O badaniach „pedagogizacji życia społecznego” kilka słów z poznawczej perspektywy pedagogiki ogólnej
Streszczenie
Niniejszy esej jest głosem w dyskusji o pojęciu i badaniach zjawiska pedagogizacji.
Zasadnicza część rozważań odnosi się do analiz pedagogizacji życia społecznego
prowadzonych w optyce (post)foucaultowskiej. Autorka podkreśla znaczenie
tematycznego numeru czasopisma „Societas/Communitas” dla wprowadzenia tej
perspektywy badawczej na grunt rodzimych nauk społecznych. Artykuł kończy
propozycja definicji pedagogizacji życia społecznego, która uwzględniałaby szersze
zastosowanie pojęć pokrewnych — pedagogizmu i pedagogii. This paper is meant as a contribution to the discussion on the concept and research
of the phenomenon of pedagogization. The reflections refer mainly to the analyses of
pedagogization of social life conducted within the (post)Foucauldian approach. The
author highlights the significance of the thematic issue of “Societas/Communitas” journal for introducing this research perspective into the field of Polish social studies.
The final section offers a definition of pedagogization of social life which would take
into account a more extensive application of the related concepts of pedagogism and
pedagogy.
Collections