dc.contributor.author | Kaczmarek, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2015-12-03T12:58:14Z | |
dc.date.available | 2015-12-03T12:58:14Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.issn | 1505-9065 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/14968 | |
dc.description.abstract | Autor artykułu przeprowadza analizę Balkonu Jeana Geneta z perspektywy pewnych założeń
psychodramy. Akcja dramatu umiejscowiona jest w burdelu, w którym każdy bohater gra kogoś
innego. To, co jest maniakalne i absurdalne w burdelu, łączy się wyraźnie ze strukturami społecznymi. Biskup, Sędzia i General grają swe postaci przed lustrem. W ten sposób Genet ukazuje, że
struktura władzy w społeczeństwie opiera się na urojeniach analogicznych do tych, które występują
u bywalcy przybytku rozkoszy. Można odnieść wrażenie, iż w domu schadzek stosuje się swego
rodzaju metody psychoterapeutyczne polegające na odtwarzaniu przez klientów-pacjentów w formie
dramatycznej ich własnych konfliktów i ukrytych pożądań. Teza, jaką stawia Genet, poraża.
Seksualni dewianci są mniej niebezpieczni, niż reprezentanci społeczeństwa, gdyż żyją swoimi
urojeniami prywatnie (tu - w lupanarze). Natomiast żądni władzy politycy stają się poprzez
obłudne machinacje groźnymi zboczeńcami. | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica;6 | |
dc.title | Quand les fous envahissent les scènes, ou la propédeutique de la chute des masques dans Le Balcon de Jean Genet | pl_PL |
dc.title.alternative | Kiedy szaleńcy wchodzą na scenę, czyli propedeutyka zrzucania masek w Balkonie Jeana Geneta | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.page.number | 183-195 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Université de Łódź | pl_PL |