Codzienność wychowania jako przestrzeń symboliczna. Między myśleniem a działaniem pedagogicznym, czy inaczej między inter- a transdyscyplinarnością
Streszczenie
Niniejszy tekst stanowi efekt badań teoretycznych dotyczących codzienności wychowania,
interpretowanej jako przestrzeń symboliczna. Prezentowane rozważania
osadzone zostały w perspektywie paradygmatu interpretatywnego i odnoszą się do
relacji istniejącej między teorią oraz praktyką pedagogiczną, mającej szczególne znaczenie
dla rozumienia rzeczywistości społeczno-kulturowej, w tym codzienności wychowania.
Codzienność wychowania rozumiana jest tutaj jako taka przestrzeń, której
właściwości są źródłem aktywności podejmowanych przez osoby w niej funkcjonujące
oraz szczególny fenomen, którego istota uobecnia się w myślach i działaniach
człowieka. Jako taka jest ona źródłem wielorakich doświadczeń osadzonych w różnorodnych
kontekstach ludzkiego funkcjonowania, także w różnorodnych perspektywach
oglądu działalności pedagogicznej. Kategoria codzienności, w ten sposób rozumiana,
niesie ze sobą określoną moc interpretacyjną, mającą szczególne znaczenie dla
gromadzenia wiedzy o świecie życia codziennego (w tym o rzeczywistości wychowania)
oraz dla realizacji badań zarówno inter-, jak i transdyscyplinarnych dotyczących
tej przestrzeni. The presented paper is a result of theoretical research on the everyday reality of education,
interpreted as a symbolic space. The reflection has been set in the perspective
of interpretative paradigm and refers to the relation between pedagogical theory and
practice that is especially important for the understanding of the social and cultural
reality including the everyday reality of education. This concept is understood here as
a space whose properties are the source of activities undertaken by people that function
in it as well as a unique phenomenon the nature of which is manifested in human
thoughts and actions. As such, it is a source of multiple experiences set in various
contexts of human activity, also in different perspectives on pedagogical activity.
The category of everyday relity, comprehended in this way, has particular interpretative
power that is especially significant for gathering knowledge about the world
of everyday life (including the reality of education) and for the implementation of
research, both inter- and transdisciplinary, related to this space.
Collections