dc.contributor.author | Węgrzyniak, Anna | |
dc.date.accessioned | 2015-09-30T17:28:05Z | |
dc.date.available | 2015-09-30T17:28:05Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 1505-9057 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/12022 | |
dc.description.abstract | The subject of the article is to present an outline of the reception of Julian Tuwim’s
works in the last decade. “The Prince of Poets” of the interwar period, well known in
the post-war era, is less and less known today. Post-war generations of poets made no
particular references to Tuwim and his poetry, and even though many critical works are
being published about him, Tuwim’s works do not engage critics who would be able to reconnect his writing with the contemporary world. Tuwim is disappearing from school literary
curricula, contemporary readers remember only his children’s poems and one can
doubt whether this situation can be changed by an extensive, multifaceted work by Piotr
Matywiecki Twarz Tuwima (Tuwim’s face), the comprehensive and readable biography of
the poet. It is an important book which tackles a number of vital questions concerning
for instance the tragic alienation of the Polish Jew who lived between two cultures and
wanted to be excluded from neither. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;4 | |
dc.subject | Julian Tuwim – contemporary reception | pl_PL |
dc.title | Tuwim po latach | pl_PL |
dc.title.alternative | Tuwim: Years After | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki 2014 | pl_PL |
dc.page.number | [13]-29 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Literatury i Kultury Polskiej, Wydział Humanistyczno- Społeczny, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, ul. Willowa 2, 43-300 Bielsko-Biała | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 1505-9057 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Anna Węgrzyniak – prof. dr hab., kierownik Katedry Literatury i Kultury Polskiej na Wydziale Humanistyczno-Społecznym w Akademii Techniczno-Humanistycznej w B ielsku-Białej, jest absolwentką Uniwersytetu Śląskiego. Przez trzydzieści lat pracowała w Instytucie Nauk o Literaturze Polskiej Uniwersytetu Śląskiego, w Zakładzie Teorii Literatury – tu pod kierunkiem profesora Ireneusza Opackiego cały zespół prowadził wieloletnie badania nad grupą poetycką Skamander. Efektem tych badań był m.in. jej doktorat: „O dialektyce reguł organizacji językowej tekstu w twórczości Tuwima. Zagadnienia wybrane” (1984). W roku 2002 związała się z ATH w Bielsku-Białej, gdzie współtworzyła Wydział Humanistyczno-Społeczny i wspólnie z prof. Tomaszem Stępniem budowała polonistykę. Przedmiotem jej zainteresowań badawczych jest polska literatura XX i XXI wieku (bardziej poezja niż proza), pisała o Bolesławie Leśmianie, Wisławie Szymborskiej, Tadeuszu Różewiczu, Mironie Białoszewskim, Tadeuszu Nowaku, Magdalenie Tulli, Oldze Tokarczuk… Za najważniejsze osiągnięcie uważa kierowanie zespołem redakcyjnym półrocznika naukowego „Świat i Słowo” (20 numerów), którego interdyscyplinarny charakter wymaga szczególnej otwartości na różne dziedziny i dyskursy. Jest autorką pięciu książek (aż dwie poświęciła Tuwimowi): „Dialektyka językowej organizacji tekstu w poezji Tuwima” (1987), „Nie ma rozpusty większej niż myślenie. O poezji Wisławy Szymborskiej” (1996), „Egzystencjalne i metafizyczne. Od Leśmiana do Maja” (1999), „Czytam, więc jestem. Studia, interpretacje, glosy” (2004), „Ja głosów świata imitator. Studia o poezji Juliana Tuwima” (2006), redaktorką kilku prac zbiorowych, autorką ponad pięćdziesięciu artykułów, wielu recenzji i prac popularnonaukowych. | pl_PL |
dc.references | „Bal w operze” – 75 lat poematu. Teksty pokonferencyjne, red. M. Stanik, Koło Naukowe Poetyki i Teorii Literatury, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawski, Stowarzyszenie „Nowa Humanistyka”, Poznań 2013; on-line: http://biblioteka.nowahumanistyka.pl/wp-content/uploads/ 2013/09/Bal-w-Operze-75-lat-poematu.-Teksty-pokonferencyjne.pdf [dostęp: 30.10.2014]. | pl_PL |
dc.references | Frajlich Anna, Aby wiatr namalować, Oficyna Stanisław Gliwa, Londyn 1976. | pl_PL |
dc.references | Frajlich Anna (wywiad), Wiersze pisze się w języku matki, rozm. P. Małochleb, „Nowe Książki” 2013, nr 9. | pl_PL |
dc.references | Frączek Agnieszka, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2013. | pl_PL |
dc.references | Gawliński Stanisław, Julian Tuwim – poeta przeciwieństw, [w:] Stulecie skamandrytów. Materiały z sesji naukowej na Uniwersytecie Jagiellońskim 8–9 grudnia 1994, red. K. Biedrzycki, Universitas, Kraków 1996. | pl_PL |
dc.references | Gorczyńska Renata, Jestem z Wilna i inne adresy, Wydawnictwo Krakowskie, Kraków 2003. | pl_PL |
dc.references | Grimstad Knut Andreas, Polsko-żydowskie gry kabaretowe, czyli Juliana Tuwima próba akulturacji, przeł. M. i M. Lachman, „Teksty Drugie” 2009, nr 3. | pl_PL |
dc.references | „Julian Tuwim”. Antologia konkursowa, red. M. Bałczewski, M. Lachman, Dom Literatury w Łodzi, Łódź 2013. | pl_PL |
dc.references | Julian Tuwim. Biografia. Twórczość. Recepcja, red. K. Ratajska, T. Cieślak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007. | pl_PL |
dc.references | Majchrowski Zbigniew, Różewicz, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2002. | pl_PL |
dc.references | Matywiecki Piotr, Twarz Tuwima, W.A.B., Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Moskalewicz Marcin, „Murzynek Bambo – czarny, wesoły…”. Próba postkolonialnej interpretacji tekstu, „Teksty Drugie” 2005, nr 1–2. | pl_PL |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Wyjście, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2004. | pl_PL |
dc.references | Ratajska Krystyna, Kraj młodości szczęśliwy. Śladami Juliana Tuwima po Łodzi i Inowłodzu, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2001. | pl_PL |
dc.references | Sandauer Artur, O człowieku, który był diabłem, [w:] Pisma zebrane, t. 1: Studia o literaturze współczesnej, Czytelnik, Warszawa 1985. | pl_PL |
dc.references | Skamander. Studia z zagadnień poetyki i socjologii form poetyckich, red. I. Opacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1978. | pl_PL |
dc.references | Staff Leopold, „Kto jest ten dziwny nieznajomy?”, wybór i posłowie T. Różewicz, PIW , Warszawa 1964. | pl_PL |
dc.references | Stulecie skamandrytów. Materiały z sesji naukowej na Uniwersytecie Jagiellońskim 8–9 grudnia 1994, red. K. Biedrzycki, Universitas, Kraków 1996. | pl_PL |
dc.references | Tuwim Julian, Wiersze zebrane, t. 1–2, Czytelnik, Warszawa 1975. | pl_PL |
dc.references | Urbanek Mariusz, Tuwim. Wylękniony bluźnierca, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 2013. | pl_PL |
dc.references | Wątroba Juliusz, (B)Łaźnia publiczna. Wiersze wybrane, Górnośląskie Towarzystwo Literackie, Katowice 2001. | pl_PL |
dc.references | Wątroba Juliusz, Błękity, Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Miejskiego, Bielsko-Biała 2012. | pl_PL |
dc.references | Wątroba Juliusz, Kryształ, Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Miejskiego, Bielsko-Biała 2013. | pl_PL |
dc.references | Wątroba Juliusz, Śmiech przez bzy, Stowarzyszenie Twórcze Krakowski Klub Artystyczno-Literacki, Kraków 2000. | pl_PL |
dc.references | Wątroba Juliusz, Zanim rzucicie kamienie, Rudzica 1993. | pl_PL |
dc.references | Węgrzyniak Anna, Język komunikacji masowej w poezji Tuwima, [w:] Skamander. Studia z zagadnień poetyki i socjologii form poetyckich, red. I. Opacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1978. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | anwe@poczta.fm | pl_PL |
dc.relation.volume | 26 | pl_PL |