dc.description.abstract | W artykule przeprowadzona została analiza postaw bohaterów
ostatniej powieści A. Dübllna. Powieść ta, choć ukończona w roku
1946, dopiero w 1956 r. znalazła wydawcę. Na życzenie wydawcy
A. Dęblin zmienił zakończenie. Spełniając warunek, autor rozbił
pierwotną koncepcję powieści, zmienił los centralnej postaci,
wyznaczony przez zamieszczoną w powieści legendę o Teodorze,
łagodząc tym samym religijno—teologiczną wymowę dzieła.
Klasztor czy życie, kontemplacja czy działanie jako forma
przezwyciężenia przeznaczenia - to alternatywy przewijające się
przez całą twórczość Döblina.*
W artykule podjęta została próba wyjaśnienia postaw bohaterów,
odnalezienia ich źródeł i filozoficznego podłoża. Analiza
obejmuje nie tylko bohaterów powieści "Hamlet,..", lecz również
wcześniejszych, jak r.p. "Trzy skoki Wang-lun", "Berlin Plac Aleksandra"
oraz "Niebieski tygrys". Zdaniem A, Döblina, zarówno
postawa aktywna, jak i bierna pozbawiona jest wszelkich racji,
jeżeli nie poprzedza jej poznanie i zrozumienie rzeczywistości
oraz gotowość poniesienia ofiary.
Aby zrozumieć Döblina koncepcję przezwyciężenia przeznaczenia,
trzeba zapoznać się z ekspresjonistyczną wizją rzeczywistości.
Zaczerpnięta z niemieckiego ekspresjonizmu postawa bierna
- rewolucyjny pacyfizm - u której podstaw leży głęboka ufność w
sił^ wiary 1 rozumu, nie ma nic wspólnego z fatalistycznym
pojmowaniem przeznaczenia. Gotowość poniesienia ofiary jest również
motywem zaczerpniętym z ekspresjonizmu, wzorującym się na
motywie śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. Oba motywy,
"rewolucyjny pacyfizm" oraz "śmierć jako początek nowego, lepszego
istnienia", przewijają się w zmodyfikowanej formie przez
całą twórczość A. Döblina. "Hamlet" jest, pewnego rodzaju literacką polemiką Döblina z
samym sobą, z przedstawionymi we wcześniejszych powieściach'postawami
i koncepcjami przezwyciężenia przeznaczenia. Choć i tym
razem człowiek stawia czoła przeznaczeniu poprzez śmierć oraz
zrozumienie rzeczywistości. W tym kontekście zmiana zakończenia
wydaje się tracić znaczenie, bowiem Döblin akceptuje zarówno
kontemplację, jak i działanie, o ile poprzedza je poznanie i
zrozumienie rzeczywistości. | pl_PL |