dc.contributor.author | Wróbel, Alina | |
dc.date.accessioned | 2016-09-26T06:44:34Z | |
dc.date.available | 2016-09-26T06:44:34Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/19708 | |
dc.description | Niniejszy tekst stanowi efekt badań teoretycznych zogniskowanych wokół „codzienności wychowania”
jako pojęcia nadrzędnego, a także trzech kategorii wyznaczających zakres i porządek zaprezentowanych
rozważań. Trzy kategorie powyżej przywołane zostały zaczerpnięte z podtytułu I. Interdyscyplinarnej
Konferencji Naukowej (Re)konstrukcje Codzienności Wychowania, który brzmiał: „Codzienność
wychowania: pojęcie – koncepcje – teorie”. Konferencja zorganizowana została przez pracowników
Katedry Teorii Wychowania UŁ w Łodzi, w dniu 5 marca 2015 roku. | pl_PL |
dc.description.abstract | Niniejszy tekst stanowi efekt badań teoretycznych dotyczących codzienności wychowania,
interpretowanej jako przestrzeń symboliczna. Prezentowane rozważania
osadzone zostały w perspektywie paradygmatu interpretatywnego i odnoszą się do
relacji istniejącej między teorią oraz praktyką pedagogiczną, mającej szczególne znaczenie
dla rozumienia rzeczywistości społeczno-kulturowej, w tym codzienności wychowania.
Codzienność wychowania rozumiana jest tutaj jako taka przestrzeń, której
właściwości są źródłem aktywności podejmowanych przez osoby w niej funkcjonujące
oraz szczególny fenomen, którego istota uobecnia się w myślach i działaniach
człowieka. Jako taka jest ona źródłem wielorakich doświadczeń osadzonych w różnorodnych
kontekstach ludzkiego funkcjonowania, także w różnorodnych perspektywach
oglądu działalności pedagogicznej. Kategoria codzienności, w ten sposób rozumiana,
niesie ze sobą określoną moc interpretacyjną, mającą szczególne znaczenie dla
gromadzenia wiedzy o świecie życia codziennego (w tym o rzeczywistości wychowania)
oraz dla realizacji badań zarówno inter-, jak i transdyscyplinarnych dotyczących
tej przestrzeni. | pl_PL |
dc.description.abstract | The presented paper is a result of theoretical research on the everyday reality of education,
interpreted as a symbolic space. The reflection has been set in the perspective
of interpretative paradigm and refers to the relation between pedagogical theory and
practice that is especially important for the understanding of the social and cultural
reality including the everyday reality of education. This concept is understood here as
a space whose properties are the source of activities undertaken by people that function
in it as well as a unique phenomenon the nature of which is manifested in human
thoughts and actions. As such, it is a source of multiple experiences set in various
contexts of human activity, also in different perspectives on pedagogical activity.
The category of everyday relity, comprehended in this way, has particular interpretative
power that is especially significant for gathering knowledge about the world
of everyday life (including the reality of education) and for the implementation of
research, both inter- and transdisciplinary, related to this space. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | |
dc.subject | codzienność wychowania | pl_PL |
dc.subject | przestrzeń symboliczna | pl_PL |
dc.subject | rzeczywistość społeczno-kulturowa | pl_PL |
dc.subject | doświadczanie codzienności | pl_PL |
dc.subject | everyday reality of education | pl_PL |
dc.subject | symbolic space | pl_PL |
dc.subject | social and cultural reality | pl_PL |
dc.subject | experiencing the everyday life | pl_PL |
dc.title | Codzienność wychowania jako przestrzeń symboliczna. Między myśleniem a działaniem pedagogicznym, czy inaczej między inter- a transdyscyplinarnością | pl_PL |
dc.title.alternative | The Everyday Reality of Education as a Symbolic Space. Between Pedagogical Thinking and Practice or Between Inter- and Transdisciplinarity | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 100-112 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Alina Wróbel – doktor habilitowany, kierownik Zakładu Teorii Kształcenia i Wychowania
na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowania
naukowe: współczesne teorie i ideologie wychowania, pedagogika humanistyczna
i jej antropologiczne fundamenty, relacja teoria–praktyka pedagogiczna,
intencjonalność działania wychowawczego. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Alina Wróbel – doctor habilitatus, Head of the Department of the Theory of Education
and Training at the Faculty of Educational Sciences of the University of Łódź.
Research interests: contemporary theories and ideologies of education, humanistic
pedagogy and its anthropological foundations, pedagogical theory-practice relationship,
intentionality of educational activity. | pl_PL |
dc.references | Ablewicz K. (1994) Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Ablewicz K. (2008) Potencjał badawczy antropologii pedagogicznej – przedmioty i konteksty badań w: Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, K. Rubacha (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 143–157. | pl_PL |
dc.references | Berger P. L., Luckmann T. (2010) Społeczne tworzenie rzeczywistości, tłum. J. Niżnik, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Bochno E., Nowosad I., Szymański M. J. (red.) (2014) Codzienność szkoły. Uczeń, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Boudon R. (2009) Logika działania społecznego. Wstęp do analizy socjologicznej, tłum. K. Kowalski, Kraków, Zakład Wydawniczy Nomos. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P. (2009) Rozum praktyczny. O teorii działania, tłum. J. Stryjczyk, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Bruner J. (2006) Kultura edukacji, tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Kraków, Universitas. | pl_PL |
dc.references | Clark G. (1998) Przestrzeń, czas i człowiek. Spojrzenie badacza prehistorii, tłum. H. Turczyn-Zalewska, Warszawa, PIW. | pl_PL |
dc.references | Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (2010) Codzienność w szkole. Szkoła w codzienności w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 5: Codzienność w szkole. Szkoła w codzienności, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 9–25. | pl_PL |
dc.references | Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (red.) (2010) Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 5: Codzienność w szkole. Szkoła w codzienności, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne. | pl_PL |
dc.references | Elias N. (1978), Zum Begriff des Alltags w: Materialien zur Soziologie des Alltags, K. Hammerich, M. Klein (red.), „Zeitschrift für Soziologie und Sozpsychologie”, nr 20. | pl_PL |
dc.references | Folkierska A. (1993) Glosa do tekstu Christopha Wulfa „Paradygmaty nauki o wychowaniu. Powstanie nauki o wychowaniu w Niemczech”, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Godoń R. (2012) Między myśleniem a działaniem. O ewolucji anglosaskiej filozofii edukacji, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Kmita J. (1995) Jak słowa łączą się ze światem. Studium krytyczne neopragmatyzmu, Poznań, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. | pl_PL |
dc.references | Koczanowicz L. (2011) Interdyscyplinarność – między rabunkiem a dialogiem w: Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki. Wymiar teoretyczny i praktyczny, R. Włodarczyk, W. Żłobicki (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 35–42. | pl_PL |
dc.references | Kron W. F. (2012) Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, tłum. E. Cieślik, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | Kubinowski D. (2006) Pedagogiczne myślenie humanistyczne jako kategoria metodologiczna w: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 171–180. | pl_PL |
dc.references | Kubinowski D. (2011) Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | pl_PL |
dc.references | Lenk H. (1995) Filozofia pragmatycznego interpretacjonizmu. Filozofia pomiędzy nauką a praktyką, tłum. Z. Zwoliński, Warszawa, Oficyna Naukowa. | pl_PL |
dc.references | Łuczewski M. (2009) Wprowadzenie do teorii działania Raymonda Boudona w: R. Boudon, Logika działania społecznego. Wstęp do analizy socjologicznej, tłum. K. Kowalski, Kraków, Zakład Wydawniczy Nomos, s. XXI–XXX. | pl_PL |
dc.references | Łukasik J. M., Nowosad I., Szymański M. J. (red.) (2014) Codzienność szkoły. Nauczyciel, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Maliszewski K. (2011) Implozja przestrzeni uczenia się, „Edukacja Dorosłych”, nr 2 (65), s. 33–40. | pl_PL |
dc.references | Manen van M. (1990) Researching lived experience. Human science for an action sensitive pedagogy, London–Ontario, State University of New York Press. | pl_PL |
dc.references | Marynowicz-Hetka E. (2003) Miejsce wartości w polu działania społecznego, czyli o aksjologicznym kryterium działania społecznego. Kilka refleksji od K. Kotłowskiego do L. Lavelle’a w: Idee pedagogiki filozoficznej, S. Sztobryn, B. Śliwerski (red.), Seria „Pedagogika Filozoficzna”, t. 1, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 161–177. | pl_PL |
dc.references | Nowak M. (2012) Pedagogiczny profil nauk o wychowaniu. Studium z odniesieniami do pedagogiki pielęgniarstwa, Lublin, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. | pl_PL |
dc.references | Nowak-Dziemianowicz M. (2006) Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacja sensów i znaczeń, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu. | pl_PL |
dc.references | Pobojewska A. (2011) Co to znaczy filozofować?, „Analiza i Egzystencja”, nr 15. | pl_PL |
dc.references | Putnam H. (1998) Wiele twarzy realizmu i inne eseje, tłum. A. Grobler, Warszawa, PWN. | pl_PL |
dc.references | Ricoeur P. (2003) Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wybór, opracowanie i wprowadzenie S. Cichowicz, Warszawa, Altaya, De Agostini, Instytut Wydawniczy PAX. | pl_PL |
dc.references | Schütz A. (1984) Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania w: Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, t. 1, E. Mokrzycki (red.), Warszawa, PIW. | pl_PL |
dc.references | Sulima R. (2000) Antropologia codzienności, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Sulima R. (2003) Znikająca codzienność w: Życie codzienne Polaków na przełomie XX i XXI wieku, R. Sulima (red.), Łomża, Wydawnictwo Stopka, s. 233–258. | pl_PL |
dc.references | Szulakiewicz M. (2004) Filozofia jako hermeneutyka, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. | pl_PL |
dc.references | Szyszkowska M. (1985) Twórcze niepokoje codzienności, Łódź, Wydawnictwo Łódzkie. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (2014) Jak władze edukacyjne malują społeczeństwu PISA-nki w: Codzienność szkoły. Uczeń, E. Bochno, I. Nowosad, M. J. Szymański (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 29–41. | pl_PL |
dc.references | Tarkowska E. (2010) Życie codzienne jako kategoria interdyscyplinarna w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 5: Codzienność w szkole. Szkoła w codzienności, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 75–92. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając D. (2002) O stosowaniu teorii pedagogicznej w praktyce edukacyjnej w: Granice autonomii teorii i praktyki edukacyjnej, t. 1, J. Piekarski, E. Cyrańska, D. Urbaniak-Zając (red.), Łódź, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno- Ekonomicznej w Łodzi, s. 223–234. | pl_PL |
dc.references | Walczak A. (2011) Spotkanie z wychowankiem. Ku tożsamości ipse pedagoga, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Zadrożyńska-Barącz A. (2010) Codzienność – Niecodzienność – Święto w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 5: Codzienność w szkole. Szkoła w codzienności, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 35–51. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.5604/17339758.1198750 | |
dc.relation.volume | 2 | pl_PL |