Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBodasińska, Anna
dc.contributor.authorBodasiński, Sławomir
dc.contributor.authorPiech, Krzysztof
dc.date.accessioned2016-12-19T07:07:26Z
dc.date.available2016-12-19T07:07:26Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationA. Bodasińska, S. Bodasiński, K. Piech, Widowisko sportowe w kategoriach wartości fair play w ocenie zawodniczek i zawodników zespołowych gier sportowych, [w:] A. Kaźmierczak, J. E. Kowalska, A. Maszorek-Szymala, A. Makarczuk (red.), Pedagogiczny wymiar kultury fizycznej i zdrowotnej w życiu współczesnego człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 63-81.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-247-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20226
dc.descriptionPrezentowana publikacja dotyczy wybranych zagadnień związanych z kulturą fizyczną i zdrowotną współczesnego człowieka. Autorzy – specjaliści z zakresu pedagogiki, nauk medycznych i nauk o kulturze fizycznej – podejmują m.in. problematykę wartości kultury fizycznej w procesie kształcenia i wychowania, współczesnych czynników promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, zdrowotnych uwarunkowań aktywności ruchowej czy społecznych kontekstów idei olimpijskiej. Tematyka ta wpisuje się w ważny nurt rozważań, w którym poszukuje się nowych rozwiązań pedagogicznych, zwłaszcza w odniesieniu do idei edukacji olimpijskiej i zdrowotnej.pl_PL
dc.description.abstractFair play rules in sport events are based on four basic components. The scope of their action includes essential duties concerning the respect to the rules of the game and respect to the accepted behaviours and moral principles. The aim of this study was to assess the level of knowledge and awareness of competitors of team games in the scope of perceiving the components of the fair play rules in sport events. In this study a method of the diagnostic survey with using the questionnaire form and written examined statements was applied. Examination was made in 2015 and 20 volleyball players and 19 handball players took part in it. The nature of the fair play rule is not a new element for the examined players. Competitors, in most cases, have knowledge how to behave in accordance with fair game. Although this principle, unfortunately, is understood by them exclusively in categories of sports rivalry on the court or a sports hall. Attitudes to fair play components in the sport event are at the average level in the clear majority (about 89%). Choices presenting attitude, which is on the highest level, were noticed only in about 7% of respondents and the lowest level was registered at about 4% of the examined. The fair play component which was noticed on the highest level was “health”, and the lowest value was presented by: “equality of opportunity” and “respecting the principles and rules of the game”. Presented results show the high rate of the problem, both in the public and pedagogic aspect.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPedagogiczny wymiar kultury fizycznej i zdrowotnej w życiu współczesnego człowieka;
dc.titleWidowisko sportowe w kategoriach wartości fair play w ocenie zawodniczek i zawodników zespołowych gier sportowychpl_PL
dc.title.alternativeSport event in categories of fair play values in the view of the competitors of sport team gamespl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Anna Bodasińska, Sławomir Bodasiński, Krzysztof Piech, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number63-81pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAWF Warszawa, Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu w Białej Podlaskiejpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAWF Warszawa, Wydział Turystyki i Zdrowiapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-248-5
dc.referencesBodasińska A., Czysta gra w sporcie i życiu codziennym, ZWWF, Biała Podlaska 2007.pl_PL
dc.referencesDąbrowscy A. i A., Fair play w sporcie młodzieżowym, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” 1994, nr 1, s. 8–12.pl_PL
dc.referencesDoktór K., Widowisko sportowe – nowa (gorsza) jakość, „Sport Wyczynowy” 1996, nr 11–12, s. 7–10.pl_PL
dc.referencesHodan B., O problematyce stylu życia i jego optymalizacji, [w:] Z. Żukowska, R. Żukowski (red.), Zdrowie – Ruch – Fair Play. Klub Fair Play PKOl, Estrella, Warszawa 2001, s. 73–79.pl_PL
dc.referencesJanusz M., Sądecka D., Różne relacje i mechanizmy widowiska sportowego, „Przegląd Naukowy Kultury Fizycznej Uniwersytetu Rzeszowskiego” 2004, nr 3–4, s. 257–263.pl_PL
dc.referencesKosiewicz J., Struktura widowiska sportowego. Część I, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” 1997, nr 2, s. 60–64.pl_PL
dc.referencesKosiewicz J., Struktura widowiska sportowego. Część II, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” 1997, nr 3, s. 109–113.pl_PL
dc.referencesKowalska J., Widowisko sportowe – fair play w edukacji do kulturalnego odbioru, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” 2010, nr 3, s. 11–15.pl_PL
dc.referencesLipiec J. (red.), Filozofia olimpizmu, PWS Sprint, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesLis J., Piękno fizyczne i moralne, [w:] Z. Żukowska Z. (red.), Fair Play – Sport – Edukacja. PTNKF, Estrella, Warszawa 1996, s. 116–120.pl_PL
dc.referencesMüller N., O znaczeniu fair play w sporcie na przestrzeni stuleci, [w:] Z. Żukowska (red.), Fair Play – Sport – Edukacja. PTNKF, Estrella, Warszawa 1996, s. 76–82.pl_PL
dc.referencesNowacka M., Etyczne problemy sportu. Fair play w sporcie, „Lider” 1997, nr 1, s. 3–5.pl_PL
dc.referencesNowocień J., Sport i olimpizm w systemie dydaktyczno-wychowawczym współczesnej szkoły, AWF, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesPiewcewicz J., Fair play i olimpizm, „Almanach I”, PKOl, PAOL, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesStańczuk K., Zachowania patologiczne niektórych widowni sportowych – próba wyjaśnienia zjawiska, Roczniki Naukowe AWF, Nr 33, Warszawa 1992, s. 139–160.pl_PL
dc.referencesZdebska H., Piękno sportu – piękno widowiska, „Kultura Fizyczna” 2010, nr 9–10, s. 6–8.pl_PL
dc.referencesŻukowska Z. (red.), Fair Play – Sport – Edukacja. PTNKF, Estrella, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesŻukowski R., Młodzież wobec wartości fair play w sporcie, [w:] Z. Żukowska (red.), Fair Play – Sport – Edukacja. PTNKF, Estrella, Warszawa 1996, s. 156–167.pl_PL
dc.referencesŻyto-Sitkiewicz D., Motywy uczestnictwa w widowisku sportowym, „Wychowanie Fizyczne i Sport” 1993, nr 2, s. 53–61.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-247-8.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord