dc.contributor.author | Gemel, Aleksander | |
dc.date.accessioned | 2016-09-22T08:33:54Z | |
dc.date.available | 2016-09-22T08:33:54Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/19660 | |
dc.description | Tekst stanowi znacznie zmodyfikowaną i rozbudowaną wersję ostatniej części drugiego rozdziału mojej pracy (Gemel 2015). | pl_PL |
dc.description.abstract | Celem pracy jest dostarczenie krytycznej analizy podstawowych założeń kognitywnej
teorii metafory. Pierwsza część poświęcona jest kwestii koherencji pojęcia odwzorowania
metaforycznego. Druga zaś porusza problem wykorzystania metafory kognitywnej
jako podstawowego narzędzia konceptualizacji abstrakcyjnej sfery myślenia.
Dodatkowym celem tekstu jest ukazanie obecności metafory w codziennych procesach
komunikacji, konceptualizacji potocznego doświadczenia oraz co za tym idzie
– praktyce naukowej i edukacyjno-pedagogicznej. | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of the paper is to provide a critical analysis of the basic assumptions of
the cognitive theory of metaphor. The first part is devoted to the issues related to the
coherence of the concept of metaphorical mapping. The second one discusses
the validity of the metaphorization process in terms of schema-concretization framework.
Finally, the third part raises the problem of using cognitive metaphor as the
primary tool for the conceptualization of the realm of abstract thinking. An additional
objective of the text is to display the presence of metaphor in everyday communication
processes, conceptualization of common experience and thus also in the scientific
and educational practice. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | |
dc.subject | metafora | pl_PL |
dc.subject | język | pl_PL |
dc.subject | konceptualizacja | pl_PL |
dc.subject | domena | pl_PL |
dc.subject | metaphor | pl_PL |
dc.subject | language | pl_PL |
dc.subject | conceptualization | pl_PL |
dc.subject | domain | pl_PL |
dc.title | Codzienność metafory w perspektywie kognitywistycznej. Próba krytycznej analizy | pl_PL |
dc.title.alternative | The Everyday Reality of Metaphor in the Perspective of Cognitive Science. Attempt of Critical Analysis | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 176-186 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Aleksander Gemel – doktor, adiunkt w Zakładzie Kognitywistyki Instytutu Psychologii
na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowania
naukowe: kwestie związane ze współczesną filozofią języka oraz kognitywistyka. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Aleksander Gemel – PhD, assistant professor at the Department of Cognitive
Science at the Institute of Psychology at the Faculty of Educational Sciences of the
University of Łódź. Research interests: issues of the contemporary philosophy of
language and cognitive science. | pl_PL |
dc.references | Arystoteles (2009) Retoryka. Retoryka dla Aleksandra. Poetyka, przeł. H. Podbielski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Clausner T., Croft W. (1997) Productivity and schematicity in metaphors, „Cognitive Science”, nr 21/3, s. 247–282. | pl_PL |
dc.references | Fauconnier G. (1997) Mappings in Thought and Language, Cambridge, Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Gärdenfors P. (2004) Conceptual Spaces: The Geometry of Thought, Cambridge, MIT Press. | pl_PL |
dc.references | Gärdenfors P. (2014) The Geometry of Meaning: Semantics Based on Conceptual Spaces, Cambridge, MIT Press. | pl_PL |
dc.references | Gemel A. (2015) Językowy model poznania. Kognitywne komponenty w kontynentalnej filozofii języka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Lakoff G., Johnson M. (2010) Metafory w naszym życiu, przeł. T. P. Krzeszowski, Warszawa, Aletheia. | pl_PL |
dc.references | Langacker R. (2009) Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, przeł. E. Tabakowska et al., Kraków, Universitas. | pl_PL |
dc.references | Markowski M. P. (1996) Nietzsche i hermeneutyka, „Teksty Drugie: Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja”, nr 1/37, s. 20–41. | pl_PL |
dc.references | Pieniążek P. (2002) Subwersywne poplecznictwo: Foucault/Nietzsche, „Hybris. Internetowy Magazyn Filozoficzny”, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Tyler A., Evans V. (2001) The relations between experience, conceptual structure and meanning: Non-temporal uses of tense and language teaching w: Applied Cognitive Linguistics, vol. 1: Theory and Language Acquisition, M. Pütz, S. Niemeier, R. Dirven (red.), Berlin–New York, Mounton de Gruyter, s. 63–105. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.5604/17339758.1198755 | |
dc.relation.volume | 2 | pl_PL |