Provinz im österreichischen Nachkriegsroman
Streszczenie
W artykule stara się autor ukazać rozwój powojennej literatury
austriackiej na przykładzie tzw. powieści "prowincjonalnej",
nawieść prowincjonalna nie Jest ujmowana Jako gatunek "regionalnej",
"chłopskiej" czy wreszcie "ludowej" powieści, lecz jako
powieść, której miejscem akcji jest małe miasteczko lub wieś, a
bohaterami są postaci z niższych warstw społecznych. Podczas gdy
autorzy austriaccy przebywający od 1933 r. na emigracji tworzyli
wielkie dzieła (J. Roth, R. Musil, H. Broch, O. von Horwäth), powieść austriacka pogrążyła się w prowincjonalizmie, w ideologii "krwi i ziemi"; Aż do lat pięćdziesiątych spotykamy się z tym negatywnym zjawiskiem. Przykładem jest tu twórczość Karla Heinricha Waggerla - autor analizuje jego powieść "Fröhliche Armut" (Radosne ubóstwo), 1948. Podsumowaniem niejako realistycznych
tendencji lat pięćdziesiątych jest natomiast powieść Hansa Leberta
"Die Wolfshaut" (Wilcza skóra). Lebert przedstawia prowincję jako siedlisko zła, bagno moralne; krytykuje i oskarża. Dokonuje on przełamania postawy Waggerla: bezkrytycznej apologii bierności i ubóstwa (moralnego).
Z ekstremalną postawą krytyczną spotykamy się u Thomasa Bernarda.
Berhsrd nie oddaje się wyłącznie analizie kompleksu "winy"
z czasów narodowosocjalistycznych, z wojennej przeszłości, ale
także analizuje on współczesność i przeprowadza jej diagnozę. Gert
Friedrich Jonke, następny z generacji młodszych pisarzy, posługuje się Już środkami "Grupy Wiedeńskiej" konkretystów. Jego "Geometryczna powieść ludowa* ("Geometrischer Heimatroman") 1969,
jest nowym etapem w literaturze austriackiej. W twórczości Petera Handego i Barbary Frischmuth eksperymenty
językowe "Grupy Wiedeńskiej" zostały zastosowane w obrębie powieści prowincjonalnej. Wieś staje się modelem wyobcowania, izolacji, brak w powieściach tych Jakichkolwiek realiów - konkretnych,
zlokalizowanych krajobrazów - wieś to stan umysłu w sensie strukturalnej teorii Języka. Zarazem jest to humorystyczno- żartobliwe pożegnanie z "Rakanią".
Dwie powieści z lat siedemdziesiątych czynią decydujący krok
w stronę krytyki społecznej! Karla Wiesingera "Bauernroman* (Powieść
chłopska), 1972 i Reinharde P. Grubera "Steirischer Roman
mit Regie. Aus dem Leben Hödlmosere" (Z życia Hödlmosera. Reżyserowana
powieść styryjska), 1973. Usytuowanie w realiach, w krajobrazie
nie wyklucza eksperymentu. Charakterystyczne dla tej
ostatniej fazy są rezygnacja z ironicznego dystansu i autentyzm.
Godne uwagi są ostatnio opublikowane powieści o "optymistycznych"
tytułach: M. Scharanga "Schöne Tage" (Piękne dni),
1974 i m. in. Franza Innerhofera "Auf freiem Fuß" (Na wolnej
stopie), 1975 oraz "Herrenjahre" (Pańskie lata), 1976, które
sygnalizują nowy realizm i są dowodem na to, te powieść prowincjonalna
stała się odbiciem ogólniejszych zjawisk zachodzących
w społeczeństwie austriackim, tak Jak to się stało w
Szwajcarii i w RFN.
Collections