Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDzieciuchowicz, Jerzy
dc.date.accessioned2015-09-22T17:49:56Z
dc.date.available2015-09-22T17:49:56Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn1508-1117
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/11916
dc.description.abstractExplaining the genesis to the new retail geography and establishing main research problems for her is a purpose of this study. For these issues a traditional approach applied in the retail geography is a background. The following research issues falling within the scope of the new geography of the trade in western countries were analyzed: the concentration and the restructuring of the trade in the space, networks of supplying the trade, areas of commercial ruling out, geography of the international trade, geography of the virtual trade. Also traditional and new research currents of the Polish retail geography were discussed. Conducted analysis allowed for expressing the following conclusions: 1. The new geography of the trade started developing at the beginning of years 90. 20th century. In western countries that was the opposition for dominating earlier examinations concerning links between the location and the spatial organization of the trade and spatial behaviors of consumers. 2. In frames of the new retail geography above all for contemporary changes of the trade in the socioeconomic space were examined. 3. In Anglo-Saxon countries ranks among crucial research problems of the new retail geography: the concentration and the restructuring of the trade in the space, networks of retail sourcing, areas of retail exclusion, geography of the international trade and geography of the virtual trade. 4. A systemic transformation in Poland contributed to the development the new retail geography. At first peculiarly in this field research works concentrating on dynamic structural transformations of the retail on the area of the country in different spatial scales played the greater role. In the more late time the greater stress was put for functioning of shopping centers in the urban space.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica;12
dc.subjectgeografia handlupl_PL
dc.subjectkoncepcje badawczepl_PL
dc.titleNowa geografia handlupl_PL
dc.title.alternativeThe new retail geographypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number37-53pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Gospodarki Przestrzennej i Planowania Przestrzennegopl_PL
dc.referencesBerry B.J.L., 1963, Commercial Structure and Commercial Blight, “Research Paper University of Chicago”, No 85.pl_PL
dc.referencesBogdanov D., 2002, Problemy lokalizacji wielkopowierzchniowych obiektów handlowych [w:] Słodczyk J. (red.), Przemiany bazy ekonomicznej i struktury przestrzennej miast, Uniwersytet Opolski, Opole.pl_PL
dc.referencesBrodzińska B., 1979, Hierarchia funkcjonalna jednostek osadniczych powiatu czarnkowskiego [w:] Chojnicki Z. (red.), Struktura i funkcje układów przestrzenno- -ekonomicznych, „Seria Geografia”, nr 18, UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesCiechomski W., 2010, Handel jako dział gospodarki narodowej [w:] Ciechomski W. (red.), Koncentracja handlu w Polsce i jej implikacje dla strategii konkurowania przedsiębiorstw handlowych, Wyd. UE, Poznań.pl_PL
dc.referencesCiok S., Ilnicki D., 2011, Handel detaliczny w przestrzeni dużego miasta na przykładzie Wrocławia [w:] Marciniak K., Sikora K., Sokołowski D., Koncepcje i problemy badawcze geografii, WSG, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesCoe N., Wrigley N., 2007, Host economy impact of transnational retail: The research agenda, “Journal of Economic Geography”, No 7.pl_PL
dc.referencesCrewe L., 2000, Geographies of retailing and consumption, “Progress in Human Geography”, No 24 (2).pl_PL
dc.referencesCrewe L., 2001, The besieged body: geographies of retailing and consumption, “Progress in Human Geography”, No 25 (4).pl_PL
dc.referencesCrewe L., 2003, Geographies of retailing and consumption: markets in motion, “Progress in Human Geography”, No 27 (3).pl_PL
dc.referencesCrewe L., Davenport E., 1992, The puppet show: Changing buyer supplier relationship within clothing retailing, “Transactions of the Institute of British Geographers”, NS 17.pl_PL
dc.referencesDoel C., 1996, Market development and organizational change: The case of the food industry [w:] Wrigley N., Lowe M. S. (eds.), 1996, Retailing. Consumption and Capital: Towards the New Retail Geography, Addisson Wesley Longman, Harlow.pl_PL
dc.referencesDrygas P., 2008, Handel elektroniczny [w:] Sławińska M., Kompendium wiedzy o handlu, WN PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDucatel K., Blomley N.K., 1990, Rethinking retail capital, “International Journal of Urban and Regional Research”, No 14.pl_PL
dc.referencesDzieciuchowicz J., 2012, Wielkie centrum handlowe w przestrzeni miejskiej i podmiejskiej. Manufaktura w Łodzi i Ptak w Rzgowie, Wyd. UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesDziegieć E., 1984, Zasięg oddziaływania centrum handlowego małego miasta, “Folia Geographica, Acta Universitatis Lodzensis”, 3.pl_PL
dc.referencesDziewulski S., 1981, Próba kształtowania sieci ośrodków usługowych na obszarze województwa, „Biuletyn KPZK PAN”.pl_PL
dc.referencesEndrukajtis J., 1957, Myszyniec [w:] Dziewoński K. i in. (red.), Studia geograficzne nad aktywizacją małych miast, „Prace Geograficzne”, nr 9, Instytut Geografii PAN, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGereffi G., 1994, The organization of buyer driven global community chains [w:] Gereffi G., Korzeniewicz M. (eds.), Commodity Chains and Global Capitalism, Greenwood Press, Westpoint, CT.pl_PL
dc.referencesGereffi G., 2001, Beyond the producer driven/buyer driven dichotomy: The evolution of global value chains in the Internet era, “International Development Studies Bulletin”, No 32.pl_PL
dc.referencesGórka Z., 1973, Koncentracja handlu detalicznego Krakowa w dzielnicy katastralnej Śródmieście, „Folia Geographica, Seria Geographica-Oeconomica”, Vol. VI.pl_PL
dc.referencesGórka Z., 2001, Bieżące przemiany funkcji handlowej dzielnicy Śródmieście w Krakowie w obrębie Plant [w:] Jażdżewska I. (red.), Miasto postsocjalistyczne – organizacja przestrzeni miejskiej i jej przemiany (cz. II), „XIV Konwersatorium Wiedzy o Mieście”, KGMiT, ŁTN, Łódź.pl_PL
dc.referencesGregor B., Stawiszyński M., 2002, E-Commerce, Wyd. Branta, Bydgoszcz‒Łódź.pl_PL
dc.referencesGwosdz K., Sobala-Gwosdz A., 2008, Geografia hipermarketów w Polsce: strategie lokalizacyjne i ich skutki przestrzenne, „Przegląd Geograficzny”, t. 80, z. 4.pl_PL
dc.referencesHuges A. L., 2005, Corporate strategy and the management of ethical trade: The case of the UK food and clothing retailers, “Environment and Planning”, A 37.pl_PL
dc.referencesHuges A.L., Reimer S. (eds.), 2004, Geographies of Commodity Chains, Routledge, London.pl_PL
dc.referencesIlnicki D., 2009, Przestrzenne zróżnicowanie poziomu rozwoju usług w Polsce. Teoretyczne i praktyczne uwarunkowania badań, Rozprawy naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, UW, Wrocław.pl_PL
dc.referencesJakubowicz E., 1987, Struktura przestrzenna handlu detalicznego artykułami żywnościowymi we Wrocławiu, „Prace Instytutu Geografii, Acta Uniwersitatis Wratislaviensis”, Seria B, t. 6.pl_PL
dc.referencesJaniszewska A., 2005, Sieć stacji benzynowych na tle rozwoju transportu [w:] Dzieciuchowicz J. (red.), Usługi rynkowe w Łodzi w dobie transformacji, Wyd. UŁ, Łodź.pl_PL
dc.referencesJarosz A., 2002, Miejsce hipermarketów w przestrzeni aglomeracji miejskiej [w:] Węcławowicz G. (red.), Warszawa jako przedmiot badań w geografii społeczno-ekonomicznej, „Prace Geograficzne”, nr 184, IGiPZ, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJeśmian M., 1938, Strefa wpływu miasta Ostroga, „Ziemia Wołyńska”, z. 8‒9.pl_PL
dc.referencesKaczmarek T., 2010, Struktura przestrzenna handlu detalicznego. Od skali globalnej do lokalnej, Bogucki WN, Poznań.pl_PL
dc.referencesKaczmarek T., Kaczmarek U., 2006, Stara i nowa przestrzeń handlowa Poznania [w:] Jażdżewska I. (red.), Nowe przestrzenie w miastach. Ich organizacja i funkcje, „XIX Konwersatorium Wiedzy o Mieście”, Łódź.pl_PL
dc.referencesKaczmarek T., Szafrański T., 2008, Poziom rozwoju i struktura przestrzenna handlu detalicznego w Poznaniu [w:] Rochmińska A. (red.), Theoretical and Empirical Researches on Services during Socio-Economic Changes, „Space–Society–Economy”, No 8, Łódź.pl_PL
dc.referencesKiełczewska-Zaleska M., 1974, Rola usług w kształtowaniu się hierarchii osiedli wiejskich, „Dokumentacja Geograficzna”, z. 2.pl_PL
dc.referencesKłosowski F., 2002, Hipermarkety w przestrzeni handlowej miast aglomeracji katowickiej [w:] Słodczyk J. (red.), Przemiany bazy ekonomicznej i struktury przestrzennej miast, Uniwersytet Opolski, Opole.pl_PL
dc.referencesKłosowski F., Runge J., 1999, Usługi miejskie na przykładzie Cieszyna [w:] Kaczmarek J. (red.), Przestrzeń miejska i jej organizacja i przemiany, „XII Konwersatorium Wiedzy o Mieście”, KGMiT, ŁTN, Łódź.pl_PL
dc.referencesKociuba D., 2006, Nowe przestrzenie handlowe Lublina [w:] Jażdżewska I. (red.), Nowe przestrzenie w miastach. Ich organizacja i funkcje, „XIX Konwersatorium Wiedzy o Mieście”, Łódź.pl_PL
dc.referencesKorcelli P., Potrykowska A., 1979, Rozwój funkcji usługowych a hierarchia funkcjonalna miast w Polsce, „Przegląd Geograficzny”, t. CI, z. 2.pl_PL
dc.referencesKosiński L., 1960, Badania nad funkcjami i ludnością małych miast na Ziemiach Północnych: Olecko, Biskupiec, Bytów, Wyd. TRZZ, Warszawapl_PL
dc.referencesKozakiewicz A., 2005, Sieć aptek w opiniach klientów [w:] Dzieciuchowicz J. (red.), Usługi rynkowe w Łodzi w dobie transformacji, Wyd. UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesKwiatkowska E., 1974, Struktura sieci osadniczej i jej związek z rozwojem usług na wsi, „Dokumentacja Geograficzna”, z. 2.pl_PL
dc.referencesMaliszowa B., 1981, Hierarchia ośrodków usługowych i ich program w świetle podziałów terytorialnych kraju, „Biuletyn KPZK PAN”.pl_PL
dc.referencesMałachowski A., 2005, Środowisko wirtualnego klienta, Wyd. AE, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMarsden T.K., Wrigley N., 1995, Regulation, retailing and consumption, “Environment and Planning”, A 27.pl_PL
dc.referencesMarsden T.K., Harrison M., Flynn A., 1998, Creating competitive space: Exploring the social and political maintenance of retail power, “Environment and Planning”, A 30.pl_PL
dc.referencesMiczyńska-Kowalska M., 2004, Zachowania konsumenckie, Wyd. Polihymnia, Lublin.pl_PL
dc.referencesMiszewska B., Slenczek M., 1998, Stacje benzynowe – nowy (?) element w krajobrazie Wrocławia, „Prace Geograficzne, Acta Universitatis Wratislaviensis”, Seria B, Geografia Społeczna i Ekonomiczna, t. XVII.pl_PL
dc.referencesNamyślak B., 2006, Rozwój wielkopowierzchniowych obiektów handlowych we Wrocławiu [w:] Jażdżewska I. (red.), Nowe przestrzenie w miastach. Ich organizacja i funkcje, „XIX Konwersatorium Wiedzy o Mieście”, Łódź.pl_PL
dc.referencesOrmicki W., 1938, Skup zawodowy i handel obwoźny w województwie wileńskim, nowogródzkim, poleskim i wołyńskim, „Prace IG UJ”, nr 22, UJ, Wilno.pl_PL
dc.referencesPokorska B., Maleszczyk E., 2002, Koncentracja i integracja w handlu wewnętrznym, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPolarczyk K., 1976, The Distribution of Service Centers within Large Urban Areas. A Market Accessibility Model, “Geographia Polonica”, nr 33, z. 2.pl_PL
dc.referencesPowęska H., 1994, Handel i usługi w strefie pogranicza polsko-rosyjskiego [w:] Stasiak A., Komornicki T., Problemy współpracy przygranicznej pomiędzy Polską a Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej, „Biuletyn IGiPZ PAN”, nr 6.pl_PL
dc.referencesPowęska H., 1995a, Rozwój handlu i usług na wschodnim pograniczu Polski – problemy, szanse, zagrożenia, „Przegląd Geograficzny”, t. LXVIII, z. 3‒4.pl_PL
dc.referencesPowęska H., 1995b, Transformacja i restrukturyzacja w dziedzinie handlu i usług na obszarze pogranicza [w:] Stasiak A., Miros K. (red.), „Biuletyn Podstawy rozwoju zachodnich i wschodnich obszarów przygranicznych Polski, Polska i jej współdziałanie transgraniczne z sąsiadami”, cz. I, nr 10.pl_PL
dc.referencesRiley R.C., Niżnik A.M., 1994, Retailing and urban managerialism: process and pattern in Łódź, Poland, “Geographia Polonica”, 63.pl_PL
dc.referencesRochmińska A., 2005, Rozwój sieci handlowych z udziałem kapitału zagranicznego [w:] Dzieciuchowicz J. (red.), Usługi rynkowe w Łodzi w dobie transformacji, Wyd. UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesRochmińska A., 2008, Zachowania konsumenckie w handlu internetowym na przykładzie jednostki osiedlowej w Łodzi (Olechów) [w:] Rochmińska A. (red.), Theoretical and Empirical Researches on Services during Socio-Economic Changes, Space‒Society– Economy, No 8, KGPiPP UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesSchoenberger E., 1994, Corporate strategy and corporate strategists: Power, identity and knowledge with the firm, “Environment and Planning”, A 26.pl_PL
dc.referencesSondej T., 2005, Handel w gospodarce [w:] Flajterski S., Panasiuk A., Perenc J., Rosa G. (red.), Współczesna ekonomika usług, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSuliborski A., Dziegieć E., 1982, Zewnętrzne i wewnętrzne strefy oddziaływania handlu detalicznego w Sieradzu, „Folia Geographica, Acta Universitatis Lodziensis”, 1.pl_PL
dc.referencesSzczyrba Z., 2000, Large commercial centers in the Czech Republic – new dimention of the regional structure 90 [w:] Ciok S., Ilnicki D. (red.), Przekształcenia regionalnych struktur funkcjonalno-przestrzennych, UW, Wrocław, t. V.pl_PL
dc.referencesSzulc S., 1974, Rola usług w kształtowaniu się hierarchii ośrodków wiejskich powiatu gorlickiego, „Dokumentacja Geograficzna”, z. 2.pl_PL
dc.referencesSzulce H., 1998, Struktury i strategie w handlu, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTaylor Z., 2000, Przekształcenia sieci handlu detalicznego i gastronomii w okresie transformacji społeczno-gospodarczej Polski, „Prace Geograficzne”, nr 175, IGiPZ PAN, Wyd. Continuo, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTwardzik M., 2009, Zmiany funkcji handlowej małych miast województwa śląskiego [w:] Marszał T. (red.), Funkcja usługowa małych miast, Wydawnictwo UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesWerwicki A., 1965, Funkcje usługowe osiedli miejskich w rejonie Wałbrzycha i Świdnicy oraz strefy ich oddziaływania, „Przegląd Geograficzny”, t. XXXVII.pl_PL
dc.referencesWerwicki A., 1973, Struktura przestrzenna średnich miast ośrodków wojewódzkich w Polsce, „Prace Geograficzne”, nr 101, IG PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWerwicki A., 1974a, Rola miast Gorlic i Biecza oraz osiedli wyspecjalizowanych w sieci osadniczej, „Dokumentacja Geograficzna”, 2.pl_PL
dc.referencesWerwicki A., 1974b, Rola Żuromina w organizacji lokalnej sieci osadniczej, „Dokumentacja Geograficzna”, 2.pl_PL
dc.referencesWerwicki A., 1995, Transformacja handlu detalicznego w Polsce w latach 1989‒1992 [w:] Carter F.W., Maik W. (red.), Proces przekształceń społeczno-gospodarczych w Europie Środkowej i Wschodniej po roku 1989, Turpress, Toruń.pl_PL
dc.referencesWerwicki A., 2000, Handel targowiskowy aglomeracji łódzkiej na tle jego znaczenia ogólnopolskiego w latach 1994–1997, „Szlakami Nauki”, No 31, ŁTN, Łódź.pl_PL
dc.referencesWerwicki A., Powęska H., 1993, Rejony przejść granicznych jako obszary koncentracji handlu i usług – granica zachodnia [w:] Stasiak A. (red.), Podstawy rozwoju zachodnich i wschodnich obszarów przygranicznych Polski, „Biuletyn Problematyka Zachodniego Obszaru Pogranicza”, nr 1.pl_PL
dc.referencesWięcław J., 2000, Nowe centra handlowe w strukturze przestrzenno-funkcjonalnej Krakowa [w:] Kaczmarek J. (red.), Miasto postsocjalistyczne. Organizacja przestrzeni miejskiej i jej przemiany, „XIII Konwersatorium Wiedzy o Mieście”, KGMiT, ŁTN, Łódź.pl_PL
dc.referencesWięcław-Michniewska J., 2006, Nowe przestrzenie handlowe w aspekcie realizacji zadań samorządu terytorialnego [w:] Jażdżewska I. (red.), Nowe przestrzenie w miastach. Ich organizacja i funkcje, „XIX Konwersatorium Wiedzy o Mieście”, Łódź.pl_PL
dc.referencesWrigley N., 2002, Food deserts in British cities: Policy context and research priorities, “Urban Studies”, 39.pl_PL
dc.referencesWrigley N., 2009, Retail Geographies [w:] Kitchin R., Thrift N. (eds.), International Encyclopedia of Human Geography, ELSEVIER, Amsterdam.pl_PL
dc.referencesWrigley N., Lowe M.S. (eds.), 1996, Retailing. Consumption and Capital: Towards the New Retail Geography, Addisson Wesley Longman, Harlow.pl_PL
dc.referencesWrigley N., Lowe M.S., 2002, Reading Retail: A Geographical Perspective on Retailing and Consumption Spaces, Arnold, London.pl_PL
dc.referencesWrigley N., Warm D.L., Margetts B.M., 2003, Deprivation, diet and food retail access: Findings from the Leeds ‘food deserts’ study, “Environment and Planning”, A 35.pl_PL
dc.referencesZając F., 1967, Poddębice jako ośrodek lokalny [w:] Straszewicz L. (red.), Ośrodki lokalne, KGE UŁ, Łódź, materiały z konferencji naukowej.pl_PL
dc.referencesZipser W., 2004, Oddziaływanie wrocławskich hipermarketów na klientów – mieszkańców Dolnego Śląska [w:] Bagiński E. (red.), Wybrane wyniki badań nad miejską siecią osadniczą Dolnego Śląska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesZipser W., 2005, Usługi wielko powierzchniowe a zachowania przestrzenne mieszkańców dużych miast (na podstawie wrocławskich obserwacji) [w:] Klimek J.R., Słodczyk J.S. (red.), Przemiany przestrzeni miast i stref podmiejskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord