Revolution o f Things), Miron Białoszewski describes a waving sea, which
leads to discovering its hidden nature, surprisingly similar to the structural characteristics of
polyphonic music - exemplified by the form of a motet and the works of Bach.
Searching for affinities and similarities between distant things, Białoszewski discovers the
harmony and internal cohesion of the world. It becomes possible when all stereotypic opinions
and cliches are rejected and we perceive a new and unknown “revolution of things” | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;12 | |
dc.title | Morze i muzyka polifoniczna. Uwagi o wierszu "Sól konstrukcji" Mirona Białoszewskiego | pl_PL |
dc.title.alternative | The sea and polyphonic music. Notes on the poem Sól konstrukcji by Miron Białoszewski | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [237]-242 | pl_PL |