Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKozubska, Ewa
dc.date.accessioned2015-11-23T08:45:06Z
dc.date.available2015-11-23T08:45:06Z
dc.date.issued1994
dc.identifier.issn0208-6085
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/14154
dc.description.abstractPrzedmiotem artykułu jest zastosowanie niektórych filozoficznych koncepcji Schopenhauera w tragicznych powieściach Hardy’ego. (Tess of the d'Urbervilles, Jude the Obscure, The Mayor of Casterbridge, The Return of the Native). Ze względu na ograniczoną objętość pracy porównanie to przeprowadzono w kilku jedynie aspektach. „Wola jako noumenon” dotyczy natury absolutu. Hardy nadaje Woli takie cechy, jak: brak świadomości, obojętność wobec moralności, mechaniczny charakter, brak ukierunkowania w działaniu. Koncepcja „ewolucyjnego melioryzmu” - argument w polemice Hardy’ego z Schopenhauerem - jest jedynie teoretyczna i nie znajduje egzemplifikacji w powieściach. „Wola uprzedmiotowiona” omawia naturę świata empirycznego, wskazując na jego wewnętrzne skłócenie. Wola wcielona w poszczególne przedmioty i realizująca ich jednostkowe dążenia skazana jest na wieczną afirmację poprzez narzucenie swego kształtu wszystkiemu, co staje na jej drodze. Aspiracje poszczególnych jednostek i przedmiotów nie dają się pogodzić. W rezultacie uprzedmiotowienia Woli świat jawi się jako wielkie pole bitwy, gdzie wszyscy walczą ze wszystkimi. Ilustracją skłócenia Woli w powieściach Hardy’ego są nieudane związki małżeńskie i akcydentalizm. Akcydentalizm Hardy’ego, tak często krytykowany, stanowi filozoficzną refleksję autora nad niekoherencją świata. „Wolność paradoksalna, czyli wolność bez wyboru” dotyczy idei wolności. Zarówno u Schopenhauera, jak i u Hardy’ego wolność jest pojęciem intelligibilnym, należy do sfery noumenalnej, w świecie empirycznym się nic przejawia. Związana z ideą wolności kaniowska koncepcja charakteru intelligibilnego powiększa zakres odpowiedzialności. Chociaż to, co robi człowiek zależy od zewnętrznych okoliczności, nad którymi nie ma władzy, jest osądzany tak, jakby jego czyny były aktami wolnej woli i zależały od niego samego. Odpowiednikiem koncepcji Kanta w powieściach Hardy’ego jest idea Novalisa wyrażona w słynnym Character is Fate („Charakter człowieka jest jego losem”). Refleksja nad naturą świata i wolnością stawia przed bohaterami Hard'ego szereg problemów, m. in. pytanie o możliwość działania w zdeterminowanym świecie. Dylemat, który muszą rozwiązać - czy poddać się losowi, czy w prometejski sposób buntować się przeciw niemu, czy przyjąć aktywną czy bierną postawę wobec życia - w swym aspekcie praktycznym jest oczywisty. Różny sposób jego rozwiązania, przyjęty przez bohaterów dzieli ich na tragicznych i wyalienowanych.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukępl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria;36
dc.titleSome Aspects of Hardy’s Voluntary Philosophypl_PL
dc.title.alternativeNiektóre aspekty woluntarystycznej filozofii Hardy’egopl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[41]-59pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Łódź, Institute of English Studiespl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord