Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKlemens, Brygida
dc.date.accessioned2016-01-14T10:10:30Z
dc.date.available2016-01-14T10:10:30Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1508-1117
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/16592
dc.description.abstractW artykule podjęte zostały rozważania dotyczące możliwości transferu wiedzy i wykorzystania nowych form edukacji dla mieszkańców obszarów wiejskich. Głównym celem artykułu było wskazanie na znaczenie wiedzy i edukacji jako istotnych elementów rozwoju obszarów wiejskich. Tematyka wiedzy i edukacji niezmiennie się tu łączy, gdyż poprzez sprawne systemy edukacyjne gromadzimy wiedzę, którą następnie możemy przetwarzać, uzupełniać i kreować jej nowe zasoby. Konstrukcję artykułu wraz z wprowadzeniem tworzy pięć części. Początkowo podjęto się analizy pojęcia i znaczenia wiedzy i jej dyfuzji dla rozwoju mieszkańców obszarów wiejskich. Następnie zbadano, jak zjawisko wiedzy i edukacji zostało opisane w wybranych dokumentach unijnych, z uwzględnieniem obszarów wiejskich. W kolejnej części zbadano to samo zagadnienie, ale w perspektywie wybranych dokumentów poziomu krajowego (również ze szczególnym uwzględnieniem obszarów wiejskich). W czwartej części omówiono wybrane, możliwe do zastosowania na obszarach wiejskich nowe formy kształcenia i transferu wiedzy. W ostatniej części zaprezentowano możliwe do zastosowania w procesie kształcenia i transferu wiedzy nowoczesne technologie informacyjne i podano przykłady ich zastosowania. Artykuł przygotowany został w oparciu o analizę desk research danych wtórnych, głównie artykułów i publikacji krajowych oraz dokumentów urzędowych szczebla unijnego i krajowego nowego okresu programowania na lata 2014–2020. Analiza przeprowadzona została również wśród zasobów internetowych.pl_PL
dc.description.abstractIn the article there has been reflection on the possibility of transfer of knowledge and the use of new forms of education for inhabitants of rural areas. The main goal of this article was to show the importance of knowledge and education as essential elements of rural development. The subject matter of knowledge and education is invariably connected here, because through efficient education systems we gather knowledge, which we can later process, complement and create its new resources. The article with the introduction consists of five parts. Initially, it was to analyze the concept and importance of knowledge and its diffusion for the development of rural population. Then, we investigated how the phenomenon of knowledge and education has been described in some documents of the EU, including rural areas. In the next part we examined the same issue, but in the perspective of selected documents at the national level (also with special emphasis on rural areas). In the fourth part we discussed some new forms of education and knowledge transfer feasible in rural areas. The final section presents modern information technologies possible to use in the process of education and knowledge transfer and provides examples of their use.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica;20
dc.subjectedukacjapl_PL
dc.subjectobszary wiejskiepl_PL
dc.subjectsystem dualnypl_PL
dc.subjecttransfer wiedzypl_PL
dc.subjectwiedzapl_PL
dc.subjecteducationpl_PL
dc.subjectrural areaspl_PL
dc.subjectthe dual systempl_PL
dc.subjectknowledge transferpl_PL
dc.subjectknowledgepl_PL
dc.titleZnaczenie transferu wiedzy i edukacji dla rozwoju obszarów wiejskichpl_PL
dc.title.alternativeThe importance of transfer of knowledge and education for rural developmentpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[5]-23pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Polityki Regionalnej, Wydział Ekonomii i Zarządzania, Politechnika Opolskapl_PL
dc.identifier.eissn2353-4826
dc.referencesBeckmann M., Beckmann G., 2009, Kształtowanie społeczeństwa wiedzy, [w:] Poskrobko B. (red.), Wpływ idei zrównoważonego rozwoju na politykę państwa i regionów, Wydawnictwo WSE, Białystok.pl_PL
dc.referencesBedrunka K., 2014, Kształcenie dualne w województwie opolskim jako odpowiedź na potrzeby przedsiębiorstw, „Barometr regionalny. Analizy i prognozy”, 12(2), Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu.pl_PL
dc.referencesDale E., 1946, Audio-visual methods in teaching, Dryden Press, New York.pl_PL
dc.referencesDolińska M., 2010, Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDrucker P.F., 1994, The age of social transformation, „The Atlantic Monthly”, 11.pl_PL
dc.referencesDziedziczak-Foltyn A., 2013, Kształcenie zawodowe i kształcenie dualne w Polsce i województwie łódzkim. Stan obecny i perspektywy rozwoju. Analiza danych zastanych, Łódź.pl_PL
dc.referencesFurmanek W., 2014, Wybrane technologie informacyjne dla edukacji – zarys problematyki, „Edukacja–Technika–Informatyka”, 2, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.pl_PL
dc.referencesGrudzewski W.M., Hejduk I.K., 2004, Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHalamska M., 2014, Struktura społeczna współczesnej polskiej wsi. Zróżnicowanie regionalne, „Wieś i Rolnictwo”, 1(162).pl_PL
dc.referencesJasińska-Biliczak A., 2014, Transfer wiedzy w regionie – wyzwanie dla nauki, ekonomii i przedsiębiorczości regionu, „Barometr regionalny. Analizy i prognozy”, 12(2), Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu.pl_PL
dc.referencesKlej A., 2013, Wykorzystanie potencjału interaktywnych technologii w procesie dydaktycznym w oparciu o audiowizualną metodę uczenia się Edgara Dale’a, „E-mentor”, 4(51), Dwumiesięcznik Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.pl_PL
dc.referencesKlemens B., 2013, Problematyka rozwoju obszarów wiejskich w dokumentach strategicznych w perspektywie 2020 (ze szczególnym uwzględnieniem województwa opolskiego), [w:] Heffner K. (red.), Rozwój obszarów wiejskich w Polsce a polityka spójności Unii Europejskiej: stare problemy i nowe wyzwania ze szczególnym uwzględnieniem woj. opolskiego, „Studia KPZK PAN”, 154, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKlemens B., 2014, Koncepcja klastrów a zagadnienia transferu wiedzy w perspektywie 2014–2020, „Barometr regionalny. Analizy i prognozy”, 12(2), Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu.pl_PL
dc.referencesKształcenie dorosłych, 2009, GUS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKupidura T., 2014, Technologie informacyjno-komunikacyjne w projektach międzynarodowych wspierających rozwój kompetencji cyfrowych, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, 3(86).pl_PL
dc.referencesKwiatkiewicz A., 2006, Edukacja zawodowa w niemieckim systemie dualnym, „E-mentor”, 1(13), Dwumiesięcznik Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.pl_PL
dc.referencesKwiatkowska-Ciotucha D., Załuska U., 2014, Możliwości otwarcia się uczelni na kształcenie ustawiczne, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, 36, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.pl_PL
dc.referencesNurzyńska I., Poczta W. (red.), 2014, Polska wieś 2014. Raport o stanie wsi, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOECD, 2001, Knowledge management in learning society, Paris.pl_PL
dc.referencesPiecuch A., 2014, Edukacja coraz bardziej mobilna, „Edukacja–Technika–Informatyka”, 2, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.pl_PL
dc.referencesPiontek B., Buczek P., 2014, Integracja wiedzy i edukacji i jej znaczenie dla zarządzania rozwojem społeczno-gospodarczym, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, 39(3).pl_PL
dc.referencesPokorska A., Kaleta A., 2012, E-learning na obszarach wiejskich Polski, [w:] „Kultura i Edukacja”, 3(89).pl_PL
dc.referencesPolska wieś 2012. Potencjał obszarów wiejskich szansą rozwoju, 2012, Kancelaria Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesProbst G.J.B., Raub S., Romhardt K., 2002, Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, Kraków.pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego, 1981, t. 3, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStalończyk I., 2014, Edukacja formalna i pozaformalna w procesie kształtowania społeczeństwa wiedzy, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, 37(1).pl_PL
dc.referencesSzafraniec K., 2012, Szanse życiowe wiejskiej młodzieży, [w:] Wilkin J., Nurzyńska I. (red.), Raport o stanie wsi. Polska wieś 2012, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUrbanikowa J., 2010, Ocena sytuacji w szkolnictwie wyższym w Polsce w zakresie problematyki uczenia się przez całe życie ze szczególnym uwzględnieniem uznawania kompetencji zdobytych w sferze pozaformalnej z perspektywy Procesu Bolońskiego, ekspertyza na zlecenie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa, 23.03.2010, http://www.nauka.gov.pl/fileadmin/user_upload/Finansowanie/ fundusze_europejskie/PO_KL/Projekty_systemowe/20101020_eksper-tyza_odsumowanie_urbanik1.pdf (dostęp: 18.07.2013).pl_PL
dc.referencesZadrożniak M., 2015, Wyrównywanie szans edukacyjnych w ramach polityki spójności jako kierunek poprawy jakości życia mieszkańców obszarów wiejskich w Polsce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 380, Wrocław.pl_PL
dc.referencesZieliński M., Gaura E., 2014, Wykształcenie jako element kapitału ludzkiego, [w:] „Organizacja i Zarządzanie”, 69, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej.pl_PL
dc.referencesEuropa 2020, Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, Komunikat Komisji Europejskiej, Bruksela 03.03.2010, KOM (2010) 2020, wersja ostateczna.pl_PL
dc.referencesNarodowe strategiczne ramy odniesienia 2007‒2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie, 2007, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOpinia Sekcji rolnictwa, rozwoju wsi i środowiska naturalnego w sprawie ustawicznego kształcenia i szkolenia zawodowego na obszarach wiejskich, Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Bruksela 11.08.2015.pl_PL
dc.referencesProgram operacyjny Wiedza‒Edukacja‒Rozwój 2014‒2020, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa 17.12.2014.pl_PL
dc.referencesProgram rozwoju edukacji na obszarach wiejskich na lata 2008‒2013, 2008, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesProgram rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014‒2020, 2014, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006.pl_PL
dc.referencesStrategia rozwoju kapitału ludzkiego 2020, 2013, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStrategia zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa na lata 2012‒2020, 2012, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 27 lipca 2005 roku, Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U., tj., 2012, art. 2, pkt. 1, z późn. zm.).pl_PL
dc.referenceshttp://geopark-goraswanny.pl.pl_PL
dc.referenceswww.eip-agri.eu.pl_PL
dc.referenceshttp://www.europarl.europa.eu/.pl_PL
dc.referenceshttp://www.firmyrodzinne.pl/sites/default/files/szkolimy_ dualnie.pdf.pl_PL
dc.referenceshttp://www.ted.com/talks/ken_robinson_changing_education_ paradigms.pl_PL
dc.referenceshttp://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/4_Filary_Raport_ Delorsa.pdf.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1508-1117.20.01


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord