dc.contributor.author | Olkusz, Piotr | |
dc.date.accessioned | 2015-12-07T08:32:23Z | |
dc.date.available | 2015-12-07T08:32:23Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.issn | 1505-9065 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/15136 | |
dc.description.abstract | Wydaje się, iż spośród licznych tekstów Romain Rollanda najchętniej powracano w drugiej
połowie XX wieku do eseju "Teatr ludowy", który stał się źródłem inspiracji dla wielu reżyserów,
zwłaszcza tzw. nurtu decentralizacji kulturalnej. W dziele tym Rolland kreślił ramy teatru przyszłości,
który umiałby jednoczyć widzów w świątecznej atmosferze i przywracać im radość życia.
Choć autor eseju uznał, iż nie istniał ówcześnie repertuar dla nowego teatru, to możemy przypuszczać,
iż dramaty z cyklu "Teatr Rewolucji" miały być próbą stworzenia nowej dramaturgii dla
idealnych scen jutra. Niemniej dramaty te właściwie nie weszły do repertuaru teatralnego (również
obszaru decentralizacji). Po części wiązało się to z doraźną manipulacją faktami historycznymi
(w strukturze fabularnej tekstów), po części zaś było konsekwencją zmian w estetyce teatralnej
(przewidzianych niejako przez Rollanda): teatr, zwłaszcza próbujący stworzyć wspólnotę
odbiorców, przestawał być teatrem nierozerwalnie związanym z tekstem literackim, stając się
coraz bardziej teatrem postdramatycznym. | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica;6 | |
dc.title | "Le Théâtre de la Révolution" de Romain Rolland et le répertoire pour le théâtre du peuple | pl_PL |
dc.title.alternative | "Teatr rewolucji" Romain Rollanda a repertuar dla teatru ludowego | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.page.number | 239-249 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Université de Łódź | pl_PL |