Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPilipowicz, Andrzej
dc.date.accessioned2016-06-30T14:43:41Z
dc.date.available2016-06-30T14:43:41Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1427-9665
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/18582
dc.description.abstractThe protagonist of Thomas Mann’s short story "The Clown" ("Der Bajazzo") cannot became an artist because he hasn’t got enough talent. He is also unable to live among people as an ordinary citizen because his social competencies haven’t been completely developed. That is why he can be regarded as a literary figure who tries to leave the real world and to penetrate the literary world. The devil who appears in Charles Gounod’s opera "Faust" based on Johann Wolfgang Goethe’s drama "Faust" and who is watching the protagonist from the stage during the opera performance seems to be the only person who can help him to find his existential space.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Germanica;11
dc.subjectGerman Literaturepl_PL
dc.subjectFrench Operapl_PL
dc.subjectMannpl_PL
dc.subjectGoethepl_PL
dc.subjectGounodpl_PL
dc.titleDiabeł w operze. „Pajac” Tomasza Manna w kontekście „Fausta” Johanna Wolfganga Goethegopl_PL
dc.title.alternativeThe devil in the opera: “The clown” by Thomas Mann in the context of “Faust” by Johann Wolfgang Goethepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[193]-211pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Filologii Germańskiej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Kurta Obitza 1, 10-725 Olsztyn.pl_PL
dc.identifier.eissn2449-6820
dc.referencesBednarek H. (1960), Słowo wstępne. W: J.-K. Huysmans, W drodze, Warszawa, s. 5–21.pl_PL
dc.referencesBourget P. (1893), Kosmopolis, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDetering H. (2005), „Juden, Frauen, Litteratten“. Zu einer Denkfigur beim jungen Thomas Mann, Frankfurt/Main.pl_PL
dc.referencesDiersen I. (1975), Thomas Mann. Episches Werk. Weltanschauung. Leben, Berlin / Weimar.pl_PL
dc.referencesGoethe J.W. (1999), Faust, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGounod Ch. (2010), Faust (DVD / Royal Opera House; Faust: R. Alagna; Mephistopheles: B. Terfel; Marguerite: A. Gheorghiu; Wagner: M. Rose; Valentin: S. Keenlyside; Siebel: S. Koch; Marthe Schwertlein: D. Jones; dyrygent: A. Pappano; reżyseria: D. McVicar).pl_PL
dc.referencesHamburger K. (1975), Anachronistische Symbolik: Fragen an Thomas Manns Faustus-Roman. W: H. Koopmann (red.), Thomas Mann, Darmstadt, s. 384–413.pl_PL
dc.referencesHansen V. (1984), Thomas Mann, Stuttgart.pl_PL
dc.referencesHoffmann E.T.A. (1958), Kota Mruczysława poglądy na życie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHoffmann E.T.A. (1960), Mistrz Martin, bednarz, i jego czeladnicy. W: E.T.A. Hoffmann, Bracia Serafińscy, Warszawa, s. 299–379.pl_PL
dc.referencesHoffmann E.T.A. (1978), Signor Formica. W: E.T.A. Hoffmann, Die Serapions-Brüder, Darmstadt, s. 766–840.pl_PL
dc.referencesHoffmann F. (1992), Thomas Mann und seine Welt, Hildesheim / Zürich / New York.pl_PL
dc.referencesHuysmans J.-K. (1960), W drodze, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHuysmans J.-K. (1963), Lá-bas, Paryż.pl_PL
dc.referencesHuysmans J.-K. (1976a), Na wspak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHuysmans J.-K. (1976b), Przedmowa napisana po dwudziestu latach. W: J.-K. Huysmans, Na wspak, Warszawa, s. 25–45.pl_PL
dc.referencesJaroszewski M. (2006), Życie i twórczość E.T.A. Hoffmanna, 1776–1822, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesKamiński P. (2008), Tysiąc i jedna opera, t. 1: A–M, Kraków.pl_PL
dc.referencesKański J. (2001), Przewodnik operowy, Kraków.pl_PL
dc.referencesKesting H. (1976), Krankheit zum Tode. Musik und Ideologie. W: H. L. Arnold (red.), text+kritik (Thomas Mann), München, s. 27–44.pl_PL
dc.referencesKoopmann H. (1975), Thomas Mann. Konstanten seines literarischen Werks, Göttingen.pl_PL
dc.referencesKrause E. (1981), Oper A–Z. Ein Opernführer, Leipzig.pl_PL
dc.referencesKurzke H. (1997), Thomas Mann. Epoche – Werk – Wirkung, München.pl_PL
dc.referencesŁukasiewicz M. (2011), Jak być artystą? Na przykładzie Thomasa Manna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMann T. (1958), Oszukana. W: T. Mann, Ostatnie nowele, Warszawa, s. 247–354.pl_PL
dc.referencesMann T. (1982), Czarodziejska góra, t. 2, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMann T. (1983), Lotta w Weimarze, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMann T. (1987a), Pajac. W: T. Mann, Tonio Kröger i inne opowiadania, Warszawa, s. 5–27.pl_PL
dc.referencesMann T. (1987b), Tonio Kröger. W: T. Mann, Tonio Kröger i inne opowiadania, Warszawa, s. 8–72.pl_PL
dc.referencesMann T. (1988a), Buddenbrookowie. Dzieje upadku rodziny, t. 2, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMann T. (1988b), Śmierć w Wenecji, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMann T. (1992), Tristan. W: T. Mann, Tristan, Warszawa, s. 7–47.pl_PL
dc.referencesMann T. (2004), Doktor Faustus. Żywot niemieckiego kompozytora Adriana Leverkühna opowiedziany przez jego przyjaciela, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMayer H. (1984), Thomas Mann, Frankfurt/M.pl_PL
dc.referencesPomorski A. (1999), Ten bardzo poważny żart. W: J. W. Goethe Faust, Warszawa, s. 507–572.pl_PL
dc.referencesReich–Ranicki M. (2002), Thomas Mann und die Seinen, Frankfurt/M.pl_PL
dc.referencesRieck W. (1977), Epochneverständnis und zeitgeschichtliche Bilanz – ein Aspekt der Goetherezeption Thomas Manns, W: „Germanica Wratislaviensia“ (Thomas-Mann-Heft), nr 29, Warszawa / Wrocław, s. 97–108.pl_PL
dc.referencesRogalski A. (1975), Tomasz Mann. Dzieje rozwoju osobowości twórczej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRudwin M. (1999), Diabeł w legendzie i literaturze, Kraków.pl_PL
dc.referencesSchröter K. (1989), Thomas Mann mit Selbstzeugnissen und Bilddokumenten, Reinbek bei Hamburg.pl_PL
dc.referencesSzyrocki M. (1987), Johann Wolfgang Goethe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWindisch-Laube W. (1995), Thomas Mann und die Musik. W: H. Koopmann (red.), Thomas-Mann- Handbuch, Stuttgart, s. 327–342.pl_PL
dc.referencesWoronow I. (2008), Romantyczna idea korespondencji sztuk. Stendhal, Hoffmann, Baudelaire, Norwid, Kraków.pl_PL
dc.referencesWydmuch M. (1979), Tomasz Mann, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZweig S. (1939), Elegia Marienbadzka. W: S. Zweig, Gwiazdy ludzkości, Warszawa, s. 29–39.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1427-9665.11.15


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord