Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKaczmarek, Tomasz
dc.date.accessioned2015-12-03T12:58:14Z
dc.date.available2015-12-03T12:58:14Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.issn1505-9065
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/14968
dc.description.abstractAutor artykułu przeprowadza analizę Balkonu Jeana Geneta z perspektywy pewnych założeń psychodramy. Akcja dramatu umiejscowiona jest w burdelu, w którym każdy bohater gra kogoś innego. To, co jest maniakalne i absurdalne w burdelu, łączy się wyraźnie ze strukturami społecznymi. Biskup, Sędzia i General grają swe postaci przed lustrem. W ten sposób Genet ukazuje, że struktura władzy w społeczeństwie opiera się na urojeniach analogicznych do tych, które występują u bywalcy przybytku rozkoszy. Można odnieść wrażenie, iż w domu schadzek stosuje się swego rodzaju metody psychoterapeutyczne polegające na odtwarzaniu przez klientów-pacjentów w formie dramatycznej ich własnych konfliktów i ukrytych pożądań. Teza, jaką stawia Genet, poraża. Seksualni dewianci są mniej niebezpieczni, niż reprezentanci społeczeństwa, gdyż żyją swoimi urojeniami prywatnie (tu - w lupanarze). Natomiast żądni władzy politycy stają się poprzez obłudne machinacje groźnymi zboczeńcami.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica;6
dc.titleQuand les fous envahissent les scènes, ou la propédeutique de la chute des masques dans Le Balcon de Jean Genetpl_PL
dc.title.alternativeKiedy szaleńcy wchodzą na scenę, czyli propedeutyka zrzucania masek w Balkonie Jeana Genetapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.page.number183-195pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversité de Łódźpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord