Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWiśniewski, Szymon
dc.date.accessioned2016-07-12T11:31:08Z
dc.date.available2016-07-12T11:31:08Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1508-1117
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/18760
dc.description.abstractThis article presents changes to the location of the centroid of Łódź province towns resulting from their intraregional time accessibility as well as from transformations in the potential accessibility connected with the dynamic development of road infrastructure. The research was extended through using descriptive methods of spatial statistics as well as spatial data exploratory analysis with focus on dispersion statistics in the form of standard deviation ellipse. Features of ellipses elaborated for individual moments in the development of intraregional infrastructure connections allow to define transformations of transport potential of the province’s towns from the spatial perspective.pl_PL
dc.description.abstractW niniejszym artykule przedstawiono zmiany położenia środka ciężkości miast województwa łódzkiego wynikające z ich wewnątrzregionalnej dostępności czasowej oraz towarzyszących im przemian w dostępności potencjałowej związanej z dynamicznym rozwojem infrastruktury drogowej. Badanie poszerzono o zastosowanie opisowych metod statystyki przestrzennej oraz eksploracyjnej analizy danych przestrzennych ze szczególnym uwzględnieniem statystyk dyspersji w postaci elipsy odchylenia standardowego. Cechy elips wykreślonych dla poszczególnych momentów w rozwoju regionalnych powiązań infrastrukturalnych pozwalają na określenie przemian potencjału transportowego miast województwa w ujęciu przestrzennym.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica;24
dc.subjecttransport accessibilitypl_PL
dc.subjectŁódź Provincepl_PL
dc.subjectroad infrastructurepl_PL
dc.subjectindividual transportpl_PL
dc.subjectstandard deviation ellipsepl_PL
dc.subjectdostępność transportowapl_PL
dc.subjectwojewództwo łódzkiepl_PL
dc.subjectinfrastruktura drogowapl_PL
dc.subjecttransport indywidualnypl_PL
dc.subjectelipsa odchylenia standardowegopl_PL
dc.titleChanges to the centroid of Łódź province towns in the light of transport potentialpl_PL
dc.title.alternativeZmiana położenia środka ciężkości miast województwa łódzkiego w świetle potencjału transportowegopl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Szymon Wiśniewski, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number61–71pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Katedra Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-4826
dc.referencesBartosiewicz B., Pielesiak I., 2012, Powiązania transportowe w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym (Transport Connections in the Łódź Metropolitan Area), [in:] Bartosiewicz B., Marszał T., Pielesiak I. (ed.), Spójność terytorialna Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego, „Studia KPZK PAN”, 147, Warsaw, p. 105–137.pl_PL
dc.referencesGadziński J., 2010, Ocena dostępności komunikacyjnej przestrzeni miejskiej na przykładzie Poznania (Evaluation of Urban Area Transport Accessibility as Exemplified by Poznań), „Biuletyn Instytutu Geografii i Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM”, 13, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.pl_PL
dc.referencesGęsiarz Z., 1982, Zarys geografii transportu (Outline of Transport Geography), WSiP, Warsaw.pl_PL
dc.referencesGuzik R. (ed.), 2012, Czynniki i ograniczenia rozwoju miast województwa pomorskiego w świetle relacji przestrzennych i dostępności komunikacyjnej (Factors and Limitations to Development of Pomerania’s Towns in the Light of Spatial Relations and Transport Accessibility), The Marshal’s Office of the Pomeranian Province, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesHansen W.G., 1959, How Accessibility Shapes Land-use, „Journal of the American Institute of Planners”, 25, p. 73–76.pl_PL
dc.referencesJażdżewska I., 2006, Zmiana położenia środka ciężkości miast i ludności miejskiej w Polsce w XX wieku (Change to the Centre of Gravity of Towns and Urban Population in Poland), „Przegląd Geograficzny”, 78(4), Warsaw, p. 561–574.pl_PL
dc.referencesKachnic M., 2010, Ocena rozpoznania hydrogeologicznego na przykładzie wybranego fragmentu Pojezierza Pomorskiego – Bory Tucholskie, „Biuletyn Państwowego Instytutu Geologicznego – Hydrogeologia”, 442(11), s. 89–94.pl_PL
dc.referencesKomornicki T., Śleszyński P., Rosik P., Pomianowski W., 2009, Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej (Spatial Accessibility as Prerequisite for Shaping Polish Transport Policy), „Biuletyn KPZK PAN”, 241, Warsaw.pl_PL
dc.referencesKomornicki T., Rosik P., Śleszyński P., Solon J., Wiśniewski R., Stępniak M., Czapiewski K., Goliszek S., 2013, Wpływ budowy autostrad i dróg ekspresowych na rozwój społeczno-gospodarczy i terytorialny Polski (Impact of Construction of Motorways and Expressways on Poland’s Social, Economic and Territorial Development), Warsaw.pl_PL
dc.referencesLocal Data Bank of the Central Statistical Office of Poland (GUS), http://stat.gov.pl/bdl/app/strona.html?p_name=indeks.pl_PL
dc.referencesOlszewski P., Dybicz T., Śleszyński P., 2013, Proponowane miary dostępności czasowej w transporcie publicznym (Proposed Measurements of Spatial Accessibility in Public Transport), „Przegląd Komunikacyjny”, 12, p. 10–17.pl_PL
dc.referencesRosik P., 2012, Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim (Land Accessibility of Poland in the European Dimension), „Prace Geograficzne”, 233, IGiPZ PAN, Warsaw.pl_PL
dc.referencesRosik P., Stępniak M., Komornicki T., Pomianowski W., 2012, Monitoring spójności terytorialnej gmin w skali krajowej i międzynarodowej w latach 1995–2030 (Monitoring of Territorial Cohesion of Communes on a National and International Scale between 1995 and 2030), IGiPZ PAN, Warsaw.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1508-1117.24.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord