Show simple item record

dc.contributor.authorSuliborski, Andrzej
dc.date.accessioned2016-02-10T14:16:17Z
dc.date.available2016-02-10T14:16:17Z
dc.date.issued1999
dc.identifier.issn1508-1117
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/16905
dc.description.abstractThis article represents theoretical and methodological reflections on the creation of national reforms on local government boundary reorganisation: the aims, subject, domain and methods, together with the role of geographers in their preparation, particularly regarding the definition of urban territorial boundaries and other spatial results. The notion of territorial structure was formerly understood to be all the changes concerned with the competence of particular of central and local government. This may or may not results in the creation of other hierarchical structures, and also in the drawing up of new administrative boundaries. The main aim of the reform is change in the present structure of Polish local government boundaries in the light of needs, and may be influenced by political, economic and social considerations. Reform should be derived from not less than two directions: legal and spatial. Geographers should play the main role in studies of boundary reform following their interest in the delimitation of local government boundaries. The principal value of geography is its holistic approach taking into consideration social, economic and political arguments. Changes in the territorial organisation of the country, if they are thought desirable, must be accepted by the population, and society must take part in the decision-making processes involved in reform, especially in the practical stages of likely spatial outcomes. Research into peoples boundary preferences fulfils three functions: the acquistion of knowledge, reality and information-éducation. This research into peoples opinions, views and statements was effected by means of specially prepared questionnaires completed by the interviewer. The material so derived has been reformed cartographically, a very satisfactory way of representing the views of interviewees.pl_PL
dc.description.abstractArtykuł jest pewną próbą refleksji teoretycznej i metodycznej nad istotą reformy terytorialno-administracyjnej państwa, a także udziałem geografów w jej przygotowaniu - zwłaszcza w określeniu jej zasięgu i skutków przestrzennych. Zdefiniowano w nim samo pojęcie reformy ustroju terytorialnego oraz określono jej cele polityczne, gospodarcze i społeczne. Wyróżniono zakres przedmiotowy reformy - prawny i terytorialny. W końcowej części artykułu zwrócono uwagę na konieczność uczestnictwa społeczeństwa w procesie opracowania reformy. Uczestnictwo to przede wszystkim powinno polegać na uwzględnieniu preferencji administracyjnych mieszkańców, które należy określić za pomocą specjalnie prowadzonych badań.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica;1
dc.titleMetodyczne podstawy administracyjno-terytorialnej reorganizacji państwa w warunkach demokratycznychpl_PL
dc.title.alternativeThe basic methods of national administrative territorial reorganisation under democratic conditionspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1999pl_PL
dc.page.number31-40pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Geografii Politycznej i Studiów Regionalnychpl_PL
dc.referencesBrzeziński W., 1963, Kształtowanie terytorialnego podziału państwa. Zagadnienie metody, „Państwo i Prawo”, nr 3.pl_PL
dc.referencesDomański B., 1987, Niektóre problemy użyteczności badań postaw i preferencji społecznych dla planowania przestrzennego, Prace Geogr. UJ, z. 70.pl_PL
dc.referencesElżanowski M., 1982, Przesłanki reform podziału terytorialnego, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKaczmarek T., 1993, Rola i formy uczestnictwa społeczności lokalnych w procesie zmian podziału terytorialnego, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, z. 3.pl_PL
dc.referencesKoter M., Liszewski S., Suliborski A., 1996, Delimitacja potencjalnego obszaru województwa łódzkiego. Studium wiedzy o regionie łódzkim, ŁTN, Łódź.pl_PL
dc.referencesKukliński A., 1982, Koncepcje polskiej przestrzeni w latach osiemdziesiątych, „Biuletyn KPZK PAN”, Warszawa, z. 118.pl_PL
dc.referencesKukliński A., 1984, Uśpiony potencjał, „Życie Gospodarcze", nr 13.pl_PL
dc.referencesWróbel A., 1956, Kryteria i metody de/imitacji regionów gospodarczych, „Dokumentacja Geograficzna PAN IG”, Warszawa, z. 3.pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record