Show simple item record

dc.contributor.authorRogo, Beata
dc.date.accessioned2016-12-21T12:10:34Z
dc.date.available2016-12-21T12:10:34Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationB. Rogo, Styl życia studentek a ich przekonania zdrowotne i preferowane wartości, [w:] A. Kaźmierczak, J. E. Kowalska, A. Maszorek-Szymala, A. Makarczuk (red.), Pedagogiczny wymiar kultury fizycznej i zdrowotnej w życiu współczesnego człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 229-246.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-247-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20241
dc.descriptionPrezentowana publikacja dotyczy wybranych zagadnień związanych z kulturą fizyczną i zdrowotną współczesnego człowieka. Autorzy – specjaliści z zakresu pedagogiki, nauk medycznych i nauk o kulturze fizycznej – podejmują m.in. problematykę wartości kultury fizycznej w procesie kształcenia i wychowania, współczesnych czynników promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, zdrowotnych uwarunkowań aktywności ruchowej czy społecznych kontekstów idei olimpijskiej. Tematyka ta wpisuje się w ważny nurt rozważań, w którym poszukuje się nowych rozwiązań pedagogicznych, zwłaszcza w odniesieniu do idei edukacji olimpijskiej i zdrowotnej.pl_PL
dc.description.abstractIntroduction: Lifestyle is one of the most important factors related to the health of each individual which can be controlled and modified. Connection between health, the quality of life and productivity at work, understandable especially for the educated and young people, is not respected by them in the preventive practice. Recently media have been alarming about the increasing statistics of obesity among young people, their poor physical and mental condition as well as the increasing number of people with so-called social diseases. The decisive factor in human proceedings includes core values that not only imply a lifestyle and its quality but also influence the development and the form of a person’s way of life. Therefore, there is a question what kind of lifestyle students of the University of Gdańsk lead and what the relation between their lifestyle, health beliefs and their core values is. Purpose: The aim of the study is to clarify the connection between the lifestyle, health convictions and preferred values of female students at the University of Gdansk. Material and methods: Dean’s groups of full-time studies were selected to take part in the study including 1st year students attending obligatory fitness classes studying at different departments during the academic year 2006/2007. The results of 150 people were analized statistically. The students were between 19–24 and the average age was 20.3. A questionnaire was used for quantitative research. Conclusions: Only 43% of students in the examined group lead healthy lifestyle which may cause concern and may suggest a lack of knowledge in this field. The quality of meals and physical activity are the variables strongly differentiating female students in terms of their lifestyles. The results confirm earlier observations, showing that female students who lead a healthy lifestyle (PLUS group) appreciate following the desire for achieving and maintaining physical fitness as it is an expression of health that they highly appreciate as a value.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPedagogiczny wymiar kultury fizycznej i zdrowotnej w życiu współczesnego człowieka;
dc.titleStyl życia studentek a ich przekonania zdrowotne i preferowane wartościpl_PL
dc.title.alternativeLifestyle of female students and their health convictions and preferred valuespl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Beata Rogo, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number229-246pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdańskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-248-5
dc.referencesBiernat E., Prozdrowotny styl życia studentów szkoły głównej Handlowej, „Kultura Fizyczna” 2001, nr 1–2, s. 7–11.pl_PL
dc.referencesBrzozowski P., Skala Wartości Schelerowskich – SWS. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesCastillo I., Molina-García J., Adiposity and psychological well-being: effects of physical activity on university students in Valencia, Spain, „Rev Panam Salud Publica” 2009, 26(4), Oct., s. 334–340, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Adiposity+and+psychological+well-being%3A+ effects+of+physical+activity+on+university+students+in+Valencia%2C+Spain (dostęp: 10.05.14).pl_PL
dc.referencesDanecki J., Czas wolny. Mity i potrzeby, Warszawa 1967.pl_PL
dc.referencesDeckert A., Kultura fizyczna studentów Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, „Kultura Fizyczna” 1999, 3–4, s. 10–11.pl_PL
dc.referencesDemel M., Pedagogika zdrowia, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesDodd L.J., Al-Nakeeb Y., Nevill A., Forshaw M.J., Lifestyle risk factors of students: A cluster analytical approach, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Forshaw+MJ.%2C+Lifestyle+risk+factor s+of+students%3A+A+cluster+analytical+approach (dostęp: 14.05.2010).pl_PL
dc.referencesDrabik J., Aktywność fizyczna w treningu zdrowotnym osób dorosłych. Część II, Gdańsk 1996, s. 215.pl_PL
dc.referencesDrozdowski S., Rytm wybranych cech sprawności fizycznej w czasie czteroletnich studiów wychowania fizycznego, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, Poznań 1980.pl_PL
dc.referencesGacek M., Motywy i poziom aktywności ruchowej wśród studentów I roku AWF w Krakowie, „Kultura Fizyczna” 2002, 11–12, s. 26–27.pl_PL
dc.referencesGniazdowski A., Zachowania zdrowotne. Podstawowe zależności, [w:] A. Gniazdowski (red.), Zachowania zdrowotne, zagadnienia teoretyczne, próba charakterystyki zachowań zdrowotnych społeczeństwa polskiego, Wydawnictwo Instytut Medycyny Pracy, Łódź 1990, s. 85.pl_PL
dc.referencesJankowski K., Zdrowy styl życia. Promocja zdrowia, „Nauki Społeczne i Medycyna” 1994, nr 1–2, s. 99–111.pl_PL
dc.referencesJegier A., Aktywność ruchowa w promocji zdrowia oraz zapobieganiu i leczeniu chorób przewlekłych, [w:] A. Jegier, K. Nazar, A. Dziak (red.), Medycyna sportowa, Polskie Towarzystwo Medycyny Sportowej, Warszawa 2005, s. 403.pl_PL
dc.referencesKozłowski St., Nazar K., Wprowadzenie do fizjologii klinicznej, PZWL, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesKrawczyk Z., Aktywność fizyczna a zdrowy styl życia w perspektywie integracji europejskiej, „Kultura Fizyczna” 2002, s. 1–2.pl_PL
dc.referencesKuński H., Trening zdrowotny osób dorosłych, stosowany w praktyce, „Medycyna Sportiva” 2003, 7, Supl. 1, s. 15–25.pl_PL
dc.referencesMakuła W., Postawy prosomatyczne młodzieży akademickiej Krakowa, „Kultura Fizyczna” 1999, nr 3–4.pl_PL
dc.referencesMalara B., Góra-Kupilas K., Jośko J., Odżywianie się i inne elementy stylu życia studentów Politechniki Śląskiej – doniesienie wstępne, „Zdrowie Publiczne” 2006, 116(1), s. 132–134.pl_PL
dc.referencesModrzejewski J., Roman E., Studenci Poznańskiego Ośrodka Akademickiego wobec wartości zdrowia i jego zagrożeń, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 1998, nr 11/12, s. 127–142.pl_PL
dc.referencesOpatz J.P., A Promer of Heath promotion. Creating healthy Organization Cultures, Oryn Publication, Inc., Washington, D.C. 1985, s. 7.pl_PL
dc.referencesOstrowska A., Prozdrowotne style życia, [w:] A. Ostrowska, Styl życia a zdrowie, FiS PAN, Warszawa 1999, s. 28.pl_PL
dc.referencesOstrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994.pl_PL
dc.referencesPatok J., Jasiński M., Ożarowski P., Drabik J., Szymański P., Aktywność fizyczna studentów I roku UG, „Kultura Fizyczna” 1997, nr 7–8.pl_PL
dc.referencesPilicz St. (red.), Rozwój sprawności i wydolności fizycznej dzieci i młodzieży: raport z badań, Wydawnictwo AWF, Warszawa 1988.pl_PL
dc.referencesRoman E., Sytuacja zdrowotna młodzieży studiującej, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 1997, nr 8, s. 89–98.pl_PL
dc.referencesRoman E., Młodzież studiująca wobec wartości własnego zdrowia, ERUDITUS s.c. Poznań 1998.pl_PL
dc.referencesRogo B., Styl życia studentek a ich postawa na zajęciach fitness i motywy uczestnictwa, „Journal of Health Sciences” 2014, 13, s. 356–368.pl_PL
dc.referencesRogo B., Styl życia i sprawność fizyczna studentek a ich poczucie koherencji, rozprawa doktorska, AWFiS, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesRutkowska E., Aktywność fizyczna w medycynie holistycznej, „Wychowanie Fizyczne i Sport” 2004, t. 48, s. 175–180.pl_PL
dc.referencesSiciński A. (red.), Style życia w miastach polskich (u progu kryzysu), Wrocław 1988.pl_PL
dc.referencesSzczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesSzymański M.J., Wartości nauczycieli i uczniów szkół zawodowych, [w:] S. Kwiatkowski (red.), Nowe uwarunkowania edukacji szkolnej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1998, s. 31.pl_PL
dc.referencesWoynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2008, s. 56.pl_PL
dc.referencesZdebska H., Olszewski T., Kultura fizyczna a wartości ciała i zdrowia, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin – Polonia, vol. lx, suppl. xvi, 660 sectio d, 2005.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-247-8.18


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record