Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzapiewska, Gabriela
dc.date.accessioned2016-01-14T10:07:02Z
dc.date.available2016-01-14T10:07:02Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1508-1117
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/16590
dc.description.abstractW niniejszym artykule, na przykładzie Pomorza (województwa pomorskiego i zachodniopomorskiego), zaprezentowano wybrane działania edukacyjne podejmowane przez społeczności lokalne, które wpływają na rozwój społeczno-ekonomiczny pomorskich wsi. Zobrazowano ogólny stan szkolnictwa obszaru badawczego. Uwzględniono aktywność wybranych organizacji w zakresie edukacji dzieci i młodzieży pochodzącej ze środowisk wiejskich, głównie poprzez tworzenie małych szkół i przedszkoli, a także specjalizacji wsi. Ponadto, zwrócono uwagę na kwestię wykorzystania środków unijnych w tym zakresie.pl_PL
dc.description.abstractEducation is all activities and processes to transferring knowledge and the shaping specific qualities and skills. In this article on example of Pomerania (Pomeranian and West Pomeranian voivodeships) are presented selected educational activities undertaken by local communities that affect the development of the Pomeranian village and create their image. There is depicted a general state education of research area. Primary and nursery schools dominate among educational institutions in rural areas so there is devoted to them most space in this paper. A kindergarten education became almost as important as the education that children receive in school nowadays. In the countryside kindergartens not only educates but also develop social skills increase educational opportunities support children’s individual learning needs and support parents. In Pomerania there are 2044 kindergartens including 45.8% in rural areas. The activity of selected organizations in the education of children and young people from rural communities was covered mainly by creating small schools and kindergartens, and specialization of the village. There is currently extremely important the acquisition of EU funds for developing a broadly defined rural education. Projects: „Little Kindergarten in Every Village”, „Little School” and the action taken by the „Kashubian Sunflowers” or the Association „Speranda” can mention among the most interesting projects implemented in the rural areas of Pomerania. Established educational institutions are the local development centers.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica;20
dc.subjectobszary wiejskiepl_PL
dc.subjectedukacjapl_PL
dc.subjectspołeczność lokalnapl_PL
dc.subjectrural areaspl_PL
dc.subjecteducationpl_PL
dc.subjectlocal communitypl_PL
dc.titleWybrane inicjatywy z zakresu wspierania edukacji i ich wpływ na rozwój społeczno-ekonomiczny obszarów wiejskich Pomorzapl_PL
dc.title.alternativeSelected initiatives supporting education and their impact on socio-economic development of Pomeranian rural areaspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[101]-117pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationZakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Turystyki, Instytut Geografii i Studiów Regionalnych, Wydział Matematyczno-Przyrodniczy, Akademia Pomorska, Słupskpl_PL
dc.identifier.eissn2353-4826
dc.referencesAdamczyk M., Dutkiewicz W. (red.), 2000, Reforma systemu edukacji – wyzwania, szanse, zagrożenia, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce.pl_PL
dc.referencesCzapiewska G., 2012, Wioski tematyczne sposobem na aktywizację gospodarczą i społeczną regionu, Studia i Materiały, „Miscellanea Oeconomicae”, 1, UJK, Kielce, s. 109–123.pl_PL
dc.referencesCzapiewska G., 2014, Zróżnicowanie funkcjonalne obszarów wiejskich regionu pomorskiego ze szczególnym uwzględnieniem rolnictwa, [w:] Rudnicki R., Kluba M. (red.), Zintegrowany rozwój obszarów wiejskich w świetle polityki Unii Europejskiej, UMK, Toruń, s. 171–185.pl_PL
dc.referencesDelors J. (red.), 1998, Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwo UNESCO, Warszawa.pl_PL
dc.referencesIdziak M., Rewitalizacja obiektów porolniczych na przykładzie zachodniopomorskich wsi tematycznych, www.wioskitematyczne.org.pl (dostęp: 2.10.2014).pl_PL
dc.referencesIdziak W., Wieś w gospodarce wiedzy, twórczości i emocji; www.wioskitematyczne. org.pl (dostęp: 3.10.2014).pl_PL
dc.referencesIdziak W., 2003, Specjalizacja szkół wiejskich i wsi jako forma aktywizacji społeczności lokalnych, [w:] Kłodziński M., Dzun W. (red.), Aktywizacja wiejskich obszarów problemowych, IRWiR PAN, Warszawa, s. 99–112.pl_PL
dc.referencesIdziak W., 2005, Rozwój i edukacja – syjamskie bliźnięta, Tekst wygłoszony na V Europejskim Kongresie Odnowy Wsi w St. Poelten, Austria, 20–21 września 2005 roku.pl_PL
dc.referencesIdziak W., 2011, Idea wiosek tematycznych, [w:] Miejscowość tematyczna. Pomysł na lokalną aktywność i pracę, http://www.eswip.pl/media/file/Publikacje/Miejscowosctematyczna- PNLAiP-2011.pdf (dostęp: 1.10.2014).pl_PL
dc.referencesKierunki rozwoju obszarów wiejskich. Założenia do Strategii zrównoważonego rozwoju wsi i rolnictwa, 2010, MRiRW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMayor F., 2001, Przyszłość świata, red. nauk. przekładu W. Rabczuk, Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOkoń W., 2007, Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOświata i wychowanie w roku szkolnym 2012/2013, 2013, GUS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesProgram rozwoju edukacji na obszarach wiejskich na lata 2008–2013, 2008, MEN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSiemieniecka B., 2003, Kierunki zmian we współczesnej edukacji a technologia informacyjno- komunikacyjna, [w:] Juszczyk S. (red.), Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, Toruń, s. 25–31.pl_PL
dc.referencesStatut Fundacji „Kaszubskie Słoneczniki”, http://www.przedszkola.sloneczniki.org/ uploads/media/ statut_fks_jednolity_12.2010.pdf (dostęp: 7.10.2014).pl_PL
dc.referencesStrategia rozwoju edukacji na terenie powiatu nowodworskiego 2012–2020, www. nowydworgdanski.pl (dostęp: 20.11.2014).pl_PL
dc.referencesTołwińska-Królikowska E., 2011, Mała wiejska szkoła podstawowa – niezbędny ośrodek rozwoju społeczności lokalnej, Materiał z debaty „Szanse edukacyjne na obszarach wiejskich”, Warszawa, 15 czerwca 2011 r.pl_PL
dc.referencesWilkin J. (red.), 2003, Podstawy strategii zintegrowanego rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWnuk-Lipiński E., Ziókowski M. (red.), 2001, Pierwsza dekada niepodległości. Próba socjologicznej syntezy, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referenceshttp://fio.org.plpl_PL
dc.referenceshttp://www.niepogledzie.plpl_PL
dc.referenceswww.wioskitematyczne.org.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1508-1117.20.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord