dc.contributor.author | Walczak, Anna | |
dc.date.accessioned | 2016-10-11T10:26:10Z | |
dc.date.available | 2016-10-11T10:26:10Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/19860 | |
dc.description.abstract | Codzienność wychowania jako skrzyżowanie światów życia pedagoga i wychowanka,
będąca wieloznaczną i zróżnicowaną, zmienną, bo tworzącą się, racjonalną i nieracjonalną
et cetera, nie pozwala na „przycięcie” w rozmiarze uniwersalnym zasad i przewidywanych
efektów etycznego działania. Jest placem gry między nieuchronnością
i możliwością etycznego działania pedagogicznego. Tym samym w artykule została
podważona zasadność tworzenia kodeksu etycznego jako „dokumentu” uprawomocniającego
status profesji pedagoga. Towarzyszy temu przekonanie, że niezmiernie
trudno wyważyć deontologię z poszanowaniem prawa pedagoga do autonomii podmiotowej,
jak również z docenieniem przeżywania przez niego i wychowanka codzienności
wychowania. | pl_PL |
dc.description.abstract | The The everyday reality of education as the crossroads intertwining the lifeworlds
of the educator and pupil, being ambiguous and diverse, variable, because creating
itself, rational and irrational, et cetera, does not allow for “trimming” in a universal
dimension the principles and the expected effects of ethical action. It is a playing field
between inevitability and the possibility of ethical pedagogical action. Thus, the article
called into question the legitimacy of creating a code of ethics as a “document”
validating the status of the profession of an educator. This is accompanied by the belief
that it is extremely difficult to balance deontology with respecting the right of the
educator to the personal autonomy, as well as the appreciation of his/her and the
pupil's experiencing of the everyday reality of education. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | |
dc.subject | codzienność | pl_PL |
dc.subject | Lebenswelt | pl_PL |
dc.subject | pedagogika | pl_PL |
dc.subject | autonomia | pl_PL |
dc.subject | powinność | pl_PL |
dc.subject | everyday reality | pl_PL |
dc.subject | lifeworld (Lebenswelt) | pl_PL |
dc.subject | pedagogy | pl_PL |
dc.subject | autonomy | pl_PL |
dc.subject | obligation | pl_PL |
dc.title | Etyka (w) codzienności wychowania – od nieuchronności do możliwości | pl_PL |
dc.title.alternative | Ethics of (in) Everyday Reality of Education – from Inevitability to Possibility | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 81-99 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Anna Walczak – doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Łódzkiego, kierownik
Zakładu Pedagogiki Filozoficznej na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu
Łódzkiego. Zainteresowania naukowe: filozofia wychowania (perspektywa hermeneutyczna,
fenomenologiczna, dialogiczna); etyka pedagogiczna; pedagogika
egzystencjalna; pogranicza filozofii i psychologii kultury inspirowanej głównie
myślą C. G. Junga. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Anna Walczak – doctor habilitatus, professor of the University of Łódź, Head of the
Department of Philosophical Pedagogy at the Faculty of Educational Sciences of the
University of Łódź. Research interests: philosophy of education (hermeneutic,
phenomenological, dialogic perspective), pedagogic ethics, existential pedagogy,
frontiers of philosophy and psychology of the culture inspired mainly by C. G. Jung. | pl_PL |
dc.references | Carr D. (2000) Professionalism and Ethics in Teaching, London, Routledge. | pl_PL |
dc.references | Depraz N. (2010) Zrozumieć fenomenologię. Konkretna praktyka, tłum. A. Czarnecka, Warszawa, Oficyna Naukowa. | pl_PL |
dc.references | Dybel P. (2012a) Kłopot z „intersubiektywnością” w: Intersubiektywność, P. Makowski (red.), Kraków, Universitas. | pl_PL |
dc.references | Dybel P. (2012b) Oblicza hermeneutyki, Kraków, Universitas. | pl_PL |
dc.references | Filek J. (2010) Życie. Etyka. Inni, Kraków, Wydawnictwo Homini. | pl_PL |
dc.references | Gadamer H.-G. (1993) Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, Kraków, Inter Esse. | pl_PL |
dc.references | Hartman J. (2011) Wiedza. Byt. Człowiek. Z głównych zagadnień filozofii, Kraków, Universitas. | pl_PL |
dc.references | Heidegger M. (1989) Co znaczy myśleć? w: Filozofia współczesna, J. Tischner (red.), tłum. J. Mizera, J. Tischner, Kraków, Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy. | pl_PL |
dc.references | Heidegger M. (2010) Identyczność i różnica, tłum. J. Mizera, Warszawa, Aletheia. | pl_PL |
dc.references | Heidegger M. (2011) Zasada racji, tłum. J. Mizera, Kraków, Wydawnictwo Baran i Suszyński. | pl_PL |
dc.references | Jaworska-Witkowska M., Kwieciński Z. (2011) Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Kaniowski A. M. (1999) Supererogacja. Zapomniany wymiar etyki, Warszawa, Oficyna Naukowa. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski L. (2000) Etyka bez kodeksu, w: L. Kołakowski, Kultura i fetysze. Eseje, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Kowalska M. (1996) Deleuze Gilles, Différence et Répétition w: Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, B. Skarga (red.), t. IV, Warszawa, PWN. | pl_PL |
dc.references | Kwaśnica R. (2006), Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), t. II, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowska H. (2005) Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne. | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowska H. (2010) Nauczyciel – zawód „niemożliwy”, ale nieunikniony w: Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, J. M. Michalak (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Lazari-Pawłowska I. (1992) Etyka. Pisma wybrane, Wrocław–Warszawa–Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl_PL |
dc.references | Lévinas E. (1998) Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, tłum. M. Kowalska, Warszawa, PWN. | pl_PL |
dc.references | Makowski P. (2012) Spektrum praktyczne etyki a intersubiektywność w: Intersubiek tywność, P. Makowski (red.), Kraków, Universitas. | |
dc.references | Męczkowska A. (2006) Podmiot i pedagogika. Od oświeceniowej utopii ku pokrytycznej dekonstrukcji, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP. | |
dc.references | Miksa (2010) Miejsce powinności w etyce zawodowej nauczyciela w: Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, J. M. Michalak (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | |
dc.references | Przyłębski A. (2010) Etyka w świetle hermeneutyki, Warszawa, Oficyna Naukowa. | |
dc.references | Ricoeur P. (2005) O sobie samym jako innym, tłum. M. Kowalska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | |
dc.references | Spaemann R. (2001) Osoby. O różnicy między czymś a kimś, tłum. J. Merecki, Warszawa, Oficyna Naukowa. | |
dc.references | Šrubar I. (1993) Świat przeżywany i totalność. Dwa typy ugruntowania myśli socjologicznej w: Świat przeżywany. Fenomenologia i nauki społeczne, zebrali i wstępem opatrzyli Z. Krasnodębski, K. Nellen, Warszawa, PIW. | |
dc.references | Stróżewski W. (1994) Istnienie i sens, Kraków, Wydawnictwo Znak. | |
dc.references | Tischner J. (1982) Sztuka etyki w: J. Tischner, Myślenie według wartości, Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”. | |
dc.references | Tischner J. (2006), Etyka wartości i nadziei w: J. Tischner, O człowieku. Wybór pism filozoficznych, Wrocław–Warszawa–Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | |
dc.references | Walczak A. (2011) Spotkanie z wychowankiem. Ku tożsamości ipse pedagoga, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | |
dc.references | Walczak A. (2012) Obecność i ślad pedagoga jako fenomeny wychowania w: Metamorfozy filozofii wychowania. Od antyku po współczesność, S. Sztobryn, M. Wasilewski, M. Rojek (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | |
dc.references | Waldenfels B. (2002) Topografia obcego. Studia z fenomenologii obcego, tłum. J. Sidorek, Warszawa, Oficyna Naukowa. | |
dc.references | Waldenfels B. (2009) Podstawowe motywy fenomenologii obcego, obcego, tłum. J. Sidorek, Warszawa, Oficyna Naukowa. | |
dc.references | Wojtysiak J. (2005) O słowie BYĆ, Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL. | |
dc.identifier.doi | 10.5604/17339758.1198749 | |
dc.relation.volume | 2 | pl_PL |