dc.description.abstract | Wielorakie formy pamięci: kronikarski zapis, osobiste wspomnienia, mit literacki i kulturowy,
mają dla Johna Updike’a, autora czterech powieści o "Króliku", kluczowe znaczenie. W całej
tetralogii, a zwłaszcza w jej ostatniej części Królik się uspokoił (1990) wyobraźnia pisarza karmi
się napięciem między pamiętaniem i zapominaniem, a dialektyka stabilności i zmiany leży
w samym centrum splotu jej wątków tematycznych.
Bohater wszystkich powieści, Harry Angstrom zwany „Królikiem”, podziela tradycyjną
skłonność bardzo wielu amerykańskich bohaterów literackich do kierowania się w wyborach
instynktem raczej niż intelektem. Żeby osiągnąć szczyt swoich możliwości, „Królikiem", podziela tradycyjną
skłonność bardzo wielu amerykańskich bohaterów literackich do kierowania się w wyborach
instynktem raczej niż intelektem. Żeby osiągnąć szczyt swoich możliwości,„Królik” musi
odwoływać się do intuicji i porywu serca, musi iść za swoimi naturalnymi pragnieniami. Wydaje
się w tym względzie spadkobiercą romantycznego bohatera - indywidualisty, współczesną wersją Self- Reliant Man”, człowieka polegającego na sobie.
W porównaniu ze swym emersonowskim czy whitmanowskim pierwowzorem „Królik”
wydaje się straszliwie pomniejszony, przede wszystkim przez otoczenie, w którym żyje i przez
przyspieszone zmiany cywilizacyjne i obyczajowe, za którymi w ostatniej powieści cyklu już
nie ma ochoty nadążać.
W "Królik się uspokoił", bardziej niż we wcześniejszych powieściach serii, Harry Angstrom utożsamiany jest z Ameryką. „Serce Harry’ego to typowe amerykańskie serce wziąwszy pod uwagę jego wiek, status ekonomiczny itd.”- mówi lekarz żonie „Królika". I kiedy Harry
umiera, jesteśmy świadkami śmierci centralnej postaci amerykańskiego mitu kulturowego, za
wszelką cenę niezależnego, wolnego bohatera-indywidualisty. Retrospektywnie, cykl powieści o "Króliku" prezentuje nie tylko losy Harry’ego Angstroma, stanowi nie tylko kronikę
głównych wydarzeń, przemian i klimatu kolejnych dekad XX w. po II wojnie światowej;
powieści te również obserwują i utrw alają walkę, porażki, i, jak się zdaje, ostateczne zejście
ze sceny najwitalniejszej mitycznej postaci w amerykańskiej kulturze, jej romantycznego
bohatera-indywidualisty.
W finalnej powieści cyklu losy Harry’ego okazują się analogiczne bądź nawet tożsame
z dziejami Stanów Zjednoczonych - od wczesnych osiągnięć i wielkich nadziei do stanu
nabrzmiałej od nadwagi ociężałości, przywiązania do wygód i zamartwiania sią o śmiertelnie
chore serce. Cały cykl oparty jest o zasadę rozciągania prywatnego doświadczenia i osobistych
wspomnień (z których wiele Harry Angstrom dzieli ze swoim, o rok tylko starszym, twórcą)
w ten sposób aby nabrały wymiarów i ciężaru zbiorowej pamięci kultury. Temu procesowi
towarzyszy równoległe ciemnienie młodzieńczej wizji nadziei i otwartych możliwości w nieodłączne
od wieku dojrzałego poczucie straty i wydziedziczenia. | pl_PL |