Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNaliwajek, Zbigniew
dc.date.accessioned2015-11-04T13:02:27Z
dc.date.available2015-11-04T13:02:27Z
dc.date.issued2001
dc.identifier.issn1505-9065
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/13229
dc.description.abstractPoeta dzisiaj prawie zupełnie zapomniany, Jehan Rictus (właściwie: Gabriel Randon, 1867- 1933) stanowił dla Cendrarsa ważne odniesienie. Autor "Wielkanocy w Nowym Jorku" (1912) uważał autora poematu "Le Revenant" ("Zjawa", 1897) za największego i najbardziej religijnego poetę przełomu wieku. Poemat ten, recytowany najpierw przez Rictusa w kabaretach paryskich i włączony do zbioru "Les Soliloques du Pauvre" (1903), został napisany - jak wszystkie inne utwory tego poety - gwarą robotnika paryskiego. W liście do poety, Mallarmé określił tę "deformację" języka poetyckiego mianem "genialnej". Twórczość Rictusa stanowi istotne dopełnienie obrazu poezji francuskiej od romantyzmu do nadrealizmu i znajduje swoje miejsce w refleksji nad złożoną i stosunkowo słabo zbadaną problematyką wzajemnych relacji między literaturą a życiem społecznym i politycznym przełomu wieku (idealizm, dekadentyzm, socjalizm, anarchizm, mistycyzm ...)pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica;3
dc.titleBlaise Cendrars et Jehan Rictus ou la misére du mondepl_PL
dc.title.alternativeBlaise Cendrars i Jehan Rictus albo nędza tego światapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.page.number97-107pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversités de Varsovie et de Łódźpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord