The Problem of Violences what Actually Happens in a Few Plays by J. Whiting, H. Pinter and. S. Beckett
Abstract
Druga część artykułu poświęcona jest sposobom w jaki wyżej wymienieni
dramaturdzy preparują znaczenia. Środki użyte przy ewokowaniu
wizji świata przemocy to przede wszystkim groteska, deformacja,
ironia, cisza - X'insolite - stwarzające efekt surrealistycznej
wieloznaczności. U podstaw owej specyficznej "poetyki
przemocy" leży intensywnie odczuta świadomość grozy i tajemnicy
istnienia - i to właśnie stanowi punkt wyjścia dla rozważań w
trzeciej ozęści artykułu, która kieruje uwagę czytelnika ku tytułowemu
pytaniu: "co naprawdę dzieje się w tych sztukach-szaradach?"
Swoista autonomiozna logika freudowskiego "instynktu śmierci"
wydaje się kształtować apokaliptyozną wizję współczesnego
świata i losu człowieka w wyżej wymienionych sztukach; w tym
pejzażu rolę szczególną odgrywa motyw dziecka jako tajemniczego,
groźnego nosiciela "pierwotnej agresji". Tytułowe pytanie pozostaje
bez odpowiedzi, albowiem wyżej wymienione utwory wyrażają
instynkt samozagłady także poprzez swoje wycofanie się ze sfery
wyraźnych znaczeń w stronę wieloznaczności graniozącej niekiedy
z milczeniem - jakże jednak intensywnym, niepokojącym, stymulującym.
Collections