Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorOstrowicka, Helena
dc.date.accessioned2016-09-22T06:47:10Z
dc.date.available2016-09-22T06:47:10Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19651
dc.description.abstractNiniejszy esej jest głosem w dyskusji o pojęciu i badaniach zjawiska pedagogizacji. Zasadnicza część rozważań odnosi się do analiz pedagogizacji życia społecznego prowadzonych w optyce (post)foucaultowskiej. Autorka podkreśla znaczenie tematycznego numeru czasopisma „Societas/Communitas” dla wprowadzenia tej perspektywy badawczej na grunt rodzimych nauk społecznych. Artykuł kończy propozycja definicji pedagogizacji życia społecznego, która uwzględniałaby szersze zastosowanie pojęć pokrewnych — pedagogizmu i pedagogii.pl_PL
dc.description.abstractThis paper is meant as a contribution to the discussion on the concept and research of the phenomenon of pedagogization. The reflections refer mainly to the analyses of pedagogization of social life conducted within the (post)Foucauldian approach. The author highlights the significance of the thematic issue of “Societas/Communitas” journal for introducing this research perspective into the field of Polish social studies. The final section offers a definition of pedagogization of social life which would take into account a more extensive application of the related concepts of pedagogism and pedagogy.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.subjectpedagogizacjapl_PL
dc.subjectpedagogiapl_PL
dc.subjectpedagogizmpl_PL
dc.subjectFoucaultpl_PL
dc.subjectpedagogizationpl_PL
dc.subjectpedagogypl_PL
dc.subjectpedagogismpl_PL
dc.titleO badaniach „pedagogizacji życia społecznego” kilka słów z poznawczej perspektywy pedagogiki ogólnejpl_PL
dc.title.alternativeA Few Remarks on „Pedagogization of Social Life” from the Cognitive Perspective of General Pedagogypl_PL
dc.typeOtherpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number166-177pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczypl_PL
dc.referencesChmaj L. (1938) Kierunki i prądy w pedagogice współczesnej, Warszawa-Wilno, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”.pl_PL
dc.referencesChutorański M. (2013) Pojęcie i konteksty wychowania w pracach Michela Foucaulta, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.pl_PL
dc.referencesCzyżewski M. (2013a) Polityki publiczne w optyce postfoucaultowskiej. Zarys perspektywy badawczej, w: Analiza polityki publicznej. Podejścia teoretyczno-metodologiczne, A. Wojciuk (red.), Warszawa, Wydawnictwo IBE, s.72-91.pl_PL
dc.referencesCzyżewski M. (2013b) W kręgu społecznej pedagogii, „Societas/Communitas” nr 2, s. 43-73.pl_PL
dc.referencesCzyżewski M., Marynowicz-Hetka E., Woroniecka G. (2013) (red.) Pedagogizacja życia społecznego, „Societas/Communitas” nr 2.pl_PL
dc.references„Educational Theory” (2008) nr 4 (48).pl_PL
dc.referencesFoucault M. (2000) Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, Warszawa — Wrocław, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesFoucault M. (2011) Narodziny biopolityki, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesFranczak K., Nowicka M. (2013) Narracje emancypacyjne w mediach — od afirmacji do krytyki, „Societas/Communitas” nr 2, s.117-140.pl_PL
dc.referencesGajek K. (2013) Ujarzmianie kobiet. Feminizm i media, „Societas/Communitas” nr 2, s. 163-181.pl_PL
dc.referencesGranosik M. (2013) Pogranicza pedagogizacji — refleksje o wielowymiarowości procesów instytucjonalizacji na przykładzie pracy socjalnej, „Societas/Communitas” nr 2, s. 97-116.pl_PL
dc.referencesHejnicka-Bezwińska T. (1995) (red.) Racjonalność pedagogiki, Bydgoszcz, Wydawnictwo WSP.pl_PL
dc.referencesHejnicka-Bezwińska T. (2003) Pedagogika pozytywistyczna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 196-219.pl_PL
dc.referencesHejnicka-Bezwińska T. (2008) Pedagogika ogólna, Wrocław, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalnepl_PL
dc.referencesHöhne T. (2003) Pädagogik der Wissengesellschaft, transcipt, Bielefeld: transcript.pl_PL
dc.referencesJarkiewicz A. (2013) Media i dylematyczność działania w obszarze pracy socjalnej z osobami „zaburzonymi psychicznie”, „Societas/Communitas” nr 2, s. 183-201.pl_PL
dc.referencesKamińska I. (2013) Dyskurs ekspercki w obszarze pomocy społecznej na tle pedagogizacji medialnej, „Societas/Communitas” nr 2, s. 203-222.pl_PL
dc.referencesKlus-Stańska D. (2007) Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 1–2.pl_PL
dc.referencesKob J. (1959) Die Rollenproblematik des Lehrerberufes, w: Soziologie der Schule, P. Heintz (red.), Köln – Opladen, Westdeutscher Verlag, s. 91-107.pl_PL
dc.referencesKob J. (1963) Erziehung in Elternhaus und Schule. Eine sociologische Studie, Stuttgart, Ferdinand Enke.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z. (1878) Paradygmaty reform oświatowych. Szkic problematyki, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania” t. 2, s. 53-62.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z. (1996) Edukacja do globalnego przetrwania, w: Tradycja i wyzwanie. Księga Pamiątkowa n a 75-lecie założenia S tudium Pedagogicznego UJ 1921-1996, K. Pacławska (red.), Kraków, s. 89-99.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z. (2004) Problem pedagogii nurtów głównych i pobocznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 3, s. 15-27.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z. (2011) Pedagogizm — wariacje wokół rozumienia kategorii, „Przegląd Pedagogiczny” nr 1, s. 90-94.pl_PL
dc.referencesMalewski M. (2000) Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.pl_PL
dc.referencesMarynowicz-Hetka E. (2013) Pedagogizacja życia społecznego w optyce społecznopedagogicznej, „Societas/Communitas” nr 2, s. 75-96.pl_PL
dc.referencesMelosik Z. (1994) Poststrukturalizm i społeczeństwo (refleksje nad teorią M. Foucaulta) w: Edukacja wobec zmiany społecznej, J. Brzeziński, L. Witkowski (red.), Poznań – Toruń, Wydawnictwo EDYTOR, s. 200-226.pl_PL
dc.referencesMęczkowska A. (2002) Strukturalizm, poststrukturalizm a problem pola dyscyplinowego pedagogiki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 4, s. 7-26.pl_PL
dc.referencesMusioł M. (2013) Pedagogizacja medialna rodziny, Katowice, Wydawnictwo UŚ.pl_PL
dc.referencesNawroczyński B. (1987) Przymuszać czy wyzwalać?, w: B. Nawroczyński, Dzieła zebrane, wybór i przedmowa A. Mońka-Stanikowa, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, s. 269-286.pl_PL
dc.referencesOstrowicka H. (2010) Horyzont oczekiwań — z recepcji myśli Michela Foucaulta w badaniach pedagogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 3, s. 7-24.pl_PL
dc.referencesPedagogika. Leksykon (2000) B. Milerski, B. Śliwerski (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesSimons M., Masschelein J. (2008) The governmentalization of learning and the assemblage of a learning apparatus, „Educational Theory” nr 4, s. 391-415.pl_PL
dc.referencesSmeyers P., Depaepe M. (2008) (red.) Educational Research: The Educationalisation of Social Problems, „Educational Research” nr 3, Springer Netherlands.pl_PL
dc.referencesSchelsky H. (1961) Anpassung oder Widerstand? Soziologische Bedanken zur Schulreform, Heidelberg, Quelle & Meyer.pl_PL
dc.referencesStachowiak J. (2013) Pedagogizacja medialna i wzór „przedsiębiorcy samego siebie”, „Societas/Communitas” nr 2, s. 141-161.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek T. (1997) Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania” t. 13, s. 167-199.pl_PL
dc.referencesSzmalenberg D. (2013) „Bariera pomagania”. Sztuka współczesna jako narzędzie pedagogizacji działań obywatelskich, „Societas/Communitas” nr 2, s. 223-244.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (1998) Pedagogika analityczno-krytyczna Michela Foucaulta, „Społeczeństwo Otwarte” nr 1, s. 37-43.pl_PL
dc.referencesWielka Encyklopedia PWN (2004) Tom 20, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesWitkowski L. (1993) W kręgu pedagogiki radykalnej, w: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Toruń, Wydawnictwo EDYTOR, s. 200-239.pl_PL
dc.referencesWitosz B. (2011) Interakcyjny model relacji gatunku i dyskursu w przestrzeni komunikacyjnej, w: Gatunki mowy i ich ewaluacja. Tom 4: Gatunek a komunikacja społeczna, D. Ostaszewska, J. Przyklęk (red.), Katowice, Wydawnictwo UŚ, s. 23-33.pl_PL
dc.referencesWołoszyn S. (1998) Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce, Wydawnictwo Strzelec.pl_PL
dc.relation.volume1pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord