Show simple item record

dc.contributor.authorSłupik, Sylwia
dc.date.accessioned2015-11-13T10:34:01Z
dc.date.available2015-11-13T10:34:01Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/13656
dc.description.abstractCelem artykułu jest przedstawienie koncepcji Ekologicznej Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, a także identyfikacja podstawowych korzyści i barier rozwoju idei ECSR w strategiach polskich firm, ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstw w województwie śląskim. Do głównych przeszkód w prowadzeniu przedsięwzięć na rzecz ekologii oraz oddziałujących społecznie należy przede wszystkim brak świadomości na temat korzyści płynących z CSR i narzędzi, które można stosować wśród pracowników wszystkich szczebli wewnątrz firm. Ponadto, jak wynika z przeprowadzonych badań, głównymi barierami wdrażania proekologicznych strategii i działań w przedsiębiorstwach województwa śląskiego są kapitałochłonność nakładów inwestycyjnych, niska świadomość ekologiczna. To także brak finansowego wsparcia instytucjonalnego, jak również uwarunkowania legislacyjne oraz niewystępowanie wsparcia instytucjonalnego władz regionalnych. Jednakże koncepcja ekologicznej i społecznej odpowiedzialności konsekwentnie realizowana przez przedsiębiorstwa może przyczynić się do poprawy konkurencyjności i budowania trwałej przewagi nad konkurentami.pl_PL
dc.description.abstractThe purpose of this article is to present the idea of environmental corporate social responsibility and the identification of the key benefits and barriers to the development of ideas ECSR in the strategies of Polish companies with a particular emphasis on companies in Silesian Voivodeship. The main obstacles to running a environmentally and socially responsible business are: ignorance of benefits resulting from CSR and lack of knowledge about how to promote CSR among employees of all levels. Moreover, as a result of a surveys presented, the main barriers to the implementation of environmental strategies and actions in the Silesian province enterprises are capital-intensive investment; low awareness; financial lack of institutional support; legislative conditions and the lack of institutional support for the regional government. However, the idea of ecological and social responsibility consistently implemented by the company can contribute to improving the competitiveness and build a sustainable advantage over business competitors.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesGospodarka w praktyce i teorii;3
dc.subjectEkologiczna Społeczna Odpowiedzialność Biznesupl_PL
dc.subjectprzedsiębiorstwapl_PL
dc.subjectwojewództwo śląskiepl_PL
dc.subjectPolskapl_PL
dc.subjectEnvironmental Corporate Social Responsibilitypl_PL
dc.subjectenterprisespl_PL
dc.subjectSilesian Voivodeshippl_PL
dc.subjectPolandpl_PL
dc.titleEkologiczna społeczna odpowiedzialność biznesu w strategiach rozwoju firmpl_PL
dc.title.alternativeEnvironmental Corporate Social Responsibility in Business Development Strategiespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[77]-89pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny, Katowicepl_PL
dc.identifier.eissn2450-095X
dc.referencesChodyński A., Odpowiedzialność ekologiczna w proaktywnym rozwoju przedsiębiorstw, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne – Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesChodyński A., Jabłoński A., Jabłoński M., Environmental Corporate Social Responsibility (ECSR) – koncepcja strategiczna budowy wartości firmy oparta na kryteriach ekologicznych, „Przegląd Organizacji” 2008, nr 3.pl_PL
dc.referencesJabłoński A., Jabłoński M., Primus A., Spytkowska M., Ekologiczna, Społeczna Odpowiedzialność Biznesu. Raport przedsiębiorstw i gmin odpowiedzialnych ekologicznie, Europejskie Forum Odpowiedzialności Ekologicznej, Katowice 2010.pl_PL
dc.referencesLeśniak-Łebkowska G., Strategie przedsiębiorstw a środowisko naturalne, [w:] M. Kaleta, K. Moszkowicz, Zarządzanie strategiczne w badaniach teoretycznych i w praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2008.pl_PL
dc.referencesLewicka-Strzałecka A., Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, IFiS PAN, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesOlejniczak K., Wpływ wybranych czynników ekologicznego aspektu CSR na przewagę konkurencyjną przedsiębiorstw działających na terenie województwa śląskiego, „Rocznik Ochrona Środowiska”, t. 15, 2013.pl_PL
dc.referencesPARP, Ocena stanu wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznes. Zestaw wskaźników społecznej odpowiedzialności w mikro, małych, średnich oraz dużych przedsiębiorstwach, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesPorter M., Kramer M., Strategia a społeczeństwo: społeczna odpowiedzialność biznesu – pożyteczna moda czy nowy element strategii konkurencyjnej?, “Harvard Business Review” 2007, no. 6.pl_PL
dc.referencesRybak M., Etyka menedżera-społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesSeroka-Stolka O., Ekologiczna i społeczna odpowiedzialność biznesu w opinii przedsiębiorstw regionu częstochowskiego, “Journal of Ecology and Health” 2012, no. 16 (3).pl_PL
dc.referencesWołoszyn J., Stawicka E., Ratajczak M., Społeczna odpowiedzialność małych i średnich przedsiębiorstw agrobiznesu z obszarów wiejskich, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2012.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1429-3730.36.06
dc.relation.volume36pl_PL
dc.subject.jelQ59


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record