Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 18: Recent submissions
Now showing items 41-54 of 54
-
Sposoby formułowania tekstów poleceń w ćwiczeniach reprezentujących podejście ludyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Autor prezentuje typy ćwiczeń o charakterze ludycznym, pojawiające się w badanych podręcznikach do nauki jpjo. Opisuje ich strukturę logiczną oraz zależności między instrukcją a egzemplifikacją rozwiązania, zawartą w ... -
Rola wypracowań dzieci polskiego pochodzenia w badaniach nad stopniem opanowania języka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Artykuł przedstawia wyniki badań pilotażowych przeprowadzonych w polskich szkołach sobotnich w Londynie wśród dzieci między 13. a 15. rokiem życia. W artykule autorka koncentruje się na analizie składniowej wypracowań i ... -
Transkrypcja tekstów pisanych przez cudzoziemców na potrzeby korpusu uczniowskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Studenci-cudzoziemcy używają polszczyzny w specyficzny sposób. SJPdCUŁ zgromadziło zasób tekstów pisanych, które mogą być umieszczone w korpusie językowym. Jego przygotowanie właśnie się zaczęło. Rękopisy cudzoziemców mają ... -
Postać bezokolicznika a odmiana czasownika w czasie przeszłym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Przedmiotem artykułu jest korelacja pomiędzy postacią bezokolicznika a odmianą czasownika w czasie przeszłym. W badaniach uwzględniono ok. 25 000 czasowników zarejestrowanych w słownikach współczesnego języka polskiego. Z ... -
Obraz Polski i Polaków w najnowszych filmach polskich i możliwość ich wykorzystania w edukacji kulturowej cudzoziemców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Autorka pokazuje rolę filmów polskich w nauczaniu jpjo. Szczególnie koncentruje się na najnowszych osiągnięciach polskiej kinematografii, ukazując, jak kształtuje się w nich obraz Polski i Polaków. -
Teksty mówione w rozwijaniu sprawności rozumienia ze słuchu. Próba charakterystyki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Kwestia doboru tekstów spełniających określone zadanie dydaktyczne jest jedną z najistotniejszych w glottodydaktyce. Artykuł ma na celu wskazanie zasadniczych cech materiałów służących rozwijaniu sprawności słuchania w ... -
Iwona Janowska, Planowanie lekcji języka polskiego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2010, ss. 191
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011) -
Rola tekstu w nauczaniu języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule zostało omówione zagadnienie tekstu jako głównego składnika lekcji języka polskiego w środowisku wschodniosłowiańskim. Pokrewieństwo języków słowiańskich ułatwia naukę słownictwa i pozwala wykładowcy na wprowadzenie ... -
„Kotuś, pieseczek, chrabąszczyk, myszka…” – „Spis” Tadeusza Chyły jako (pre)tekst do rozważań o konieczności nauczania obcokrajowców słowotwórstwa języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule autor proponuje poddać analizie lingwistycznej tekst piosenki Tadeusza Chyły „Spis”. Utwór ten ze względu na licznie nagromadzone w nim deminutywa (mające na płaszczyźnie pragmatycznej status afektonimów) stanowi ... -
Błędy szyku zdania popełniane przez cudzoziemców uczących się języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule zostały zaprezentowane i poddane analizie błędy szyku wyrazów popełniane przez obcokrajowców uczących się polskiego. Autorka skoncentrowała się na błędach szyku okoliczników oraz modulantów, a także na szczególnym ... -
Wariacje na temat dialogu, czyli co można zrobić z tekstem w grupie średnio zaawansowanej językowo na zajęciach z języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Autorka artykułu koncentruje się na opisie metod wprowadzania niektórych zjawisk gramatycznych w procesie nauczania jpjo. Ilustruje je przykładami i ćwiczeniami opartymi na dialogu będącym jedną z ważniejszych form ... -
Zindywidualizowana metoda komunikacyjna nauczania języków słowiańskich a nauczanie języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Zindywidualizowana metoda komunikacyjna profesora Aleksego Awdiejewa skierowana jest na rozwijanie sprawności mówienia i rozumienia ze słuchu. Materiałem nauczania są autentyczne publicystyczne teksty radiowe, telewizyjne ... -
Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego – 3
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011) -
Prezentacje multimedialne jako metoda kształcenia umiejętności budowania tekstów mówionych wśród studentów japońskich
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Prezentacja multimedialna jako metoda kształcenia sprawności budowania tekstów mówionych sprawdza się doskonale w warunkach pracy poza Polską w grupie jednorodnej językowo. Opracowany specjalnie dla studentów japońskiej ...