dc.description.abstract | Artykuł Jest przyczynkiem do badań nad bardzo niespójnym, zarówno
formalnie, Jak i treściowo, zjawiskiem krótkiej prozy NRD.
Przesunięcia i zatarcie granicy pomiędzy gatunkami literackimi
- spowodowane wpływem środków masowego przekazu, takich Jak
film, radio, telewizja, zmianami społecznymi dokonanymi w społeczeństwie
socjalistycznym, jak również pojęciową nieostrością definicji
zawartych w słownikach terminów literackich - usprawiedliwiają
rezygnację z podania definicji normatywnej i gatunkowej
krótkiej prozy. Można natomiast wyróżnić następujące jej cechy
- krótka proza, tak jak i inne dzieła literackie, Jest strukturą
znaków estetycznych, akceptowaną lub odrzucaną przez czytelnika.
Forma ta nie Jest jednakże określona przez obstawanie
przy przekazanych tradycją wzorach, lecz poprzez ryzyko eksperymentowania;
- pojęcie "krótkości* rozumiane Jest jako cecha charakterystyczna
formy literackiej, w której au,tor wyraża Jak najwięcej
za pomocą Jak najmniejszej objętości tekstu. Krótka proza charakteryzuje
się więc redukcją substancji epickiej do minimum,
często przypowieściowym, parabolicznym charakterem, wysokim
stopniem abstrakcji, jak również podkreśleniem znaczenia detali,
drobiazgowością opisu;
- literacko-światopoglądowe punkty widzenia rozszerzone o badania
oparte na osiągnięciach estetyki recepcji dzieła literackiego,
na analizie semiotycznej i lingwistycznej uzupełnione są
problemami dnia codziennego, sprawami aktualnego życia; krótkie
teksty są wkładem do dyskusji literacko-światopoglądowych Podkreślić należy związany z tym aspekt zastosowania krótkich
tekstów w dydaktyce, w procesie nauczania studentów germanistyki
- obcokrajowców. Ze względu na bardzo ścisłe powiązanie znaków językowych
i estetycznych, każdy z krótkich tekstów można analizować
jako tekst o walorach poetyckich i ponadto porównywać ujęcie
problemu u różnych autorów. Interpretacje gramatyczne, lingwistyczne
i teoretycznoliterackie są koniecznym warunkiem wykształcenia
filologicznego, są przygotowaniem do dyskusji nad
tekstem poetyckim, do dyskusji krytycznoliterackiej.
Interpretacja jednego z krótkich tekstów prozatorskich Heinza
Knoblocha ("Am Rande der Liebe II"), która stanowi zarazem drugą
część artykułu, jest nie tylko próbą wzorcowej interpretacji
krótkiego tekstu, lecz - przede wszystkim - zbadaniem możliwości
wyrazowych za pomocą środków warsztatu filologicznego. | pl_PL |