dc.contributor.author | Mastalerz, Paweł | |
dc.date.accessioned | 2015-11-24T09:48:45Z | |
dc.date.available | 2015-11-24T09:48:45Z | |
dc.date.issued | 1997 | |
dc.identifier.issn | 1427-9673 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/14244 | |
dc.description.abstract | Autor tego artykułu analizuje trzy kolejne przedstawienia Króla Lira Williama Shakespeare’a
w wykonaniu Royal Shakespeare Company: z roku 1953 w reżyserii Georga Devine’a, z roku
1959 wyreżyserowane przez Glena Byam Shawa oraz słynne przedstawienie Petera Brooka,
pochodzące z roku 1962. Autor skoncentrował się na sposobach prezentacji postaci Króla Lira.'
Trzy wymienione przedstawienia stanowią bardzo ciekawy materiał do analizy. Ujęte
w ramę niemal dziesięciu lat, odzwierciedlają całą epokę w zrozumieniu Króla Lira oraz
w sposobie prezentacji i interpretacji głównego bohatera.
Przedstawienie Georga Devine’a, z Michaelem Redgrave’em w roli głównej, jest kwintesencją
stylu, który został wykreowany przez teorie A. C. Bradleya oraz H. Granville-Barkera. Odrzucili
om tradycyjne sposoby grania Lira, obowiązujące w XIX w. i przygotowali podłoże pod
współczesne interpretacje. Jednocześnie Devine sygnalizował w swojej koncepcji pewne zmiany,
które miały wkrótce nastąpić. Przedstawienie wyreżyserowane przez Glena Byam Shaw,
w którym rolę Lira zagrał Charles Laughton, zerwało całkowicie z majestatycznym, królewskim,
„megalitycznym” wizerunkiem głównego bohatera. Lir Laughtona był osobą prywatną,
bezskutecznie zmagającą się ze swoimi słabościami i tragedią, jaką był dla niego rozpad rodziny.
Był postacią utożsamiającą się ze wszystkimi ludźmi. Przedstawienie Brooka, w którym postać
tytułową grał Paul Scofield, było punktem kulminacyjnym w ewolucji sztuki i sposobie
prezentacji głównego bohatera. Wykorzystując elementy teatru Becketta i Brechta, Brook
całkowicie uwspółcześnił klasyczny tekst, umieszczając go w kontekście XX w. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Anglica;1 | |
dc.title | The Presentation of King Lear in Three Production by the RSC. | pl_PL |
dc.title.alternative | Król Lir w trzech inscenizacjach Royal Shakespeare Company | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [125]-140 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Łódź, Institute of English Studies | pl_PL |