Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRochmińska, Agnieszka
dc.date.accessioned2016-07-11T11:29:13Z
dc.date.available2016-07-11T11:29:13Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1508-1117
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/18746
dc.description.abstractPrzemiany ustrojowe i gospodarcze w Polsce w latach 90. XX wieku wpłynęły na funkcjonowanie handlu w Polsce. Na rynku polskim pojawiły się nowe rodzaje placówek handlowych, w tym centra handlowe, wpływając tym samym na zmiany w zagospodarowaniu miast lub ich części oraz na zachowania ich mieszkańców i innych podmiotów. W związku z powyższymi zmianami, których proces nie jest jeszcze zakończony, w artykule przedstawiono rozwój oraz charakterystykę centrów handlowych z artykułami FMCG w Łodzi. Głównym celem była jednak próba zastanowienia się nad wieloaspektowością terminu „zachowania przestrzenne” często stosownym tylko do zachowań ludności (klientów) oraz zaprezentowanie elementów związanych z tymi zachowaniami. Zachowania przestrzenne związane z pojawieniem się w przestrzeni Łodzi centrów handlowych podlegały i nadal podlegają zmianom. Z jednej strony jest to związane z przekształceniami przestrzeni wynikającymi z budowy tych nowoczesnych kompleksów i ich oddziaływaniem na otoczenie (C.H. zmieniły krajobraz wielu obszarów miasta wpływając m.in. na zmiany w zagospodarowaniu, strukturę podmiotów gospodarczych, inwestycje infrastrukturalne, reorganizację ruchu drogowego). Z drugiej strony ich lokalizacja i atrakcyjność wpływają na zachowania przestrzenne i nabywcze mieszkańców.pl_PL
dc.description.abstractPolitical and economic transformations in Poland in the 1990s influenced the functioning of trade in Poland, also in Łódź. The Polish market saw new types of retail outlets, including shopping centres, and, therefore, influenced the changes in the development of cities or their parts as well as the behaviours of the residents and other subjects. In relation to those changes that have yet to be complete this article presents the development and the characterization of shopping centres with FMCG products (Fast moving consumer foods) in Łódź. However, the main purpose of the work was to ponder the multi-aspect nature of “spatial behaviours” often applied solely to the behaviours of people (customers) and present elements associated with these behaviours. Spatial behaviours connected with new retail outlets such as shopping centres, initially of the 1st and 2nd generation and later of the 3rd and 4th generation appearing in Łódź in the 1990s were and still are subject to change. On the one hand, it is connected to the transformation of space occurring as a result of building these modern complexes and their influence on their surroundings, as even the smallest complexes are large enough to form the areas of influence and shape the city space and even areas outside the city. Shopping centres have transformed many cityscapes, influencing, among others, the changes in land development, the structure of business entities (specialized retail outlets – Praktiker, Castorama, Obi – were created in their neighbourhoods), infrastructural investments, the reorganization of traffic. However, it should be remembered that the range, force and nature of a shopping centre’s influence on its surroundings depends on its following features: the location, accessibility, working hours, size, the type and form of offered services. On the other hand, the location and attractiveness influence the spatial behaviours of decision-makers associated with the shopping centres, city residents, the owners of business entities, providers/customers and also, above all, the population which constitutes the potential clients. Shopping centres, with their wide variety of offers, have been attracting customers, and, therefore, changing migratory directions, shopping habits, the ways of spending free time. They have created a fashion for visiting these “temples of consumption” and, by extension, influenced the life of local people.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica;23
dc.subjectcentrum handlowepl_PL
dc.subjectzachowania przestrzennepl_PL
dc.subjectŁódźpl_PL
dc.subjectspatial behaviourpl_PL
dc.subjectshopping centrepl_PL
dc.titleZachowania przestrzenne klientów centrów handlowych – przykład Łodzipl_PL
dc.title.alternativeSpatial behaviours of shopping centre customers – the example of Łódźpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Agnieszka Rochmińska, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number5–23pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Katedra Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennejpl_PL
dc.identifier.eissn2353-4826
dc.referencesCiechomski W., 2010, Koncentracja handlu w Polsce i jej implikacje dla strategii konkurowania przedsiębiorstw handlowych, Wydawnictwo UE, Poznań.pl_PL
dc.referencesColliers International, 2015, Łódzki rynek nieruchomości.pl_PL
dc.referencesCushman & Wakefield, 2015, Łódzki rynek nieruchomości.pl_PL
dc.referencesDedal Invest-Eko, 2001, Prognoza skutków Centrum Handlowo-Usługowego na obszarze objętym mpzp Rataje-Łacina w Poznaniu dla rynku pracy, komunikacji, istniejącej sieci handlowej oraz zaspokajania potrzeb i interesów konsumentów, Poznań.pl_PL
dc.referencesDTZ Research, 2009, Rynek powierzchni handlowych Polska, www.detaldzisiaj.com.pl.pl_PL
dc.referencesForyś I., 2014a, Otoczenie społeczno-gospodarcze polskiego handlu, [w:] Foryś I. (red.), Zarządzanie nieruchomościami handlowymi, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, s. 13–44.pl_PL
dc.referencesForyś I., 2014b, Obiekt handlowy w przestrzeni miejskiej, [w:] Foryś I. (red.), Zarządzanie nieruchomościami handlowymi, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGeurs K.T., Ritsema van Eck J.R., 2001, Accessibility Measures: Review and Applications. Evaluation of Accessibility Impacts of Land-Use Transport Scenarios and Related Social and Economic Impacts, RIVM report 408505 006, National Institute of Public Health and the Environment, Bilthoven.pl_PL
dc.referencesKaczmarek J., 2005, Podejście geobiograficzne w geografii społecznej. Zarys teorii i podstawy metodyczne, Wydawnictwo UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesKaczmarek T., 2010, Struktura przestrzenna handlu detalicznego. Od skali globalnej do lokalnej, Wydawnictwo Bogucki, Poznań.pl_PL
dc.referencesLedwoń S., 2012, Analiza możliwości rozmieszczenia funkcji handlowej na terenie miasta Elbląga, Urbis, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesŁobos M., 2001, Turystyka weekendowa w strefie przymiejskiej Wrocławia, „Architectusˮ, 1–2, s. 153–158.pl_PL
dc.referencesMakowski G., 2003, Świątynia konsumpcji. Geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego, Trio, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMatysiak N., 2009, Współczesne centra handlowe w Polsce, „Handel wewnętrzny” – Rynek, przedsiębiorstwo, konsumpcja, marketing, 6(323), IBRKiK, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPanasiuk A., 2010, Organizacja multiusługowa, [w:] Rogoziński K., Panasiuk A., (red.), Zarządzanie organizacjami usługowymi, „Zeszyty Naukowe”, 145, Uniwersytet Ekonomiczny, Poznań, s. 73–82.pl_PL
dc.referencesPióro Z., 1982, Ekologia społeczna – nauka o strukturach i zachowaniach przestrzennych, [w:] Pióro Z. (red.), Przestrzeń i społeczeństwo. Z badań ekologii społecznej, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa, s. 113–130.pl_PL
dc.referencesPoland retail destinations, 2015, Wydawnictwo CBRE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPolska Rada Centrów Handlowych (PRCH), 2012, http://prch.org.pl/PL/BazaWiedzy/Definicje/Default.aspx (dostęp: 12.03.2012).pl_PL
dc.referencesRegulski J., 1986, Planowanie miast, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRochmińska A., 2005, Rozwój sieci handlowych z udziałem kapitału zagranicznego, [w:] Dzieciuchowicz J. (red.), Usługi rynkowe w dobie transformacji, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 65–92.pl_PL
dc.referencesRochmińska A., 2010, Sieci handlowe z kapitałem zagranicznym jako nowy element w strukturze miasta, [w:] Jażdżewska I. (red.), Duże i średnie miasta polskie w okresie transformacji, XXII Konwersatorium Wiedzy o Mieście, t. 1, Wydawnictwo UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesRochmińska A., 2013, Atrakcyjność łódzkich centrów handlowych oraz zachowania nabywcze i przestrzenne ich klientów, Wydawnictwo UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesRudnicki L., 2000, 2012, Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSierpiński G., 2010, Miary dostępności transportowej miast i regionów, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, seria Transport, 66, s. 91–96.pl_PL
dc.referencesSkolik S., 2015, Zachowania terytorialne w Internecie a inflacja przestrzeni społecznej, „Przestrzeń Społecznaˮ, 1, s. 1–14.pl_PL
dc.referencesSzul R., 1991, Przestrzeń. Gospodarka. Państwo, Rozwój regionalny – Rozwój lokalny – Samorząd terytorialny, 26, Uniwersytet Warszawski, Europejski Instytut Rozwoju Lokalnego i Regionalnego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWojnowski W., 2012, Plaza Centers: otwarcie Łódź Plaza nastąpi w 2014 roku, http:// www.retailnet.pl/Wspolna/Wiadomosci/2012/Maj/22/Plaza-Centers-otwarcie-lodz--Plaza-nastapi-w-2014-.aspx (dostęp: 24.08.2012).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1508-1117.23.01


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord