Erasme de Rotterdam et Michel de Montaigne - contribution aux idées pédagogiques au XVIe siecle
Streszczenie
Celem powyższego komunikatu było przedstawienie zbieżności
w poglądach pedagogicznych Erazma z Rotterdamu i Michała de Montaigne.
Obaj humaniści akcentują konieczność takiego wychowania
młodego pokolenia, by zapewniło ono swobodny rozwój niedzielnego
myślenia, a nie opierało się jedynie no pamięciowym
przyswajaniu jak największej ilości wiedzy, bez jej zrozumienia.
Tego rodzaju kształcenie winno być przeprowadzane nie przemocą ale w atmosferze łagodności i z rozumienia dla potrzeb dziecka.
Obaj myśliciele sugerują użycie licznych "pomocy naukowych",
mających na celu uczynienie nauki podobnej raczej zabawie, która z punktu widzenia psychiki dziecka jest właściwa temu wiekowi.
Tego typu wychowanie miałoby na celu nie tylko formowanie człowieka
posiadającego określone walory umysłowe, ale przede wszystkim
jego celem jest kształtowanie przyszłego obywatela tak
pod względem intelektualnym, jak i moralnym, posiadającego
rozwinięty zmysł krytyczny.
Collections