Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców: Recent submissions
Now showing items 61-80 of 760
-
Glottodydaktyczne spotkania z Olgą Tokarczuk i jej twórczością. Opis wybranych form włączania treści literackich do nauczania języka polskiego jako obcego studentów zagranicznych na kierunkach humanistycznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article discusses Polish as a foreign language (PFL) classes using the method of teacher introspection and a study of two cases of didactic events. Their participants were humanists: foreign students of the Faculty of ... -
Interkomprehensja w nauczaniu języka polskiego jako obcego (jpjo) Słowian wschodnich
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article is devoted to the learning and teaching of Polish as a foreign language based on the lexical and grammatical similarities between Polish and East Slavic languages. After an introduction to the theoretical scope ... -
Klasyka polskiej powieści w działaniach językowych na lekcjach języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article concerns the incorporation of literary texts for foreign language learning. It consists of two sections. In the first section, the theoretical considerations are focusing on issues related to literature’s place ... -
Wzorce gatunkowe a kształcenie w zakresie form wypowiedzi pisemnych w wybranych pomocach dydaktycznych przygotowujących do egzaminu certyfikatowego na poziomie B1
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article focuses on text forms required at the B1 level of state certificate exam in Polish as a foreign language (module Pisanie – test for adult candidates). It discusses how these forms are presented in three textbooks ... -
Wykorzystanie biografii lokalnych na lekcjach jpjo na przykładzie biografii Ludwika Zamenhofa
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article focuses on the use of local biographies in Polish as a foreign language classroom, illustrated through Ludwik Zamenhof’s biography. The need of changing the perspective on the role of the biography’s in teaching ... -
Tekst publicystyczny w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej na poziomie C2. Elementy systemu komunikowania publicznego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article is the second part of a cycle on the use of journalistic text in developing communication competence in receiving public messages at C2 level. The first part of the article presents the theory of public ... -
Reportaż jako gatunek wypowiedzi w glottodydaktyce (na przykładzie reportaży Ryszarda Kapuścińskiego)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The aim of the article is to show reportage as a genre of speech to be used in teaching Polish as a foreign language in the context of genre studies. The author assumes that reportage used in teaching Polish to foreigners, ... -
Fenomen kłamstwa jako inspiracja do stworzenia zadań na zajęcia jpjo
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)Lying is a phenomenon that affects everyone, regardless of gender, origin, occupation, social status or interests. It has been investigated from a wide range of research perspectives, and each of them pays attention to ... -
Tłumaczenie jako prymarne narzędzie glottodydaktyczne w kształceniu translatologicznym. Uwagi wstępne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The aim of this article is to outline the problem of foreign language teaching in translation studies. The author postulates that translation should be an integral part of not only traditional translation classes, but also ... -
Glottodydaktyczna „podróż” online do Gruzji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The subject of the article is the analysis of an online didactic project – promotional and educational – conducted thanks to the cooperation of the Embassy of the Republic of Poland in Georgia, the Polish Institute in ... -
„Karuzela plakatowa” jako technika rozwijania działań językowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The „poster carousel” is an interesting didactic technique. It is a task-based form of work inspired by poster sessions, i.e. discussions held at posters. Tony Lynch and Joan Maclean in the article A case of exercising: ... -
Learning Polish with Duolingo: A case study in Taiwanese academic setting
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)Duolingo is one of the most popular applications used for learning foreign languages and, as such, has attracted attention of numerous scholars around the world. Majority of them, however, have focused on how the app ... -
Nauczanie kultury oraz języka przez obrazy i słowa (na przykładzie multimodalnego projektu „Lubimy Lublin”)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)In modern Polish language courses, integrated teaching of both language and culture is quite a popular option. This fact is backed up by numerous publications which serve that purpose. In the following article, we are ... -
Inspiracje (glotto)dydaktyczne w procesie kształcenia
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article presents the assumptions, theses, concepts and stipulations discussed in the texts included in volume 29 of the „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” scientific journal. The ... -
Nauczanie języka polskiego w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego a nowa (pandemiczna) rzeczywistość
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The article is a continuation of research on the evaluation of Polish language classes conducted remotely at The School of Polish for Foreign Students of the University of Lodz. Conclusions from the surveys made it possible ... -
Eduroom na lekcji języka polskiego jako obcego – wirtualny pokój zagadek
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The aim of the article is to present the possibilities of using the technology of escape rooms in the teaching Polish a foreign language. The process of adapting for educational purposes this popular form of entertainment, ... -
Narzędzia krytycznego myślenia na lekcji języka polskiego jako obcego w dobie edukacji zdalnej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The article focuses on the use of the recently popular tools of critical thinking in didactics (distinguishing the tools from critical thinking) during the lessons of Polish as a foreign language in the era of remote ... -
Potrzeby, możliwości i konteksty wprowadzenia do nauczania języka polskiego jako obcego treści związanych z prawami człowieka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The article discusses the introduction of subjects related to human rights to the language training cycle of foreigners studying Polish as a foreign language. The presented reflections are based on the results of projects ... -
Z glottodydaktycznego warsztatu. Aplikacja wiedzy o prawach człowieka na zajęciach z języka polskiego jako obcego na poziomie A1
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The article deals with the issue of adaptation of knowledge about human rights in Polish as a foreign language at the beginner level. It presents the possibilities of using a foreign language as a tool to acquire knowledge ... -
Proporcja liczby wyrazów faktycznych i przeciętnych tekstu w kontekście siedmiostopniowej skali trudności jasnopis.pl
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The length of a text will be different depending on the choice of unit, if that should be the number of Actual Words (AW) or Average Words (APW, Moździerz 2020). The ratio of AW to APW in a text changes along with this ...