dc.contributor.author | Wiśniewski, Szymon | |
dc.date.accessioned | 2016-07-12T11:31:08Z | |
dc.date.available | 2016-07-12T11:31:08Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 1508-1117 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/18760 | |
dc.description.abstract | This article presents changes to the location of the centroid of Łódź province towns resulting from their intraregional time accessibility as well as from transformations in the potential accessibility connected with the dynamic development of road infrastructure. The research was extended through using descriptive methods of spatial statistics as well as spatial data exploratory analysis with focus on dispersion statistics in the form of standard deviation ellipse. Features of ellipses elaborated for individual moments in the development of intraregional infrastructure connections allow to define transformations of transport potential of the province’s towns from the spatial perspective. | pl_PL |
dc.description.abstract | W niniejszym artykule przedstawiono zmiany położenia środka ciężkości miast województwa łódzkiego wynikające z ich wewnątrzregionalnej dostępności czasowej oraz towarzyszących im przemian
w dostępności potencjałowej związanej z dynamicznym rozwojem infrastruktury drogowej. Badanie poszerzono o zastosowanie opisowych metod statystyki przestrzennej oraz eksploracyjnej analizy danych przestrzennych ze szczególnym uwzględnieniem statystyk dyspersji
w postaci elipsy odchylenia standardowego. Cechy elips wykreślonych dla poszczególnych momentów w rozwoju regionalnych powiązań infrastrukturalnych pozwalają na określenie przemian potencjału transportowego miast województwa w ujęciu przestrzennym. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica;24 | |
dc.subject | transport accessibility | pl_PL |
dc.subject | Łódź Province | pl_PL |
dc.subject | road infrastructure | pl_PL |
dc.subject | individual transport | pl_PL |
dc.subject | standard deviation ellipse | pl_PL |
dc.subject | dostępność transportowa | pl_PL |
dc.subject | województwo łódzkie | pl_PL |
dc.subject | infrastruktura drogowa | pl_PL |
dc.subject | transport indywidualny | pl_PL |
dc.subject | elipsa odchylenia standardowego | pl_PL |
dc.title | Changes to the centroid of Łódź province towns in the light of transport potential | pl_PL |
dc.title.alternative | Zmiana położenia środka ciężkości miast województwa łódzkiego w świetle potencjału transportowego | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Szymon Wiśniewski, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 61–71 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Katedra Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2353-4826 | |
dc.references | Bartosiewicz B., Pielesiak I., 2012, Powiązania transportowe w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym (Transport Connections in the Łódź Metropolitan Area), [in:] Bartosiewicz B., Marszał T., Pielesiak I. (ed.), Spójność terytorialna Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego, „Studia KPZK PAN”, 147, Warsaw, p. 105–137. | pl_PL |
dc.references | Gadziński J., 2010, Ocena dostępności komunikacyjnej przestrzeni miejskiej na przykładzie Poznania (Evaluation of Urban Area Transport Accessibility as Exemplified by Poznań), „Biuletyn Instytutu Geografii i Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM”, 13, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Gęsiarz Z., 1982, Zarys geografii transportu (Outline of Transport Geography), WSiP, Warsaw. | pl_PL |
dc.references | Guzik R. (ed.), 2012, Czynniki i ograniczenia rozwoju miast województwa pomorskiego w świetle relacji przestrzennych i dostępności komunikacyjnej (Factors and Limitations to Development of Pomerania’s Towns in the Light of Spatial Relations and Transport Accessibility), The Marshal’s Office of the Pomeranian Province, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Hansen W.G., 1959, How Accessibility Shapes Land-use, „Journal of the American Institute of Planners”, 25, p. 73–76. | pl_PL |
dc.references | Jażdżewska I., 2006, Zmiana położenia środka ciężkości miast i ludności miejskiej w Polsce w XX wieku (Change to the Centre of Gravity of Towns and Urban Population in Poland), „Przegląd Geograficzny”, 78(4), Warsaw, p. 561–574. | pl_PL |
dc.references | Kachnic M., 2010, Ocena rozpoznania hydrogeologicznego na przykładzie wybranego fragmentu Pojezierza Pomorskiego – Bory Tucholskie, „Biuletyn Państwowego Instytutu Geologicznego – Hydrogeologia”, 442(11), s. 89–94. | pl_PL |
dc.references | Komornicki T., Śleszyński P., Rosik P., Pomianowski W., 2009, Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej (Spatial Accessibility as Prerequisite for Shaping Polish Transport Policy), „Biuletyn KPZK PAN”, 241, Warsaw. | pl_PL |
dc.references | Komornicki T., Rosik P., Śleszyński P., Solon J., Wiśniewski R., Stępniak M., Czapiewski K., Goliszek S., 2013, Wpływ budowy autostrad i dróg ekspresowych na rozwój społeczno-gospodarczy i terytorialny Polski (Impact of Construction of Motorways and Expressways on Poland’s Social, Economic and Territorial Development), Warsaw. | pl_PL |
dc.references | Local Data Bank of the Central Statistical Office of Poland (GUS), http://stat.gov.pl/bdl/app/strona.html?p_name=indeks. | pl_PL |
dc.references | Olszewski P., Dybicz T., Śleszyński P., 2013, Proponowane miary dostępności czasowej w transporcie publicznym (Proposed Measurements of Spatial Accessibility in Public Transport), „Przegląd Komunikacyjny”, 12, p. 10–17. | pl_PL |
dc.references | Rosik P., 2012, Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim (Land Accessibility of Poland in the European Dimension), „Prace Geograficzne”, 233, IGiPZ PAN, Warsaw. | pl_PL |
dc.references | Rosik P., Stępniak M., Komornicki T., Pomianowski W., 2012, Monitoring spójności terytorialnej gmin w skali krajowej i międzynarodowej w latach 1995–2030 (Monitoring of Territorial Cohesion of Communes on a National and International Scale between 1995 and 2030), IGiPZ PAN, Warsaw. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/1508-1117.24.05 | |