Show simple item record

dc.contributor.authorRoszczynowa, Władysława
dc.date.accessioned2015-10-02T07:21:23Z
dc.date.available2015-10-02T07:21:23Z
dc.date.issued1982
dc.identifier.issn0208-6085
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/12040
dc.description.abstractMontaigne pragnął szkoły demokratycznej i radosnej, w której uczniowie czuliby się szczęśliwi ucząc się i bawiąc. Ten postulat spełnił się dla generacji naszych czasów. Autor "Prób" oddzielał kształcenie od wychowania, a to ostatnie widział zgodnie z naturą, w atmosferze stanowczej łagodności i konsekwencji postępowania. Dzięki niemu młodzi ludzie winni być dobrzy, zacni i mądrzy, a niekoniecznie uczeni, gdyż cele moralne stawiać należy przed celami formalnego kształcenia. W dzisiejszej szkole wychowanie, niestety, nie tylko nie cieczy się priorytetem, ale Jest wręcz odsunięte na dalszy plan. Zdecydowanie zgodna z Montaigne'em jest dzisiejsza szkoła w opinii o ćwiczeniu fizycznej sprawności młodzieży pozwalającym człowiekowi harmonijnie rozwijać umysł i ciało. Bardzo zbliżone do obecnie panującego jest również stanowisko Montaigne'a w sprawie programu szkolnego. Jego przekonaniu, że wiedza winna być oparta na zrozumieniu przedmiotu, odpowiada lansowane obecnie przyswajanie kognitywne, zaś zaleceniu, by wiedza była opanowywana przez praktykę - dzisiejsze nauczanie poglądowe. Interesujący jest też dla nas pogląd Montaigne'a na sprawę nauczania języków obcych, które poznawać należy poprzez obcowanie z cudzoziemcami i podróże zagraniczne. W obecnej szkole, niestety, mimo unowocześnionych metod pracy, dalecy jesteśmy od osiągnięcia zadowalających efektów w dziedzinie nauczania języków. Montaigne nie daje gotowej koncepcji pedagogicznej, a jedynie naświetla problemy wynikające ze złożoności aktu pedagogicznegopl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukępl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria;8
dc.titleActualité des idées pédagogiques de Montaignepl_PL
dc.title.alternativeAktualność idei pedagogicznych Montaigne'apl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[173]-186pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record