dc.contributor.author | Naliwajek, Zbigniew | |
dc.date.accessioned | 2015-11-04T13:02:27Z | |
dc.date.available | 2015-11-04T13:02:27Z | |
dc.date.issued | 2001 | |
dc.identifier.issn | 1505-9065 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/13229 | |
dc.description.abstract | Poeta dzisiaj prawie zupełnie zapomniany, Jehan Rictus (właściwie: Gabriel Randon, 1867-
1933) stanowił dla Cendrarsa ważne odniesienie. Autor "Wielkanocy w Nowym Jorku" (1912) uważał
autora poematu "Le Revenant" ("Zjawa", 1897) za największego i najbardziej religijnego poetę
przełomu wieku. Poemat ten, recytowany najpierw przez Rictusa w kabaretach paryskich i włączony
do zbioru "Les Soliloques du Pauvre" (1903), został napisany - jak wszystkie inne utwory
tego poety - gwarą robotnika paryskiego. W liście do poety, Mallarmé określił tę "deformację"
języka poetyckiego mianem "genialnej". Twórczość Rictusa stanowi istotne dopełnienie obrazu
poezji francuskiej od romantyzmu do nadrealizmu i znajduje swoje miejsce w refleksji nad złożoną
i stosunkowo słabo zbadaną problematyką wzajemnych relacji między literaturą a życiem społecznym
i politycznym przełomu wieku (idealizm, dekadentyzm, socjalizm, anarchizm, mistycyzm ...) | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica;3 | |
dc.title | Blaise Cendrars et Jehan Rictus ou la misére du monde | pl_PL |
dc.title.alternative | Blaise Cendrars i Jehan Rictus albo nędza tego świata | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.page.number | 97-107 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Universités de Varsovie et de Łódź | pl_PL |