Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica Tom 045 (2010)
Browse by
CONTENT
-
Imperceptywność w językach bałtyckich i w językach słowiańskich
Ana Aliuk
-
Wykorzystywanie środków stylistyczno-składniowych w przekazywaniu emocji w "Wojnie polsko-ruskiej pod flagą biało-czerwoną" Doroty Masłowskiej
Ana Aliuk
-
Udział tytulatury standardowej w konwersacyjnych wołaczowych formach adresatywnych doby średniopolskiej
Marek Cybulski, Anita Pawłowska
-
W kwestii restytucji klasycznej wymowy łacińskiej
Tadeusz Gacia
-
Język kampanii reklamowych a kreacja postaw na przykładzie akcji promocyjnej "Młodzi w Łodzi"
Elwira Kukieła
-
Zabiegi retoryczne w dyskursie politycznym, czyli jak powiedzieć wszystko, co trzeba i tylko to, co trzeba?
Elwira Kukieła
-
La funzione dell'aggettivo qualificativo nelle lingue polacca e italiana : analisi confrontativa
Mirosława Magajewska
-
O tendencjach w nowym nazewnictwie łódzkich usługowych firm kosmetycznych
Olga Matusz
-
Techniki perswazyjne w prasowych tekstach o modzie na przykładzie kobiecych czasopism "Twój Styl", "Świat Kobiety" oraz męskiego magazynu "Men's Health" : (roczniki 2005, 2006, 2007)
Ewelina Olejnik
-
Funkcja autoprezentacyjna jako dominanta perlokucyjna form agresji werbalnej : (na przykładzie komentarzy Pawła Zarzecznego "Krótko i na temat")
Rafał Siekiera
-
Perswazja, manipulacja, zabawa językiem - wybrane aspekty językowe czasopisma "Wróżka"
Anna Sokół
-
A Wulgaryzacja przekazu jako wyróżnik języka w komunikacji na forach internetowych
Justyna Staszewska
-
Sposoby wskazywania osób w rękopisie ZNiO Sygn. 7529
Anna Wojciechowska
Zadanie pt. Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę.
Recent Submissions
-
Język kampanii reklamowych a kreacja postaw na przykładzie akcji promocyjnej „Młodzi w Łodzi”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010)The article is titled ‘The language of advertising campaigns and the creation of attitudes on example of promotive action Young in Lodz’. Influencing on present economy mechanisms, world and people are based on marketing ... -
Zabiegi retoryczne w dyskursie politycznym, czyli jak powiedzieć wszystko, co trzeba i tylko to, co trzeba?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010)The article shows complicated structure of present political language (on example of debates coming from TV programme What is with Poland?). Essential role in the rhetorical structure of political statements, in showing ... -
Perswazja, manipulacja, zabawa językiem – wybrane aspekty językowe czasopisma „Wróżka”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010)The article contains chosen language means which are responsible for manipulation and persuasion in magazine Fairy. Manipulation is usually presents in expressive, stylistic means, because they affect emotions of readers ... -
W kwestii restytucji klasycznej wymowy łacińskiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010)In this article the author first traces the process by which, beginning with Later Roman Empire, several ways of articulating Latin emerged, called traditional pronunciation. Of these, two are especially important: German ... -
Sposoby wskazywania osób w rękopisie ZNiO sygn. 7529/III
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010)The article presents linguistic habits in range of person indication that have been preserved in the protocols of the Society of Friends of Fine Arts in Lvov (1886–1894). The analysis of the text proves that a nomination ... -
Impercetywność w językach bałtyckich i w językach słowiańskich
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010)Der Modus relativus ist ein spezieller Modus in ostbaltischen sowie in bulgarischen und mazedonischen Sprachen, der Wiedergabe von indirekten Rede oder Vermutungen dient. Renarration bezeichnet man auch als Wiedererzählmodus ... -
Wulgaryzacja przekazu jako wyróżnik języka w komunikacji na forach internetowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010)The article characterizes the phenomenon of vulgarization in Internet forums. The author gives examples and descriptions of different ways of using verbal aggression. Vulgarisms are frequently designed for: emphasize ... -
Udział tytulatury standardowej w konwersacyjnych wołaczowych formach adresatywnych doby średniopolskiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010)By standard titles we understand the forms of addressing other person used in statements, in which social linguistic and moral conventions prohibited the use of pronominal form: ty. The study material is divided in accordance ... -
Wykorzystywanie środków stylistyczno-składniowych w przekazywaniu emocji w „Wojnie polsko-ruskiej pod flagą biało-czerwoną” Doroty Masłowskiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010)Gefühle sind wie ein Buch mit sieben Siegeln, denn sie werden von jedem Menschen anders empfunden. Gefühle sind eine Emotion bzw. ein psychophysiologischer Prozess, der durch die unbewusste oder bewusste Wahrnehmung der ... -
La funzione dell’aggettivo qualificativo nelle lingue polacca e italiana analisi confrontativa
(2010)Celem autorki artykułu było przedstawienie funkcji przymiotnika opisującego (jakościowego) w standardowej odmianie współczesnego języka polskiego i włoskiego. Pojęcie przymiotnika stosowane w artykule to pojęcie leksemu ... -
O tendencjach w nowym nazewnictwie łódzkich usługowych firm kosmetycznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010)Das in der Arbeit benutzte Material umfasst etwa 250 Namen von Dienstleistungsfirmen im Berreich Kosmetik, die sich in der Lodzer Woiwodschaft befinden. Das gesammelte Material wurde in 2 Gruppen geteilt: die Namen mit ... -
Funkcja autoprezentacyjna jako dominanta perlokucyjna form agresji werbalnej (na przykładzie komentarzy Pawła Zarzecznego „Krótko i na temat”)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010)The article studies means of verbal aggression, used by Paweł Zarzeczny in his commentaries “Shortly and about”, as part of process of creating the journalist’s occupational image. The publicist applies wide range of ... -
Techniki perswazyjne w prasowych tekstach o modzie na przykładzie kobiecych czasopism „Twój Styl”, „Świat Kobiety” oraz męskiego magazynu „Men’s Health” (roczniki 2005, 2006, 2007)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010)The basic of this research is vocabulary used in women’s magazines such as “Twój Styl” and “Świat Kobiety” and also in „Men’s Health” magazine (of which target group are men). Superior aim of the article is to show ...