dc.contributor.author | Żynis, Bernadetta | |
dc.date.accessioned | 2016-09-22T10:16:45Z | |
dc.date.available | 2016-09-22T10:16:45Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/19670 | |
dc.description.abstract | W wierszach Izabeli Filipiak proces wychowania jest zawsze tym, co inicjuje, prowadzi
i kończy rodzic, jest to więc proces jednostronny i narzucony, polega w istocie
na „przeszkadzaniu” w dojrzewaniu do pełnej, własnej, odrębnej niż rodzicielska
osobowości. W utworach przyjęta została perspektywa dziewczynki, która pragnie
zbuntować się przeciwko narzuconej identyfikacji z rodzicielskimi wzorcami osobowymi
– też wzorcami płci i heteroerotycznej identyfikacji. Jednak bohaterka, zamiast
skupiać się na „wsłuchiwaniu” w siebie i swoje potrzeby, wsłuchuje się w potrzeby
i pragnienia wychowawców. Wychowanie i dojrzewanie zamienia się w tresurę,
w uwięzienie w cudzych wyobrażeniach na swój własny temat. Jeśli dziecko czuje
wewnętrzny opór przed narzuconymi wzorcami, to ten aspekt dziecięcych życiorysów
staje się traumą. Dojrzewanie nie przeradza się w uzyskanie pełni, ale jest raczej
jak lepienie Golema czy Frankensteina, „spotwornianiem” osoby. Dziecko dojrzewa za
cenę własnej (symbolicznej) śmierci, zapomnienia o swoich (pozaspołecznych) pragnieniach
i potrzebach. Relacja z rodzicami jest gwałtem i przemocą, którą w opisanym
układzie nazywa się „miłością”. Odrzucenie ich celów wychowawczych staje się
klęską nie tylko rodziców, lecz także społecznego porządku. Ze strachu przed anarchią
dziecko z rezygnacją poddaje się wychowawczej przemocy. | pl_PL |
dc.description.abstract | In Izabela Filipiak’s poems, the process of education is always initiated, guided and
finished by a parent, therefore it is one-sided and imposed. It “impedes” the maturation
of personality that is full, self-owned and independent from the parental one. The viewpoint adopted in the poems is the perspective of a girl who wants to rebel
against the imposed identification with parental patterns of personality – also sexual
patterns and heteroerotic identification. However, the main character concentrates
on her educators’ needs and desires instead of “listening” to herself and her own
needs. In this context, education and growing-up change into training and imprisonment
in someone else’s perception of the self. If a child feels internal resistance
against the imposed models, then this aspect of its biography becomes traumatic.
Growing up does not become achieving fullness, but rather resembles molding Golem
or Frankenstein, with the “monstrosity” of a person. The child grows up at the price
of her (symbolic) death, forgetting about her own (meta-social) desires and needs.
The relation with the parents is violation and violence that is named “love” in the
described system. The rejection of their pedagogical goals becomes not only the parental
failure, but also the failure of social order. Fearing anarchy, the girl resignedly
subdues herself to pedagogical violence. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | |
dc.subject | Izabela Filipiak | pl_PL |
dc.subject | wychowanie | pl_PL |
dc.subject | dojrzewanie | pl_PL |
dc.subject | gender | pl_PL |
dc.subject | education | pl_PL |
dc.subject | growing up | pl_PL |
dc.subject | gender | pl_PL |
dc.title | Sztuka (nie)dojrzewania. Wychowanie do płci i seksualności – o dwóch wierszach Izabeli Filipiak | pl_PL |
dc.title.alternative | The Art of (not) Growing up. Sex and Sexuality Education – on Two Poems by Izabela Filipiak | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 113-132 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Pomorska w Słupsku | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Bernadetta Żynis – doktor habilitowany, profesor Akademii Pomorskiej, pracuje
w Zakładzie Teorii Literatury i Badań Kulturowych w Instytucie Polonistyki Akademii
Pomorskiej w Słupsku. Prowadzi badania poststrukturalne: perspektywa
feministyczna, genderowa, postreligijna, performatywna; w zakresie historii
literatury: sacrum ponowoczesne, figura anioła w literaturze współczesnej, teorie
tożsamościowe, cielesność w literaturze romantyzmu i współczesnej. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Bernadetta Żynis – doctor habilitatus, professor of the Pomeranian University,
works at the Department of the Theory of Literature and Cultural Studies at the
Institute of Polish Studies of the Pomeranian Academy in Słupsk. Research interests:
poststructuralism-focused research including: the feminist, gender, postreligious,
and performative perspective; in the area of the history of literature: postmodern
sacrum, angel figure in contemporary literature, theories of identity,
corporeality in the literature of romanticism and contemporary literature. | pl_PL |
dc.references | Aliti A. (1996) Dzika kobieta. Powrót do źródeł kobiecej energii i władzy, tłum. E. Ptaszyńska-Sadowska, Gdynia, Wydawnictwo Uraerus. | pl_PL |
dc.references | Bator J. (2001) Feminizm, postmodernizm, psychoanaliza. Filozoficzne dylematy feministek „drugiej fali”, Gdańsk, słowo/obraz terytoria. | pl_PL |
dc.references | Beauvoir S. de (1972) Druga płeć. Fakty i mity, t. 1, tłum. G. Mycielska, Kraków, Wydawnictwo Literackie. | pl_PL |
dc.references | Bielik-Robson A. (1997) Na drugim brzegu nihilizmu. Filozofia współczesna w poszukiwaniu nowego podmiotu, Warszawa, Wydawnictwo Instytut Filozofii i Socjologii PAN | pl_PL |
dc.references | Burgess A. (2006) Mechaniczna pomarańcza, tłum. R. Stiller, Warszawa, Wydawnictwo Vis-a-Vis Etiuda. | pl_PL |
dc.references | Culler J. (1998) Teoria literatury, tłum. M. Bassaj, Warszawa, Wydawnictwo Prószyński i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Dehnel P. (2006) Dekonstrukcja – rozumienie – interpretacja. Studia z filozofii współczesnej i nie tylko, Kraków, Universitas. | pl_PL |
dc.references | Derrida J. (2012) Ostrogi. Style Nietzschego, tłum. B. Banasiak, Gdańsk, słowo/obraz terytoria. | pl_PL |
dc.references | Dybel P. (2000) Refleksje wokół diagramu różnicy seksualnej Jacquesa Lacana w: Krytyka feministyczna. Siostra teorii i historii literatury, G. Borkowska, L. Sikorska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Instytut Badań Literackich PAN. | pl_PL |
dc.references | Dybel P. (2006) Zagadka „drugiej płci”. Spory wokół różnicy seksualnej w psychoanalizie i w feminizmie, Kraków, Universitas. | pl_PL |
dc.references | Eichelberger W. (1997) Kobieta bez winy i wstydu, Warszawa, Wydawnictwo Do. | pl_PL |
dc.references | Foucault M. (2002) Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny wygłoszony w Collège de France 2 grudnia 1970, tłum. M. Kozłowski, Gdańsk, słowo/obraz terytoria. | pl_PL |
dc.references | Filipiak I. (1998) Ballada o dojrzewaniu, „Kresy”, nr 35, s. 80–81. | pl_PL |
dc.references | Filipiak I. (1992) Powiększenie. Miłość pod patriarchatem, „Brulion. Pismo nosem”, nr 19B, s. 257–259. | pl_PL |
dc.references | Golding W. (1967) Władca much, tłum. W. Niepokólczycki, Warszawa, Czytelnik. | pl_PL |
dc.references | Hessen S. (1997) O sprzeczności i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej. Wybór i opracowanie Wincenty Okoń, Warszawa, Wydawnictwo Żak. | pl_PL |
dc.references | Huxley A. (2010) Nowy wspaniały świat, tłum. B. Baran, Warszawa, Muza. | pl_PL |
dc.references | Hyży E. (2003) Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii feministycznej końca XX wieku, Kraków, Universitas. | pl_PL |
dc.references | Iwasiów I. (2004) Gender dla średnio zaawansowanych, Warszawa, Wydawnictwo W.A.B. | pl_PL |
dc.references | Janion M., Chwin S. (red.) (1988) Dzieci, t. 1–2, Gdańsk, Wydawnictwo Morskie. | pl_PL |
dc.references | Kuźma E., Skrendo A., Madejski J. (red.) (2006) Konstruktywizm w badaniach literackich. Antologia, Kraków, Universitas. | pl_PL |
dc.references | Łapiński Z. (2009) Widziane, wyobrażone, pomyślane, „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 55. | pl_PL |
dc.references | Łebkowska A. (2006) Gender, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i terminy, M. P. Markowski, R. Nycz (red.), Kraków, Universitas. | pl_PL |
dc.references | Majchrowski Z. (1982) „Białe małżeństwo” i Eros tragiczny w: Odmieńcy, M. Janion, Z. Majchrowski (red.), Gdańsk, Wydawnictwo Morskie. | pl_PL |
dc.references | Nasiłowska A. (2004) Tożsamość kobieca w poezji polskiej XX wieku: między androgynicznością a esencjonalizmem, „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 103–104. | pl_PL |
dc.references | Okoń W. (1999) Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa, Wydawnictwo Żak. | pl_PL |
dc.references | Ridley M. (1995) Czerwona Królowa. Płeć a ewolucja natury ludzkiej, tłum. J. J. Bujarski, A. Milos, Poznań, Wydawnictwo Rebis, s. 113. | pl_PL |
dc.references | Schönebeck H. von (1994) Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, tłum. N. Szymańska, Warszawa, Wydawnictwo Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza. | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek T. (1995) Dialektyka Innego i postkolonialna tożsamość w: Edukacja a tożsamość etniczna. Materiały z konferencji naukowej w Rabce, M. M. Urlińska (red.), Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. | pl_PL |
dc.references | Witkowski L. (1995) Ambiwalencje tożsamości z pogranicza kulturowego w: Edukacja a tożsamość etniczna. Materiały z konferencji naukowej w Rabce, M. M. Urlińska (red.), Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 12. | pl_PL |
dc.references | Witkowski L. (2007) Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych. | pl_PL |
dc.references | Wołoszyn S. (1995) Pedagogika przymusu czy pedagogika wolności w: Pomiędzy wolnością a przymusem. W poszukiwaniu złotego środka, J. Grochulska i in. (red.), Kraków, Wydawca: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny. | pl_PL |
dc.references | Žižek S. (2009) Miłość dworska, czyli kobieta jako Rzecz, tłum. T. Zarębski w: Žižek, Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 255– 290. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.5604/17339758.1198751 | |
dc.relation.volume | 2 | pl_PL |