Show simple item record

dc.contributor.authorBiałowolski, Piotr
dc.date.accessioned2015-12-09T13:40:53Z
dc.date.available2015-12-09T13:40:53Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/15314
dc.description.abstractA novel approach to construction of a leading indicator for household demand for debt, i.e., consumer credit demand index is presented. In order to derive a proper set of indicators, a theoretical background for the dimensions of the index is first described. With all dimensions of the index available, indicators are then sought using the State of the Household and consumer finance surveys. The dimensions are aggregated into a single index with a generalized mean which does not allow full inter-dimensional compensation. Lead properties of the index were then tested.pl_PL
dc.description.abstractW tym artykule prezentujemy podejście do budowy wyprzedzającego wskaźnika popytu na kredyt gospodarstw domowych. W celu prawidłowego określenia wymiarowości wskaźnika podejmujemy analizę teoretyczną jego komponentów, a następnie dobieramy pytania z ankiety badania kondycji gospodarstw domowych i badania consumer finance celem oceny przebiegu zmian w wyselekcjonowanych obszarach. W kolejnym kroku dokonujemy agregacji wymiarów i dołączamy nowopowstały wskaźnik, jako zmienną objaśniającą do modelu ARIMA. Pokazujemy, że wskaźnik pozwala wyjaśnić istotną część wariancji zmian na rynku kredytu dla gospodarstw domowych.pl_PL
dc.description.sponsorshipThis work was financed by the research grant of the Polish National Centre of Science (grant no. UMO-2011/01/D/HS4/04051).pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;314
dc.subjectconsumer credit demandpl_PL
dc.subjectconsumer tendency surveyspl_PL
dc.subjectcomposite indicatorspl_PL
dc.subjectpopyt na kredyt gospodarstw domowychpl_PL
dc.subjectbadania koniunktury konsumenckiejpl_PL
dc.subjectwskaźniki złożonepl_PL
dc.titleA Composite indicator for Household Debt Demandpl_PL
dc.title.alternativeKonstrukcja wskaźnika złożonego popytu na kredyt gospodarstw domowychpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[33]-40pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWarsaw School of Economics, Institute of Statistics and Demographypl_PL
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesAng A., Bekaert G., Wei M. (2007), Do macro variables, asset markets, or surveys forecast inflation better? Journal of Monetary Economics, 54(4), 1163–1212.pl_PL
dc.referencesAttanasio O. P. (1994), The Intertemporal Allocation of Consumption: Theory and Evidence (No. 4811).pl_PL
dc.referencesBiałowolski P. (2014a), Concepts of Confidence in Tendency Survey Research: An Assessment with Multi-group Confirmatory Factor Analysis. Social Indicators Research. doi:10.1007/s11205-014-0736-1.pl_PL
dc.referencesBiałowolski P. (2014b), Consumer confidence, durable goods purchase and unemployment forecast. Ekonometria, 3(45).pl_PL
dc.referencesBiałowolski P. (2014c), Wykluczenie z rynku finansowego – głos w e-debacie. In M. Penczar (Ed.), Rola edukacji finansowej w ograniczaniu wykluczenia finansowego (pp. 95–112). Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.pl_PL
dc.referencesBiałowolski P., Kuszewski T., & Witkowski B. (2010), Business survey data in forecasting macroeconomic indicators with combined forecasts. Contemporary Economics, 4(4), 41–58. Retrieved from http://we.vizja.pl/en/issues/volume/4/issue/4#art178.pl_PL
dc.referencesBiałowolski P., Kuszewski T., & Witkowski B. (2014), Bayesian averaging of classical estimates in forecasting macroeconomic indicators with application of business survey data. Empirica, 41(1), 53–68. doi:10.1007/s10663-013-9227-x.pl_PL
dc.referencesBlanchard O. J., & Mankiw N. G. (1988), Consumption: Beyond Certainty Equivalence. The American Economic Review, 78(2), 173–177.pl_PL
dc.referencesBrown T. A. (2006), Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. New York, NY: The Guilford Press.pl_PL
dc.referencesBrowning M., & Lusardi A. (1996), Household Saving: Micro Theories and Micro Facts. Journal of Economic Literature, 34(4), 1797–1855.pl_PL
dc.referencesCarroll C. D., Fuhrer J. C., & Wilcox D. W. (1994), Does Consumer Sentiment Forecast Household Spending? If So, Why? The American Economic Review, 84(5), 1397–1408.pl_PL
dc.referencesClements M. P., & Hedry D. F. (1998), Forecasting Economic Time Series. Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesCostantini M. (2013), Forecasting the industrial production using alternative factor models and business survey data. Journal of Applied Statistics, (July), 1–15. doi:10.1080/ 02664763.2013.809870.pl_PL
dc.referencesCrook J. (2003), The Demand and Supply for Household Debt: A Cross Country Comparison. Retrieved from http://www.iue.it/FinConsEU/ResearchActivities/EconomicsOfConsu-mer CreditMay2003/ Papers/Crook.pdf.pl_PL
dc.referencesFauvel Y., & Samson L. (1991), Intertemporal substitution and durable goods : an empirical analysis. The Canadian Journal of Economics / Revue Canadienne d’Economique, 24(1), 192–205.pl_PL
dc.referencesFriedman M. (1957), A Theory of the Consumption Function. Princeton, NJ.pl_PL
dc.referencesGruszczyński M. (2002), Modele i prognozy zmiennych jakościowych w finansach i bankowości. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.pl_PL
dc.referencesHall R. E. (1978), Stochastic Implications of the Life Cycle-Permanent Income Hypothesis: Theory and Evidence. Journal of Political Economy, 86(6), 971–987.pl_PL
dc.referencesJappelli, T., & Pagano, M. (1989), Consumption and Capital Market Imperfections : An International Comparison. The American Economic Review, 79(5), 1088–1105.pl_PL
dc.referencesMankiw N. G. (1985), Consumer Durables and the Real Interest Rate. The Review of Economics and Statistics, 67(3), 353–362.pl_PL
dc.referencesModigliani F., & Brumberg R. (1954), Utility Analysis and the Consumption Function: An Interpretation of the Cross-Section Data. In K. Kurihara (Ed.), Post-Keynesion Economics. Rutgers University Press.pl_PL
dc.referencesSteenkamp J. E. M. & Baumgartner H. (1998), Assessing measurement invariance in crossnational consumer research. The Journal of Consumer Research, 25(1), 78–90.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.314.05
dc.relation.volume3pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record