Show simple item record

dc.contributor.authorRykała, Andrzej
dc.date.accessioned2016-02-24T12:01:19Z
dc.date.available2016-02-24T12:01:19Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.issn1508-1117
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17088
dc.descriptionArtykuł jest poszerzoną wersją referatu opublikowanego w materiałach pokonferencyjnych: M. Koter, K. Heffner (red.), The role o f borderlands in United Europe, „Region and Regionalizm”, No. 7, vol. 2, University o f Lodz, Silesian Institute in Opole, Silesian Institute, Łódź-Opole 2005, s. 131-147.pl_PL
dc.description.abstractToday’s Poland is home to some 20-30 thousand Muslims, up from 5,000 in the early 1990s. This 15-years period saw 4-5-fold increase in the number of Muslims accompanied by changes in their socio-ethnic structure. Tatars ceased to represent the majority of Muslims in Poland. As a result of an influx of Muslims from the Near East and Arabic countries (some 20,000 from the 1960s to the late 1980s), mainly for studies, this group gradually gained numeric superiority within the Muslim circles. Some of them took up permanent residence in Poland and set up families thus enlarging the Muslim community. Polish converts should be also taken into account, although often their contacts with Islam are short-lived.pl_PL
dc.description.abstractW ciągu stuleci Tatarzy byli właściwie jedynymi wyznawcami islamu w Polsce. Współcześnie społeczność tatarska utraciła „monopol” na reprezentowanie tego środowiska religijnego. W wyniku imigracji do Polski, szczególnie w ostatnich kilkudziesięciu lalach, wzrosła liczba muzułmanów innego pochodzenia etnicznego. W artykule podjęta została problematyka dotycząca genezy mniejszości muzułmańskiej, jej liczebności, a także opcji tożsamościowo-pokoleniowych i działalności organizacyjnej muzułmanów w Polsce. Zmiana ukształtowanej przez lata proporcji wewnątrz tutejszej mniejszości muzułmańskiej nakazuje także zastanowić się nad przyszłością islamu w Polsce - czy będzie on bliższy modelowi „tatarsko-europejskiemu” czy też jego „arabsko-bliskowschodniej” wersji.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica;8
dc.subjectislampl_PL
dc.subjectTatarzypl_PL
dc.subjectmniejszość muzułmańskapl_PL
dc.subjectislam w Polscepl_PL
dc.titleMuzułmanie w polskich dziejach i przestrzenipl_PL
dc.title.alternativeMuslims in Polish history and areapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007pl_PL
dc.page.number39-61pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Geografii Politycznej i Studiów Regionalnychpl_PL
dc.referencesBohdanowicz L., Chazbijewicz S., Tyszkiewicz J., 1997, Tatarzy muzułmanie w Polsce, „Rocznik Tatarów Polskich” [Gdańsk].pl_PL
dc.referencesBorawski P., Dubiński A., 1996, Tatarzy polscy. Dzieje, obrządy, legendy, tradycje, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDrozd A., 2003, Współczesne oblicze kultury Tatarów Rzeczypospolitej, [w:] A. Abbas (red.), Zagadnienia współczesnego islamu, Wyd. UAM, Poznań 2003, s. 41-60.pl_PL
dc.referencesDziekan M. M., 1998, Kulturowe losy Tatarów polsko-litewskich, „Przegląd Orientalistyczny”, nr 1-2 (185-186), s. 78-83.pl_PL
dc.referencesDziekan M. M., 2000, Tatarzy-polscy muzułmanie, „Jednota”, 8-9 (rocznik 44), s. 41- 43.pl_PL
dc.referencesKonopacki M., 1962, O muzułmanach polskich, „Przegląd Orientalistyczny”.pl_PL
dc.referencesMiśkiewicz A., 1993, Tatarska legenda. Tatarzy polscy 1945-1990, Białystok.pl_PL
dc.referencesRykała A., 2004, The position of religious minorities in Poland at the moment of accession to the EU, [w:] J. Kitowski (red.), Central and Eastern Europe at the threshold of the European Union - an opening balance, „Geopolitical Studies”, [IGiPZ PAN Warszawa], vol. 12,, s. 479-494.pl_PL
dc.referencesRzepecka A. E., 2001, Małżeństwa Polek z wyznawcami islamu. Analiza czynników wpływających dezintegrująco na związki heterogeniczne, [w:] D. Chmielowska, B. Grabowska, E. Machut-Mendecka (red.), Być kobietą w Oriencie, Wyd. Akademickie DIALOG, Warszawa, s. 176-201.pl_PL
dc.referencesWarmińska K., 1999, Tatarzy polscy. Tożsamość religijna i etniczna, Kraków.pl_PL
dc.referencesWyznania religijne Stowarzyszenia narodowościowe i etniczne w Polsce 2000-2002, 2003, GUS, Warszawa.pl_PL
dc.referenceshttp://www.unhcr.pl/pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record