dc.contributor.author | Uchman, Jadwiga | |
dc.date.accessioned | 2015-11-25T17:23:58Z | |
dc.date.available | 2015-11-25T17:23:58Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.issn | 1427-9673 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/14443 | |
dc.description.abstract | Autorka analizuje znaczenie środków transportu w wybranych dramatach Harolda Pintera,
który został określony przez Irvinga Wardle jako „poeta londyńskiego transportu” . Wprowadza
on do swoich sztuk samochody, a sposób mówienia o nich często sprawia, że urastają do rangi
symbolu. W pierwszej omawianej sztuce, The Room, długi monolog Berta na końcu utworu
ukazuje jego podróż furgonetką przez zaśnieżone i śliskie ulice. Specyficzne użycie zaimków
osobowych G.°na” w odniesieniu do furgonetki i „on” w przypadku samochodu-intruza)
sprawia, iż opis ten staje się symboliczny i jest oznaką dominacji Berta n a zewnątrz pokoju,
w którym nie udaje mu się osiągnąć pozycji dominującej. W The Homecoming nieżonaty Sam,
kierowca taksówki, darzy swój samochód wielkim uczuciem i nie może pogodzić się z myślą, że
Jessie zdradziła Maxa na tylnym siedzeniu jego taksówki, traktując to wydarzenie jako podwójne
zbeszczeszczenie - taksówki i platonicznie kochanej kobiety. W Betrayal prywatne samochody
umożliwiają kochankom spotkania w odległej części Londynu, a opowieści o motorówce, którą
Robert pojechał na Torcello, potwierdzają, iż Jerry i Emma są kochankami. I wreszcie w Party
Time to, co dzieje się na ulicach (blokady, identyfikacja podróżnych) to przejaw przemocy.
Tak więc, w dwóch sztukach samochody w symboliczny sposób łączą się z zagadnieniami
miłości i zdrady, a ostatnia z nich jest powrotem do tematyki zagrożenia i dominacji, tym
razem, jednak postrzeganej w makropolitycznej skali państwa i walki o władzę. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Anglica;8 | |
dc.title | Harold Pinter - “The Poet of London Transport” | pl_PL |
dc.title.alternative | Harold Pinter - „poeta londyńskiego transportu” | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [107]-116 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Łódź, Department of Studies in Drama and Pre-18th century English Literature | pl_PL |