Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGemel, Aleksander
dc.date.accessioned2016-09-22T08:33:54Z
dc.date.available2016-09-22T08:33:54Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19660
dc.descriptionTekst stanowi znacznie zmodyfikowaną i rozbudowaną wersję ostatniej części drugiego rozdziału mojej pracy (Gemel 2015).pl_PL
dc.description.abstractCelem pracy jest dostarczenie krytycznej analizy podstawowych założeń kognitywnej teorii metafory. Pierwsza część poświęcona jest kwestii koherencji pojęcia odwzorowania metaforycznego. Druga zaś porusza problem wykorzystania metafory kognitywnej jako podstawowego narzędzia konceptualizacji abstrakcyjnej sfery myślenia. Dodatkowym celem tekstu jest ukazanie obecności metafory w codziennych procesach komunikacji, konceptualizacji potocznego doświadczenia oraz co za tym idzie – praktyce naukowej i edukacyjno-pedagogicznej.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of the paper is to provide a critical analysis of the basic assumptions of the cognitive theory of metaphor. The first part is devoted to the issues related to the coherence of the concept of metaphorical mapping. The second one discusses the validity of the metaphorization process in terms of schema-concretization framework. Finally, the third part raises the problem of using cognitive metaphor as the primary tool for the conceptualization of the realm of abstract thinking. An additional objective of the text is to display the presence of metaphor in everyday communication processes, conceptualization of common experience and thus also in the scientific and educational practice.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.subjectmetaforapl_PL
dc.subjectjęzykpl_PL
dc.subjectkonceptualizacjapl_PL
dc.subjectdomenapl_PL
dc.subjectmetaphorpl_PL
dc.subjectlanguagepl_PL
dc.subjectconceptualizationpl_PL
dc.subjectdomainpl_PL
dc.titleCodzienność metafory w perspektywie kognitywistycznej. Próba krytycznej analizypl_PL
dc.title.alternativeThe Everyday Reality of Metaphor in the Perspective of Cognitive Science. Attempt of Critical Analysispl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number176-186pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAleksander Gemel – doktor, adiunkt w Zakładzie Kognitywistyki Instytutu Psychologii na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowania naukowe: kwestie związane ze współczesną filozofią języka oraz kognitywistyka.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAleksander Gemel – PhD, assistant professor at the Department of Cognitive Science at the Institute of Psychology at the Faculty of Educational Sciences of the University of Łódź. Research interests: issues of the contemporary philosophy of language and cognitive science.pl_PL
dc.referencesArystoteles (2009) Retoryka. Retoryka dla Aleksandra. Poetyka, przeł. H. Podbielski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesClausner T., Croft W. (1997) Productivity and schematicity in metaphors, „Cognitive Science”, nr 21/3, s. 247–282.pl_PL
dc.referencesFauconnier G. (1997) Mappings in Thought and Language, Cambridge, Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesGärdenfors P. (2004) Conceptual Spaces: The Geometry of Thought, Cambridge, MIT Press.pl_PL
dc.referencesGärdenfors P. (2014) The Geometry of Meaning: Semantics Based on Conceptual Spaces, Cambridge, MIT Press.pl_PL
dc.referencesGemel A. (2015) Językowy model poznania. Kognitywne komponenty w kontynentalnej filozofii języka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesLakoff G., Johnson M. (2010) Metafory w naszym życiu, przeł. T. P. Krzeszowski, Warszawa, Aletheia.pl_PL
dc.referencesLangacker R. (2009) Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, przeł. E. Tabakowska et al., Kraków, Universitas.pl_PL
dc.referencesMarkowski M. P. (1996) Nietzsche i hermeneutyka, „Teksty Drugie: Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja”, nr 1/37, s. 20–41.pl_PL
dc.referencesPieniążek P. (2002) Subwersywne poplecznictwo: Foucault/Nietzsche, „Hybris. Internetowy Magazyn Filozoficzny”, nr 2.pl_PL
dc.referencesTyler A., Evans V. (2001) The relations between experience, conceptual structure and meanning: Non-temporal uses of tense and language teaching w: Applied Cognitive Linguistics, vol. 1: Theory and Language Acquisition, M. Pütz, S. Niemeier, R. Dirven (red.), Berlin–New York, Mounton de Gruyter, s. 63–105.pl_PL
dc.identifier.doi10.5604/17339758.1198755
dc.relation.volume2pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord