Show simple item record

dc.contributor.authorWróbel, Alina
dc.date.accessioned2016-09-26T06:44:34Z
dc.date.available2016-09-26T06:44:34Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19708
dc.descriptionNiniejszy tekst stanowi efekt badań teoretycznych zogniskowanych wokół „codzienności wychowania” jako pojęcia nadrzędnego, a także trzech kategorii wyznaczających zakres i porządek zaprezentowanych rozważań. Trzy kategorie powyżej przywołane zostały zaczerpnięte z podtytułu I. Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej (Re)konstrukcje Codzienności Wychowania, który brzmiał: „Codzienność wychowania: pojęcie – koncepcje – teorie”. Konferencja zorganizowana została przez pracowników Katedry Teorii Wychowania UŁ w Łodzi, w dniu 5 marca 2015 roku.pl_PL
dc.description.abstractNiniejszy tekst stanowi efekt badań teoretycznych dotyczących codzienności wychowania, interpretowanej jako przestrzeń symboliczna. Prezentowane rozważania osadzone zostały w perspektywie paradygmatu interpretatywnego i odnoszą się do relacji istniejącej między teorią oraz praktyką pedagogiczną, mającej szczególne znaczenie dla rozumienia rzeczywistości społeczno-kulturowej, w tym codzienności wychowania. Codzienność wychowania rozumiana jest tutaj jako taka przestrzeń, której właściwości są źródłem aktywności podejmowanych przez osoby w niej funkcjonujące oraz szczególny fenomen, którego istota uobecnia się w myślach i działaniach człowieka. Jako taka jest ona źródłem wielorakich doświadczeń osadzonych w różnorodnych kontekstach ludzkiego funkcjonowania, także w różnorodnych perspektywach oglądu działalności pedagogicznej. Kategoria codzienności, w ten sposób rozumiana, niesie ze sobą określoną moc interpretacyjną, mającą szczególne znaczenie dla gromadzenia wiedzy o świecie życia codziennego (w tym o rzeczywistości wychowania) oraz dla realizacji badań zarówno inter-, jak i transdyscyplinarnych dotyczących tej przestrzeni.pl_PL
dc.description.abstractThe presented paper is a result of theoretical research on the everyday reality of education, interpreted as a symbolic space. The reflection has been set in the perspective of interpretative paradigm and refers to the relation between pedagogical theory and practice that is especially important for the understanding of the social and cultural reality including the everyday reality of education. This concept is understood here as a space whose properties are the source of activities undertaken by people that function in it as well as a unique phenomenon the nature of which is manifested in human thoughts and actions. As such, it is a source of multiple experiences set in various contexts of human activity, also in different perspectives on pedagogical activity. The category of everyday relity, comprehended in this way, has particular interpretative power that is especially significant for gathering knowledge about the world of everyday life (including the reality of education) and for the implementation of research, both inter- and transdisciplinary, related to this space.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.subjectcodzienność wychowaniapl_PL
dc.subjectprzestrzeń symbolicznapl_PL
dc.subjectrzeczywistość społeczno-kulturowapl_PL
dc.subjectdoświadczanie codziennościpl_PL
dc.subjecteveryday reality of educationpl_PL
dc.subjectsymbolic spacepl_PL
dc.subjectsocial and cultural realitypl_PL
dc.subjectexperiencing the everyday lifepl_PL
dc.titleCodzienność wychowania jako przestrzeń symboliczna. Między myśleniem a działaniem pedagogicznym, czy inaczej między inter- a transdyscyplinarnościąpl_PL
dc.title.alternativeThe Everyday Reality of Education as a Symbolic Space. Between Pedagogical Thinking and Practice or Between Inter- and Transdisciplinaritypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number100-112pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAlina Wróbel – doktor habilitowany, kierownik Zakładu Teorii Kształcenia i Wychowania na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowania naukowe: współczesne teorie i ideologie wychowania, pedagogika humanistyczna i jej antropologiczne fundamenty, relacja teoria–praktyka pedagogiczna, intencjonalność działania wychowawczego.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAlina Wróbel – doctor habilitatus, Head of the Department of the Theory of Education and Training at the Faculty of Educational Sciences of the University of Łódź. Research interests: contemporary theories and ideologies of education, humanistic pedagogy and its anthropological foundations, pedagogical theory-practice relationship, intentionality of educational activity.pl_PL
dc.referencesAblewicz K. (1994) Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesAblewicz K. (2008) Potencjał badawczy antropologii pedagogicznej – przedmioty i konteksty badań w: Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, K. Rubacha (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 143–157.pl_PL
dc.referencesBerger P. L., Luckmann T. (2010) Społeczne tworzenie rzeczywistości, tłum. J. Niżnik, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBochno E., Nowosad I., Szymański M. J. (red.) (2014) Codzienność szkoły. Uczeń, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesBoudon R. (2009) Logika działania społecznego. Wstęp do analizy socjologicznej, tłum. K. Kowalski, Kraków, Zakład Wydawniczy Nomos.pl_PL
dc.referencesBourdieu P. (2009) Rozum praktyczny. O teorii działania, tłum. J. Stryjczyk, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesBruner J. (2006) Kultura edukacji, tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Kraków, Universitas.pl_PL
dc.referencesClark G. (1998) Przestrzeń, czas i człowiek. Spojrzenie badacza prehistorii, tłum. H. Turczyn-Zalewska, Warszawa, PIW.pl_PL
dc.referencesDudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (2010) Codzienność w szkole. Szkoła w codzienności w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 5: Codzienność w szkole. Szkoła w codzienności, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 9–25.pl_PL
dc.referencesDudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (red.) (2010) Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 5: Codzienność w szkole. Szkoła w codzienności, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.pl_PL
dc.referencesElias N. (1978), Zum Begriff des Alltags w: Materialien zur Soziologie des Alltags, K. Hammerich, M. Klein (red.), „Zeitschrift für Soziologie und Sozpsychologie”, nr 20.pl_PL
dc.referencesFolkierska A. (1993) Glosa do tekstu Christopha Wulfa „Paradygmaty nauki o wychowaniu. Powstanie nauki o wychowaniu w Niemczech”, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 4.pl_PL
dc.referencesGodoń R. (2012) Między myśleniem a działaniem. O ewolucji anglosaskiej filozofii edukacji, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesKmita J. (1995) Jak słowa łączą się ze światem. Studium krytyczne neopragmatyzmu, Poznań, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.pl_PL
dc.referencesKoczanowicz L. (2011) Interdyscyplinarność – między rabunkiem a dialogiem w: Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki. Wymiar teoretyczny i praktyczny, R. Włodarczyk, W. Żłobicki (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 35–42.pl_PL
dc.referencesKron W. F. (2012) Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, tłum. E. Cieślik, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesKubinowski D. (2006) Pedagogiczne myślenie humanistyczne jako kategoria metodologiczna w: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 171–180.pl_PL
dc.referencesKubinowski D. (2011) Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesLenk H. (1995) Filozofia pragmatycznego interpretacjonizmu. Filozofia pomiędzy nauką a praktyką, tłum. Z. Zwoliński, Warszawa, Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesŁuczewski M. (2009) Wprowadzenie do teorii działania Raymonda Boudona w: R. Boudon, Logika działania społecznego. Wstęp do analizy socjologicznej, tłum. K. Kowalski, Kraków, Zakład Wydawniczy Nomos, s. XXI–XXX.pl_PL
dc.referencesŁukasik J. M., Nowosad I., Szymański M. J. (red.) (2014) Codzienność szkoły. Nauczyciel, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesMaliszewski K. (2011) Implozja przestrzeni uczenia się, „Edukacja Dorosłych”, nr 2 (65), s. 33–40.pl_PL
dc.referencesManen van M. (1990) Researching lived experience. Human science for an action sensitive pedagogy, London–Ontario, State University of New York Press.pl_PL
dc.referencesMarynowicz-Hetka E. (2003) Miejsce wartości w polu działania społecznego, czyli o aksjologicznym kryterium działania społecznego. Kilka refleksji od K. Kotłowskiego do L. Lavelle’a w: Idee pedagogiki filozoficznej, S. Sztobryn, B. Śliwerski (red.), Seria „Pedagogika Filozoficzna”, t. 1, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 161–177.pl_PL
dc.referencesNowak M. (2012) Pedagogiczny profil nauk o wychowaniu. Studium z odniesieniami do pedagogiki pielęgniarstwa, Lublin, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl_PL
dc.referencesNowak-Dziemianowicz M. (2006) Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacja sensów i znaczeń, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.pl_PL
dc.referencesPobojewska A. (2011) Co to znaczy filozofować?, „Analiza i Egzystencja”, nr 15.pl_PL
dc.referencesPutnam H. (1998) Wiele twarzy realizmu i inne eseje, tłum. A. Grobler, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesRicoeur P. (2003) Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wybór, opracowanie i wprowadzenie S. Cichowicz, Warszawa, Altaya, De Agostini, Instytut Wydawniczy PAX.pl_PL
dc.referencesSchütz A. (1984) Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania w: Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, t. 1, E. Mokrzycki (red.), Warszawa, PIW.pl_PL
dc.referencesSulima R. (2000) Antropologia codzienności, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesSulima R. (2003) Znikająca codzienność w: Życie codzienne Polaków na przełomie XX i XXI wieku, R. Sulima (red.), Łomża, Wydawnictwo Stopka, s. 233–258.pl_PL
dc.referencesSzulakiewicz M. (2004) Filozofia jako hermeneutyka, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl_PL
dc.referencesSzyszkowska M. (1985) Twórcze niepokoje codzienności, Łódź, Wydawnictwo Łódzkie.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2014) Jak władze edukacyjne malują społeczeństwu PISA-nki w: Codzienność szkoły. Uczeń, E. Bochno, I. Nowosad, M. J. Szymański (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 29–41.pl_PL
dc.referencesTarkowska E. (2010) Życie codzienne jako kategoria interdyscyplinarna w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 5: Codzienność w szkole. Szkoła w codzienności, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 75–92.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2002) O stosowaniu teorii pedagogicznej w praktyce edukacyjnej w: Granice autonomii teorii i praktyki edukacyjnej, t. 1, J. Piekarski, E. Cyrańska, D. Urbaniak-Zając (red.), Łódź, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno- Ekonomicznej w Łodzi, s. 223–234.pl_PL
dc.referencesWalczak A. (2011) Spotkanie z wychowankiem. Ku tożsamości ipse pedagoga, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesZadrożyńska-Barącz A. (2010) Codzienność – Niecodzienność – Święto w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 5: Codzienność w szkole. Szkoła w codzienności, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 35–51.pl_PL
dc.identifier.doi10.5604/17339758.1198750
dc.relation.volume2pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record