Show simple item record

dc.contributor.authorMastalerz, Paweł
dc.date.accessioned2015-11-24T09:48:45Z
dc.date.available2015-11-24T09:48:45Z
dc.date.issued1997
dc.identifier.issn1427-9673
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/14244
dc.description.abstractAutor tego artykułu analizuje trzy kolejne przedstawienia Króla Lira Williama Shakespeare’a w wykonaniu Royal Shakespeare Company: z roku 1953 w reżyserii Georga Devine’a, z roku 1959 wyreżyserowane przez Glena Byam Shawa oraz słynne przedstawienie Petera Brooka, pochodzące z roku 1962. Autor skoncentrował się na sposobach prezentacji postaci Króla Lira.' Trzy wymienione przedstawienia stanowią bardzo ciekawy materiał do analizy. Ujęte w ramę niemal dziesięciu lat, odzwierciedlają całą epokę w zrozumieniu Króla Lira oraz w sposobie prezentacji i interpretacji głównego bohatera. Przedstawienie Georga Devine’a, z Michaelem Redgrave’em w roli głównej, jest kwintesencją stylu, który został wykreowany przez teorie A. C. Bradleya oraz H. Granville-Barkera. Odrzucili om tradycyjne sposoby grania Lira, obowiązujące w XIX w. i przygotowali podłoże pod współczesne interpretacje. Jednocześnie Devine sygnalizował w swojej koncepcji pewne zmiany, które miały wkrótce nastąpić. Przedstawienie wyreżyserowane przez Glena Byam Shaw, w którym rolę Lira zagrał Charles Laughton, zerwało całkowicie z majestatycznym, królewskim, „megalitycznym” wizerunkiem głównego bohatera. Lir Laughtona był osobą prywatną, bezskutecznie zmagającą się ze swoimi słabościami i tragedią, jaką był dla niego rozpad rodziny. Był postacią utożsamiającą się ze wszystkimi ludźmi. Przedstawienie Brooka, w którym postać tytułową grał Paul Scofield, było punktem kulminacyjnym w ewolucji sztuki i sposobie prezentacji głównego bohatera. Wykorzystując elementy teatru Becketta i Brechta, Brook całkowicie uwspółcześnił klasyczny tekst, umieszczając go w kontekście XX w.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukępl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Anglica;1
dc.titleThe Presentation of King Lear in Three Production by the RSC.pl_PL
dc.title.alternativeKról Lir w trzech inscenizacjach Royal Shakespeare Companypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[125]-140pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Łódź, Institute of English Studiespl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record