Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŻynis, Bernadetta
dc.date.accessioned2016-09-22T10:16:45Z
dc.date.available2016-09-22T10:16:45Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19670
dc.description.abstractW wierszach Izabeli Filipiak proces wychowania jest zawsze tym, co inicjuje, prowadzi i kończy rodzic, jest to więc proces jednostronny i narzucony, polega w istocie na „przeszkadzaniu” w dojrzewaniu do pełnej, własnej, odrębnej niż rodzicielska osobowości. W utworach przyjęta została perspektywa dziewczynki, która pragnie zbuntować się przeciwko narzuconej identyfikacji z rodzicielskimi wzorcami osobowymi – też wzorcami płci i heteroerotycznej identyfikacji. Jednak bohaterka, zamiast skupiać się na „wsłuchiwaniu” w siebie i swoje potrzeby, wsłuchuje się w potrzeby i pragnienia wychowawców. Wychowanie i dojrzewanie zamienia się w tresurę, w uwięzienie w cudzych wyobrażeniach na swój własny temat. Jeśli dziecko czuje wewnętrzny opór przed narzuconymi wzorcami, to ten aspekt dziecięcych życiorysów staje się traumą. Dojrzewanie nie przeradza się w uzyskanie pełni, ale jest raczej jak lepienie Golema czy Frankensteina, „spotwornianiem” osoby. Dziecko dojrzewa za cenę własnej (symbolicznej) śmierci, zapomnienia o swoich (pozaspołecznych) pragnieniach i potrzebach. Relacja z rodzicami jest gwałtem i przemocą, którą w opisanym układzie nazywa się „miłością”. Odrzucenie ich celów wychowawczych staje się klęską nie tylko rodziców, lecz także społecznego porządku. Ze strachu przed anarchią dziecko z rezygnacją poddaje się wychowawczej przemocy.pl_PL
dc.description.abstractIn Izabela Filipiak’s poems, the process of education is always initiated, guided and finished by a parent, therefore it is one-sided and imposed. It “impedes” the maturation of personality that is full, self-owned and independent from the parental one. The viewpoint adopted in the poems is the perspective of a girl who wants to rebel against the imposed identification with parental patterns of personality – also sexual patterns and heteroerotic identification. However, the main character concentrates on her educators’ needs and desires instead of “listening” to herself and her own needs. In this context, education and growing-up change into training and imprisonment in someone else’s perception of the self. If a child feels internal resistance against the imposed models, then this aspect of its biography becomes traumatic. Growing up does not become achieving fullness, but rather resembles molding Golem or Frankenstein, with the “monstrosity” of a person. The child grows up at the price of her (symbolic) death, forgetting about her own (meta-social) desires and needs. The relation with the parents is violation and violence that is named “love” in the described system. The rejection of their pedagogical goals becomes not only the parental failure, but also the failure of social order. Fearing anarchy, the girl resignedly subdues herself to pedagogical violence.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.subjectIzabela Filipiakpl_PL
dc.subjectwychowaniepl_PL
dc.subjectdojrzewaniepl_PL
dc.subjectgenderpl_PL
dc.subjecteducationpl_PL
dc.subjectgrowing uppl_PL
dc.subjectgenderpl_PL
dc.titleSztuka (nie)dojrzewania. Wychowanie do płci i seksualności – o dwóch wierszach Izabeli Filipiakpl_PL
dc.title.alternativeThe Art of (not) Growing up. Sex and Sexuality Education – on Two Poems by Izabela Filipiakpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number113-132pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Pomorska w Słupskupl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteBernadetta Żynis – doktor habilitowany, profesor Akademii Pomorskiej, pracuje w Zakładzie Teorii Literatury i Badań Kulturowych w Instytucie Polonistyki Akademii Pomorskiej w Słupsku. Prowadzi badania poststrukturalne: perspektywa feministyczna, genderowa, postreligijna, performatywna; w zakresie historii literatury: sacrum ponowoczesne, figura anioła w literaturze współczesnej, teorie tożsamościowe, cielesność w literaturze romantyzmu i współczesnej.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteBernadetta Żynis – doctor habilitatus, professor of the Pomeranian University, works at the Department of the Theory of Literature and Cultural Studies at the Institute of Polish Studies of the Pomeranian Academy in Słupsk. Research interests: poststructuralism-focused research including: the feminist, gender, postreligious, and performative perspective; in the area of the history of literature: postmodern sacrum, angel figure in contemporary literature, theories of identity, corporeality in the literature of romanticism and contemporary literature.pl_PL
dc.referencesAliti A. (1996) Dzika kobieta. Powrót do źródeł kobiecej energii i władzy, tłum. E. Ptaszyńska-Sadowska, Gdynia, Wydawnictwo Uraerus.pl_PL
dc.referencesBator J. (2001) Feminizm, postmodernizm, psychoanaliza. Filozoficzne dylematy feministek „drugiej fali”, Gdańsk, słowo/obraz terytoria.pl_PL
dc.referencesBeauvoir S. de (1972) Druga płeć. Fakty i mity, t. 1, tłum. G. Mycielska, Kraków, Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesBielik-Robson A. (1997) Na drugim brzegu nihilizmu. Filozofia współczesna w poszukiwaniu nowego podmiotu, Warszawa, Wydawnictwo Instytut Filozofii i Socjologii PANpl_PL
dc.referencesBurgess A. (2006) Mechaniczna pomarańcza, tłum. R. Stiller, Warszawa, Wydawnictwo Vis-a-Vis Etiuda.pl_PL
dc.referencesCuller J. (1998) Teoria literatury, tłum. M. Bassaj, Warszawa, Wydawnictwo Prószyński i S-ka.pl_PL
dc.referencesDehnel P. (2006) Dekonstrukcja – rozumienie – interpretacja. Studia z filozofii współczesnej i nie tylko, Kraków, Universitas.pl_PL
dc.referencesDerrida J. (2012) Ostrogi. Style Nietzschego, tłum. B. Banasiak, Gdańsk, słowo/obraz terytoria.pl_PL
dc.referencesDybel P. (2000) Refleksje wokół diagramu różnicy seksualnej Jacquesa Lacana w: Krytyka feministyczna. Siostra teorii i historii literatury, G. Borkowska, L. Sikorska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Instytut Badań Literackich PAN.pl_PL
dc.referencesDybel P. (2006) Zagadka „drugiej płci”. Spory wokół różnicy seksualnej w psychoanalizie i w feminizmie, Kraków, Universitas.pl_PL
dc.referencesEichelberger W. (1997) Kobieta bez winy i wstydu, Warszawa, Wydawnictwo Do.pl_PL
dc.referencesFoucault M. (2002) Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny wygłoszony w Collège de France 2 grudnia 1970, tłum. M. Kozłowski, Gdańsk, słowo/obraz terytoria.pl_PL
dc.referencesFilipiak I. (1998) Ballada o dojrzewaniu, „Kresy”, nr 35, s. 80–81.pl_PL
dc.referencesFilipiak I. (1992) Powiększenie. Miłość pod patriarchatem, „Brulion. Pismo nosem”, nr 19B, s. 257–259.pl_PL
dc.referencesGolding W. (1967) Władca much, tłum. W. Niepokólczycki, Warszawa, Czytelnik.pl_PL
dc.referencesHessen S. (1997) O sprzeczności i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej. Wybór i opracowanie Wincenty Okoń, Warszawa, Wydawnictwo Żak.pl_PL
dc.referencesHuxley A. (2010) Nowy wspaniały świat, tłum. B. Baran, Warszawa, Muza.pl_PL
dc.referencesHyży E. (2003) Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii feministycznej końca XX wieku, Kraków, Universitas.pl_PL
dc.referencesIwasiów I. (2004) Gender dla średnio zaawansowanych, Warszawa, Wydawnictwo W.A.B.pl_PL
dc.referencesJanion M., Chwin S. (red.) (1988) Dzieci, t. 1–2, Gdańsk, Wydawnictwo Morskie.pl_PL
dc.referencesKuźma E., Skrendo A., Madejski J. (red.) (2006) Konstruktywizm w badaniach literackich. Antologia, Kraków, Universitas.pl_PL
dc.referencesŁapiński Z. (2009) Widziane, wyobrażone, pomyślane, „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 55.pl_PL
dc.referencesŁebkowska A. (2006) Gender, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i terminy, M. P. Markowski, R. Nycz (red.), Kraków, Universitas.pl_PL
dc.referencesMajchrowski Z. (1982) „Białe małżeństwo” i Eros tragiczny w: Odmieńcy, M. Janion, Z. Majchrowski (red.), Gdańsk, Wydawnictwo Morskie.pl_PL
dc.referencesNasiłowska A. (2004) Tożsamość kobieca w poezji polskiej XX wieku: między androgynicznością a esencjonalizmem, „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 103–104.pl_PL
dc.referencesOkoń W. (1999) Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa, Wydawnictwo Żak.pl_PL
dc.referencesRidley M. (1995) Czerwona Królowa. Płeć a ewolucja natury ludzkiej, tłum. J. J. Bujarski, A. Milos, Poznań, Wydawnictwo Rebis, s. 113.pl_PL
dc.referencesSchönebeck H. von (1994) Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, tłum. N. Szymańska, Warszawa, Wydawnictwo Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek T. (1995) Dialektyka Innego i postkolonialna tożsamość w: Edukacja a tożsamość etniczna. Materiały z konferencji naukowej w Rabce, M. M. Urlińska (red.), Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl_PL
dc.referencesWitkowski L. (1995) Ambiwalencje tożsamości z pogranicza kulturowego w: Edukacja a tożsamość etniczna. Materiały z konferencji naukowej w Rabce, M. M. Urlińska (red.), Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 12.pl_PL
dc.referencesWitkowski L. (2007) Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.pl_PL
dc.referencesWołoszyn S. (1995) Pedagogika przymusu czy pedagogika wolności w: Pomiędzy wolnością a przymusem. W poszukiwaniu złotego środka, J. Grochulska i in. (red.), Kraków, Wydawca: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny.pl_PL
dc.referencesŽižek S. (2009) Miłość dworska, czyli kobieta jako Rzecz, tłum. T. Zarębski w: Žižek, Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 255– 290.pl_PL
dc.identifier.doi10.5604/17339758.1198751
dc.relation.volume2pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord