Paradygmat dwoistości jako perspektywa widzenia świata i człowieka
Abstract
Celem szkicu jest charakterystyka paradygmatu dwoistości, stanowiącego „nowego
typu złożoność, obecną w konkretnych tekstach ważnych dla teorii i praktyki
społecznej” (Witkowski 2013: 44) o źródłach głównie socjologicznych (Merton, Elias).
Lech Witkowski stawia tezę, iż pedagogika dzięki temu paradygmatowi „osiągnęła
możliwość bycia dyscypliną dojrzałą, która będzie mogła sprostać możliwości dyskursu
i badań” (tamże: 64) i ilustruje jego przydatność w pedagogice analizami dorobku
ważnych międzywojennych polskich pedagogów. Paradygmat dwoistości nie jest
tożsamy z postmodernistycznym relatywizmem moralnym i nie deprecjonuje świata
wartości. Może nawet być podstawą etyczności tam, gdzie „istnieje pole oscylacji
między wartościami przeciwstawnymi, a mimo to obligującymi (Maliszewski 2013:
41). Szczególnie przydatna może być ta perspektywa w pedeutologii i dydaktyce szkoły
wyższej, dzięki wyposażeniu studentów w zdolność dostrzegania i akceptowania
ambiwalencji ich przyszłych ról zawodowych jako cechy sytuacji wychowawczych oraz
składnika ich kultury intelektualnej. The aim of the paper is to describe the paradigm of duality being „a new type of
complexity, present in specific texts that are important both for theory and social
practice” (Witkowski 2013:44) and having mainly social roots (Merton, Elias). Lech
Witkowski argues that pedagogy, thanks to the said paradigm, „has become capable
of being a mature discipline which will be able to handle discourse and research”
(Witkowski 2013: 64) and illustrates its usefulness for pedagogy by analyzing the major achievements of the Polish inter-war pedagogues. The paradigm of duality
is not identical with the postmodern moral relativism and does not depreciate the
world of values. It may even constitute the core of ethics where „there is a space for
oscillation between conflicting and yet obligating values” (Maliszewski, 2013:41). This
approach may be particularly useful in pedeutology and academic teaching, since it can
provide students with an ability to perceive and accept the ambivalence of their future
professional roles as being a feature of educational circumstances and a component of
their intellectual culture.
Collections