Alchemy and Edmund Spenser’s Faerie Queene. A Methodological Introduction
Abstract
Prezentowany artykuł oparty na literaturze średniowiecznej, renesansowej i współczesnej,
ma na celu „wprowadzenie do metodologii opus alchemicum", jego tła, ideologii, celów
i praktyki, a także ma określić, ja k studia nad alchemią mogą pomóc w oświetleniu
spenserowskiego świata czarów w poemacie The Faerie Queene.
Punktem wyjścia dla rozważań autorki jest Proem do drugiej księgi Królowej Elfów,
wskazujący na zbieżność myślenia kompozycyjnego poety, oraz teorii i praktyki alchemii, które
Spenser musiał poznać podczas studiów uniwersyteckich.
Artykuł składa się z następujących części: krótka historia alchemii, metoda alchemiczna,
alchemia i alegoria. W ostatniej części autorka wraca do równoległości między postępowaniem
alchemicznym a postępowaniem alegoryzującym Spensera. Używa on metody alchemicznej,
łącząc abstrakcję i konkret tak jak duszę i ciało. Ujmując poemat w czterech poziomach
interpretacji - od dosłownej do anagogicznej, sprawia, że ziemskie terytorium Anglii staje się
odbiciem wielkości i wspaniałości Elżbiety I, Amfitryny Oceanu rozciągającego się do nowego
świata i stanowiącego jego symbol. Jednocześnie tytuł drugiej księgi - Temperance - odnosi
się do cnoty umiarkowania jako drogi do królowej i - w jedności rzeczy - do Boga.
Collections