dc.contributor.author | Pilipowicz, Andrzej | |
dc.date.accessioned | 2016-06-30T14:43:41Z | |
dc.date.available | 2016-06-30T14:43:41Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 1427-9665 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/18582 | |
dc.description.abstract | The protagonist of Thomas Mann’s short story "The Clown" ("Der Bajazzo") cannot became an artist
because he hasn’t got enough talent. He is also unable to live among people as an ordinary citizen
because his social competencies haven’t been completely developed. That is why he can be regarded
as a literary figure who tries to leave the real world and to penetrate the literary world. The devil who
appears in Charles Gounod’s opera "Faust" based on Johann Wolfgang Goethe’s drama "Faust" and who
is watching the protagonist from the stage during the opera performance seems to be the only person
who can help him to find his existential space. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Germanica;11 | |
dc.subject | German Literature | pl_PL |
dc.subject | French Opera | pl_PL |
dc.subject | Mann | pl_PL |
dc.subject | Goethe | pl_PL |
dc.subject | Gounod | pl_PL |
dc.title | Diabeł w operze. „Pajac” Tomasza Manna w kontekście „Fausta” Johanna Wolfganga Goethego | pl_PL |
dc.title.alternative | The devil in the opera: “The clown” by Thomas Mann in the context of “Faust” by Johann Wolfgang Goethe | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [193]-211 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Filologii Germańskiej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Kurta Obitza 1, 10-725 Olsztyn. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-6820 | |
dc.references | Bednarek H. (1960), Słowo wstępne. W: J.-K. Huysmans, W drodze, Warszawa, s. 5–21. | pl_PL |
dc.references | Bourget P. (1893), Kosmopolis, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Detering H. (2005), „Juden, Frauen, Litteratten“. Zu einer Denkfigur beim jungen Thomas Mann, Frankfurt/Main. | pl_PL |
dc.references | Diersen I. (1975), Thomas Mann. Episches Werk. Weltanschauung. Leben, Berlin / Weimar. | pl_PL |
dc.references | Goethe J.W. (1999), Faust, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gounod Ch. (2010), Faust (DVD / Royal Opera House; Faust: R. Alagna; Mephistopheles: B. Terfel; Marguerite: A. Gheorghiu; Wagner: M. Rose; Valentin: S. Keenlyside; Siebel: S. Koch; Marthe Schwertlein: D. Jones; dyrygent: A. Pappano; reżyseria: D. McVicar). | pl_PL |
dc.references | Hamburger K. (1975), Anachronistische Symbolik: Fragen an Thomas Manns Faustus-Roman. W: H. Koopmann (red.), Thomas Mann, Darmstadt, s. 384–413. | pl_PL |
dc.references | Hansen V. (1984), Thomas Mann, Stuttgart. | pl_PL |
dc.references | Hoffmann E.T.A. (1958), Kota Mruczysława poglądy na życie, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Hoffmann E.T.A. (1960), Mistrz Martin, bednarz, i jego czeladnicy. W: E.T.A. Hoffmann, Bracia Serafińscy, Warszawa, s. 299–379. | pl_PL |
dc.references | Hoffmann E.T.A. (1978), Signor Formica. W: E.T.A. Hoffmann, Die Serapions-Brüder, Darmstadt, s. 766–840. | pl_PL |
dc.references | Hoffmann F. (1992), Thomas Mann und seine Welt, Hildesheim / Zürich / New York. | pl_PL |
dc.references | Huysmans J.-K. (1960), W drodze, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Huysmans J.-K. (1963), Lá-bas, Paryż. | pl_PL |
dc.references | Huysmans J.-K. (1976a), Na wspak, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Huysmans J.-K. (1976b), Przedmowa napisana po dwudziestu latach. W: J.-K. Huysmans, Na wspak, Warszawa, s. 25–45. | pl_PL |
dc.references | Jaroszewski M. (2006), Życie i twórczość E.T.A. Hoffmanna, 1776–1822, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Kamiński P. (2008), Tysiąc i jedna opera, t. 1: A–M, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kański J. (2001), Przewodnik operowy, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kesting H. (1976), Krankheit zum Tode. Musik und Ideologie. W: H. L. Arnold (red.), text+kritik (Thomas Mann), München, s. 27–44. | pl_PL |
dc.references | Koopmann H. (1975), Thomas Mann. Konstanten seines literarischen Werks, Göttingen. | pl_PL |
dc.references | Krause E. (1981), Oper A–Z. Ein Opernführer, Leipzig. | pl_PL |
dc.references | Kurzke H. (1997), Thomas Mann. Epoche – Werk – Wirkung, München. | pl_PL |
dc.references | Łukasiewicz M. (2011), Jak być artystą? Na przykładzie Thomasa Manna, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Mann T. (1958), Oszukana. W: T. Mann, Ostatnie nowele, Warszawa, s. 247–354. | pl_PL |
dc.references | Mann T. (1982), Czarodziejska góra, t. 2, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Mann T. (1983), Lotta w Weimarze, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Mann T. (1987a), Pajac. W: T. Mann, Tonio Kröger i inne opowiadania, Warszawa, s. 5–27. | pl_PL |
dc.references | Mann T. (1987b), Tonio Kröger. W: T. Mann, Tonio Kröger i inne opowiadania, Warszawa, s. 8–72. | pl_PL |
dc.references | Mann T. (1988a), Buddenbrookowie. Dzieje upadku rodziny, t. 2, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Mann T. (1988b), Śmierć w Wenecji, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Mann T. (1992), Tristan. W: T. Mann, Tristan, Warszawa, s. 7–47. | pl_PL |
dc.references | Mann T. (2004), Doktor Faustus. Żywot niemieckiego kompozytora Adriana Leverkühna opowiedziany przez jego przyjaciela, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Mayer H. (1984), Thomas Mann, Frankfurt/M. | pl_PL |
dc.references | Pomorski A. (1999), Ten bardzo poważny żart. W: J. W. Goethe Faust, Warszawa, s. 507–572. | pl_PL |
dc.references | Reich–Ranicki M. (2002), Thomas Mann und die Seinen, Frankfurt/M. | pl_PL |
dc.references | Rieck W. (1977), Epochneverständnis und zeitgeschichtliche Bilanz – ein Aspekt der Goetherezeption Thomas Manns, W: „Germanica Wratislaviensia“ (Thomas-Mann-Heft), nr 29, Warszawa / Wrocław, s. 97–108. | pl_PL |
dc.references | Rogalski A. (1975), Tomasz Mann. Dzieje rozwoju osobowości twórczej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rudwin M. (1999), Diabeł w legendzie i literaturze, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Schröter K. (1989), Thomas Mann mit Selbstzeugnissen und Bilddokumenten, Reinbek bei Hamburg. | pl_PL |
dc.references | Szyrocki M. (1987), Johann Wolfgang Goethe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Windisch-Laube W. (1995), Thomas Mann und die Musik. W: H. Koopmann (red.), Thomas-Mann- Handbuch, Stuttgart, s. 327–342. | pl_PL |
dc.references | Woronow I. (2008), Romantyczna idea korespondencji sztuk. Stendhal, Hoffmann, Baudelaire, Norwid, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wydmuch M. (1979), Tomasz Mann, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zweig S. (1939), Elegia Marienbadzka. W: S. Zweig, Gwiazdy ludzkości, Warszawa, s. 29–39. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/1427-9665.11.15 | |