Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMazurkiewicz, Adam
dc.date.accessioned2016-08-17T08:54:30Z
dc.date.available2016-08-17T08:54:30Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19289
dc.description.abstractLooking for new sources of inspiration, authors of crime stories begin to combine literary fiction with historical facts. Thanks to that they create quasi-documentary narratives in which crime serves as a pretext to show historical settings (in Hanna Sokołowska’s novel the setting are the 1970s). This way the reader can be culturally embedded in “post-memory.”pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;4
dc.subjectpolish literarypl_PL
dc.subjectmetacriminalpl_PL
dc.subjectfictionpl_PL
dc.subjectdocumentpl_PL
dc.subjectnon-fictionpl_PL
dc.subjectliteratura polskapl_PL
dc.subjectmetakryminałpl_PL
dc.subjectfikcjapl_PL
dc.subjectdokumentpl_PL
dc.subjectliteratura dokumentalnapl_PL
dc.titleGra z konwencją literatury dokumentu w powieści Hanny Sokołowskiej „Kosa, czyli ballada kryminalna o Nowej Hucie”pl_PL
dc.title.alternativePlaying with the convention of document literature in Hanna Sokołowska’s novel “The scythe, or a criminal ballad about Nowa Huta”pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Adam Mazurkiewicz, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[111]-128pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.references[?], Pierwszy nowohucki kryminał, „Kuźnia Literacka”, http://kuznia.art.pl/nowosci-wydawnicze/587-kosa-czyli-ballada-kryminalna-o-nowej-hucie-hanna-sokolowska.html [dostęp: 18.11.2014].pl_PL
dc.references„Pseudonim” [właśc. W. Bolecki], Widziałem wolność w Warszawie, „Wezwanie: Niezależne Pismo Literackie” 1982, nr 4 (sierpień–listopad), s. 54–56.pl_PL
dc.references„Bawiło mnie odtworzenie czegoś w określonym stylu”. Z Hanną Sokołowską, autorką „Kosy, czyli ballady kryminalnej o Nowej Hucie” rozmawia Magdalena Roszczynialska, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” 2013, nr 1, s. 170–182.pl_PL
dc.referencesBudzyński Adam, Feature – gatunek otwarty, „Antena” 1983, nr 23, s. 14.pl_PL
dc.referencesAltman Rick, Kino gatunków, przekł. Maria Zawadzka, PWN, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesBalcerzan Edward, W stronę genologii multimedialnej, w: Polska genologia literacka, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, PWN, Warszawa 2007, s. 269–288.pl_PL
dc.referencesBauer Zbigniew, Gatunki dziennikarskie, w: Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Universitas, Kraków 2012 [wyd. IV zmienione, uzupełnione rozszerzone], s. 255–280.pl_PL
dc.referencesBołdak-Janowska Tamara, Co dobrego było w peerelu?, Borussia, Olsztyn 2009.pl_PL
dc.referencesBorkowska Grażyna, Kresy zachodnie: genius loci, „Konteksty” 1995, nr 3–4, s. 143–145.pl_PL
dc.referencesChwalba Adrzej, Basista Jakub, Czekalski Tadeusz, Poleski Jacek, Stopka Krzysztof, Dzieje Polski. Kalendarium, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesFik Marta, Spór o PRL, Wydawnictwo Znak, Kraków 1996.pl_PL
dc.referencesGeisterseher [?], Błyskotliwe, dowcipne, lekkie. „Kosa”, „biblioNETka.pl”, http://www.biblionetka.pl/art.aspx?id=641934 [data wpisu: 4.02.2013; dostęp: 18.11.2014].pl_PL
dc.referencesGenette Gérard, Palimpsesty, przekł. Aleksander Milecki, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, red. H. Markiewicz, Kraków 1992, t. 4, cz. 2, s. 316–366.pl_PL
dc.referencesGodard Ellis, Reel Life: The Social Geometry of Reality Show, w: Survivor Lessons. Essays on Communication and Reality Television, red. M.J. Smith, J. Smith, A.F. Wood, McFarland&Company Inc., Jefferson-London 2003, s. 73–96.pl_PL
dc.referencesGorczyńska Renata, Podróżny świata. Rozmowy z Czesławem Miłoszem, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesGriffen-Foley Bridget, From Tit-Bits to Big Brother. A Century of Audience participation in the Media, “Media, Culture & Society” 2004, nr 26, s. 533–548.pl_PL
dc.referencesHeim Michael, Virtual Realism, Oxford University Press, New York 1998.pl_PL
dc.referencesJarzębski Jerzy, Niedokończona potrawa, posłowie do: Lem Stanisław, Sknocony kryminał, Agora SA, Warszawa 2009, s. 181–185.pl_PL
dc.referencesJęczmień Agnieszka, Estetyzacja w kulturze współczesnej jako poszukiwanie sensu, „Kultura – Media – Teologia” 2012, nr 8, s. 8–18.pl_PL
dc.referencesKasperski Edward, Autobiografia. Sytuacja i wyznaczniki formy, w: Autobiografizm. Przemiany – formy – znaczenia, red. H. Gosk, A. Zieniewicz, Elipsa, Warszawa 2001, s. 9–35.pl_PL
dc.referencesKowalczyk Janusz R., „Kosa”, „Culture.pl”, http://culture.pl/pl/dzielo/kosa [data wpisu: 4.11.2013; dostęp: 18.11.2014].pl_PL
dc.referencesKowalska Natalia, Między prawdą a zmyśleniem, czyli wokół feature i reportaży radiowych, „Acta Universitatis Lodzensis. Folia Litteraria Polonica” 2013, nr 2, s. 223–232.pl_PL
dc.referencesKozloff Sarah, Teoria narracji a telewizja, przekł. Edyta Stawowczyk, w: Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych, red. R.C. Allen, Wydawnictwo Szumacher, Kielce 1998, s. 73–86.pl_PL
dc.referencesKrzan Katarzyna, Kryminał socjalistyczny, „granice.pl. wszystko o literaturze”, http://www.granice.pl/recenzja,kosa-czyli-ballada-kryminalna-o-nowej-hucie,6566 [dostęp: 18.11.2014].pl_PL
dc.referencesLam Andrzej, [rec. Listów z MDM i Pożegnania z Ferdynandem Garinaux i innych opowiadań francuskich Jerzego Pytlakowskiego], „Nowa Kultura” 1953, nr 9, s. 6.pl_PL
dc.referencesLane Phillipe, Pour une reconception linguistique du paratexte, w: Des discours aux textes: modéles et analyses, red. P. Lane, Universites de Rouen et de Havre, Rouen-Havre 2005, s. 183–206.pl_PL
dc.referencesLejeun Phillip, Signe de vie. Pacte autobiographique 2, Seuil, Paris 2005.pl_PL
dc.referencesLem Stanisław, O powieści kryminalnej, w: tegoż, Wejście na orbitę. Okamgnienie, Agora SA, Warszawa 2010, s. 51–74.pl_PL
dc.referencesLubas-Bartoszyńska Regina, Nowsze problemy teoretycznego pisania o sobie. Przykład wypowiedzi autobiograficznych pisarzy polskich ostatnich dziesięcioleci, „Przestrzenie Teorii” 2006, nr 6, s. 51–67.pl_PL
dc.referencesMarquard Odo, Aesthetica i anaesthetica. Rozważania filozoficzne, przekł. Krystyna Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesMast Jelle, New Directions in Hybrid Popular Television: a Reassessment of Television Mock-Doc- a Reassessment of Television Mock-Documentary, “Media, Culture & Society” 2009, nr 31, s. 231–250.pl_PL
dc.referencesMeyza Izabela, Szabłowski Witold, Nasz mały PRL. Pół roku w M-3 z trwałą, wąsami i maluchem, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesMiłosz Czesław, Ars poetica?, w: tegoż, Wiersze wszystkie, Wydawnictwo Znak, Kraków 2011, s. 588–589.pl_PL
dc.referencesNiedzielski Czesław, O teoretycznoliterackich tradycjach prozy dokumentarnej. Podróż – powieść – reportaż, Wydawnictwo UMK, Toruń 1966.pl_PL
dc.referencesPiotrowska Marta, Spojrzenie wirtualne, w: Estetyka wirtualności, red. M. Ostrowicki, Universi- M. Ostrowicki, Universitas, Kraków 2005, s. 119–127.pl_PL
dc.referencesPresser Jacob, Memoires als geschiedsbron, w: Algemene Winkler Prins Encyclopedie, Elsevier, Amsterdam-Brussel 1958, t. 7, s. 208–210.pl_PL
dc.referencesSchülze Winfried, Ego-Dokumente. Annäherung an den Menschen in der Geschichte (Selbstzeugnisse der Neuzei t. 2), w: Ego-Dokumente. Annäherung an den Menschen in der Geschichte, red. W. Schülze, Walter de Gruyter, Berlin 1996, s. 11–30.pl_PL
dc.referencesSienko Maria, Nowa Huta ma głos. Projekty społeczno-artystyczne a proces kształtowania lokalnej tożsamości, w: Kraków. Miejsce i tekst, red. A. Ogonowska, M. Roszczynialska, Universitas, Kraków 2014, s. 213–224.pl_PL
dc.referencesSokołowska Hanna, Kosa, czyli ballada kryminalna o Nowej Hucie, Wydawnictwo Różnica, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesSpaemann Robert, Osoby. O różnicy między kimś a czymś, przeł. Jarosław Merecki, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesStelmach Miłosz, Wyzwolenie kina. Narracja w „Slow Cinema”, „EKRANy” 2014, nr 1, s. 23–26.pl_PL
dc.referencesStoff Andrzej, Powieści fantastyczno-naukowe Stanisława Lema, PWN, Warszawa 1983.pl_PL
dc.referencesSulima Roch, Dokument i literatura, KAW, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesSzczygieł Mariusz, Gottland, Czarne, Wołowiec 2006.pl_PL
dc.referencesSzulakiewicz Władysław, Ego-dokumenty i ich znaczenie w badaniach naukowych, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2013, nr 16, s. 65–84.pl_PL
dc.referencesŚlusarski Witold, Polski reportaż radiowy, „Życie Literackie” 1986, nr 14, s. 11.pl_PL
dc.referencesTorchin Leshu, Cultural Learnings of „Borat” Make for Benefit Glorious Study of Documentary, “Film & History” 2008, nr 38, s. 53–63.pl_PL
dc.referencesWalc Jan, Miara historii [rec. W. Woroszylski, Historie], „Kultura Niezależna” 1988, nr 45 [listopad], s. 111–116.pl_PL
dc.referencesWereśniak Piotr, Lipa, Warszawa 2006, http://piotrweresniak.files.wordpress.com/2009/12/lipa-scenariusz.pdf [dostęp: 24.11.2014].pl_PL
dc.referencesWolny-Zmorzyński Kazimierz, Kaliszewski Andrzej, Podstawowe pojęcia oraz problemy dotyczące rodzajów i gatunków dziennikarskich, w: Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, red. K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006, s. 13–36.pl_PL
dc.referencesZaremba Marcin, „Bigosowy socjalizm”. Dekada Gierka, w: Polacy wobec PRL – strategie przystosowawcze, red. G. Miernik, Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce 2003, s. 183–200.pl_PL
dc.referencesZgorzelski Czesław, Wstęp do: Ballada polska, oprac. C. Zgorzelski, I. Opacki, Ossolineum, Wrocław 1962, s. III–LXXXV.pl_PL
dc.referencesZiątek Zygmunt, Wiek dokumentu. Inspiracje dokumentarne w polskiej prozie współczesnej, IBL, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesZimnoch Mateusz, Fikcja jako prawda. Referencyjność reportażu ponowoczesnego, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2012, nr 1, s. 44–66.pl_PL
dc.referencesZimnoch Mateusz, Reportaż w płynnej nowoczesności, „Znak” 2012, nr 682 [marzec], s. 116–118.pl_PL
dc.referencesJanion Maria, Demony, wampiry, potwory. Kino i fantazmaty (III), „Kino” 1975, nr 7, s. 41–48.pl_PL
dc.referencesJedlicki Jerzy, Dzieje doświadczone i dzieje zaświadczone, „Twórczość” 1977, nr 7, s. 94–107.pl_PL
dc.contributor.authorEmailadammazurkiewicz@o2.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.30.07
dc.relation.volume30pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord