Rola emocji i nastroju oceniającego w procesie oceniania pracowników
Streszczenie
Na proces oceniania pracowników mają wpływ emocje i nastroje przeżywane przez
osoby oceniające. Mechanizmy wpływu stanów afektywnych na procesy poznawcze,
a przez to i formułowane oceny innych osób tłumaczone są głównie przy pomocy trzech
koncepcji. Pierwsza z nich – aktywizacyjna podkreśla rolę emocji i nastrojów przy
aktywowaniu informacji w pamięci. Według drugiej – informacyjnej – stan afektywny
sam w sobie stanowi wartość informacyjną wykorzystywaną przy wydawaniu ocen.
Trzecia koncepcja skupia się na różnicach pomiędzy apriorycznym i aposteriorycznym
trybem wartościowania. Koncepcje te uzupełniają się i łącznie pozwalają wyjaśnić wiele
mechanizmów wpływu stanów afektywnych na proces oceniania. Omówiono wpływ
emocji i nastrojów oceniającego na wydawanego przez niego oceny oraz ich możliwe
konsekwencje dla pracowników i organizacji. Zaproponowano również sposoby
radzenia sobie z oddziaływaniem stanów afektywnych podczas oceniania pracowników. Appraiser’s emotions and mood can influence the employees appraisal process.
There are three theories in place to explain mechanisms governing affective conditions’
impact on cognition processes, and by that, on other people appraisal. The first one –
activating theory – emphasizes the role of emotions and mood in activating different
information in our mind. The second one – informative theory – suggests that mood and
emotions have informative value taken into account during evaluation process. The third
theory describes distinctions between two styles of assessment: a priori and a posteriori.
The above mentioned theories complement one another and as a whole manage to
explain many of the mechanisms relating to affective conditions’ impact on evaluation
process. The article presents the impact of appraiser’ mood and emotions on the
employees evaluation and the potential consequences of emotive factors for both
employees and the organization. The article proposes also some means of coping with
possible interference of affective conditions in the employees appraisal.
Collections