Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrabowski, Mateusz
dc.date.accessioned2016-08-17T09:15:39Z
dc.date.available2016-08-17T09:15:39Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19295
dc.description.abstractThe "Songs of Maldoror" are one of the most mysterious romantic writings. This Lautreamont’s main work wasn’t at first accepted by critics and readers. It wasn’t until an accidental discovery made by surrealists that the most known Ducasse’s writing began to be studied. The "Songs…" were considered to be the work of a lunatic, an emanation of wild and mad imagination, and the evidence of the author’s mental illness. Recently, however, scientists who had studied this writing, noticed that earlier critical judgements were not objective. The Songs are undoubtedly the kind of writing that teases, disturbs and raises ethical and aesthetic discord. That was the author’s main goal – to create writing of which the brutality and blasphemy snatches readers away from the bourgeois indifference. The "Songs’…" universe is a grotesque portrait of tyranny and power, which converge in the falsehoods of subject and transcendence. By exposing this deception one unveils the horrific truth about reality and the society. A truth in which culture becomes the space of ceaseless oppression – the prison from which there is nowhere to hide or escape.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;4
dc.subjectromanticismpl_PL
dc.subjectgnosispl_PL
dc.subjectsubjectpl_PL
dc.subjecttranscendencepl_PL
dc.subjectromantyzmpl_PL
dc.subjectgnozapl_PL
dc.subjecttranscendencjapl_PL
dc.titleKłamstwo podmiotu – kłamstwo transcendencji. Studium opresji w „Pieśniach Maldorora” Comte de Lautréamontapl_PL
dc.title.alternativeThe falsehood of subject – the falsehood of transcendence. Study of the oppression in Comte de Lautreamont’s “Songs of Maldoror”pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Mateusz Grabowski, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[49]-64pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury i Tradycji Romantyzmu, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBachelard Gaston, Bestiarium Lautréamonta, przeł. Henryk Chudak, „Pamiętnik Literacki” 1971, z. 2, s. 189–205.pl_PL
dc.referencesBreton André, Manifest surrealizmu (II), przeł. Adam Ważyk., http://www.nowakrytyka.pl/spip.php?article205 [dostęp: 30.05.2015].pl_PL
dc.referencesFoucault Michel, Wola wiedzy, w: tegoż, Historia seksualności, przeł. Bogdan Banasiak i Krzysztof Matuszewski, Czytelnik, Warszawa 1995, s. 13–118.pl_PL
dc.referencesGraaf Daniel A. De, Du nouveau sur la mort de Lautréamont, „Neophilologus” 1958, nr 42, s. 182–186.pl_PL
dc.referencesHaac Oscar A., Lautréamont’s Conversion: The Structure and Meaning of Poésies, „Modern Language Notes” 1950, nr 65, s. 182–186.pl_PL
dc.referencesJanion Maria, Wampir. Biografia symboliczna, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2004.pl_PL
dc.referencesJanion Maria, Wobec zła, Verba, Chotomów 1989.pl_PL
dc.referencesJocz Artur, O potrzebie gnozy, czyli jak literacko wyrazić naturę zła – cierpienia, w: Gnoza, gnostycyzm, literatura, red. B. Sienkiewicz, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2012, s. 97–111.pl_PL
dc.referencesJonge Alex, Nightmare culture. Lautréamont and the „Chants de Maldoror”, St. Martin’s Press, New York 1973.pl_PL
dc.referencesLautréamont Comte de, Pieśni Maldorora i Poezje, przeł. Maciej Żurowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1976.pl_PL
dc.referencesLegutko Ryszard, Eric Voegelin: polityka i transcendencja, „Znak” 1985, nr 9–10, s. 128–146.pl_PL
dc.referencesNesselroth Peter W., Le jeux de la métaphore. Lautréamont: le sense de la forme, „Littérature” 1975, nr 17, s. 73–83.pl_PL
dc.referencesNorwid Cyprian, Pisma wszystkie, t. IX, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J.W. Gomulicki, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1971–1976.pl_PL
dc.referencesPraz Mario, Zmysły, śmierć i diabeł w literaturze romantycznej, przeł. Krzysztof Żaboklicki, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1974.pl_PL
dc.referencesRoux Jean-Paul, Krew. Mity, symbole, rzeczywistość, przeł. Marzena Chrobak, Znak, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesShelley Percy, Prometeusz wyzwolony, przeł. i posłowiem opatrzył Leszek Elektorowicz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1982.pl_PL
dc.referencesŻurowski Maciej, Lautréamont i Mickiewicz, „Przegląd Humanistyczny” 1977, nr 1, s. 25–43.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmat.grabovski@gmail.compl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.30.03
dc.relation.volume30pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord