The Presentation of King Lear in Three Production by the RSC.
Streszczenie
Autor tego artykułu analizuje trzy kolejne przedstawienia Króla Lira Williama Shakespeare’a
w wykonaniu Royal Shakespeare Company: z roku 1953 w reżyserii Georga Devine’a, z roku
1959 wyreżyserowane przez Glena Byam Shawa oraz słynne przedstawienie Petera Brooka,
pochodzące z roku 1962. Autor skoncentrował się na sposobach prezentacji postaci Króla Lira.'
Trzy wymienione przedstawienia stanowią bardzo ciekawy materiał do analizy. Ujęte
w ramę niemal dziesięciu lat, odzwierciedlają całą epokę w zrozumieniu Króla Lira oraz
w sposobie prezentacji i interpretacji głównego bohatera.
Przedstawienie Georga Devine’a, z Michaelem Redgrave’em w roli głównej, jest kwintesencją
stylu, który został wykreowany przez teorie A. C. Bradleya oraz H. Granville-Barkera. Odrzucili
om tradycyjne sposoby grania Lira, obowiązujące w XIX w. i przygotowali podłoże pod
współczesne interpretacje. Jednocześnie Devine sygnalizował w swojej koncepcji pewne zmiany,
które miały wkrótce nastąpić. Przedstawienie wyreżyserowane przez Glena Byam Shaw,
w którym rolę Lira zagrał Charles Laughton, zerwało całkowicie z majestatycznym, królewskim,
„megalitycznym” wizerunkiem głównego bohatera. Lir Laughtona był osobą prywatną,
bezskutecznie zmagającą się ze swoimi słabościami i tragedią, jaką był dla niego rozpad rodziny.
Był postacią utożsamiającą się ze wszystkimi ludźmi. Przedstawienie Brooka, w którym postać
tytułową grał Paul Scofield, było punktem kulminacyjnym w ewolucji sztuki i sposobie
prezentacji głównego bohatera. Wykorzystując elementy teatru Becketta i Brechta, Brook
całkowicie uwspółcześnił klasyczny tekst, umieszczając go w kontekście XX w.
Collections