Psychodramatic Dimension of David Lynch’s Small-Town Community Structure
Streszczenie
Autorka przedstawia koncepcję psychodramy codzienności jako autoryzowaną wersję psychologicznego
terminu psychodramy zaadoptowanej na potrzeby kina przez Davida Lyncha. Sama
psychodrama jest procedurą medyczną zapoczątkowaną przez doktora J. L. Moreno jako
technika psychologiczna pomagająca w leczeniu szeroko rozumianych schorzeń psychicznych
pacjentów, polegająca na grupowym odgrywaniu konkretnych sytuacji z przeszłości pacjenta,
która w rezultacie pozwala mu na zrozumienie własnych emocji i, docelowo, zdefiniowanie
swojej tożsamości. W artykule nawiązano do niekonwencjonalnych zabiegów reżyserskich Davida
Lyncha, oscylujących wokół rekonstrukcji poczucia rzeczywistości u publiczności oraz nakierowaniu
jej, poprzez techniki pochodne psychodramie, na percepcję świata otaczającego
samego reżysera. Wizja rzeczywistości Lyncha, oparta na hermetycznej koegzystencji małych
wspólnot ludzkich, pokazuje adaptację psychodramy jako środka wyrazu w filmie. Artykuł
skupia się na analizie paraleli powstałej pomiędzy strukturą małych wspólnot jako reprezentanta
otaczającej nas rzeczywistości a modelem odgrywania roli definiującym koncepcję psychodramy
jako techniki sterowanej wiwisekcji ludzkiego umysłu zgłębianych przez Lyncha w filmie.
Motywem przewodnim artykułu jest więc problem definicji ludzkiej tożsamości opartej na
użyciu przez reżysera autoryzowanej wersji technik psychodramy.
Collections