dc.contributor.author | Rogo, Beata | |
dc.date.accessioned | 2016-12-21T12:10:34Z | |
dc.date.available | 2016-12-21T12:10:34Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | B. Rogo, Styl życia studentek a ich przekonania zdrowotne i preferowane wartości, [w:] A. Kaźmierczak, J. E. Kowalska, A. Maszorek-Szymala, A. Makarczuk (red.), Pedagogiczny wymiar kultury fizycznej i zdrowotnej w życiu współczesnego człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 229-246. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-247-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/20241 | |
dc.description | Prezentowana publikacja dotyczy wybranych zagadnień związanych z kulturą fizyczną i zdrowotną współczesnego człowieka. Autorzy – specjaliści z zakresu pedagogiki, nauk medycznych i nauk o kulturze fizycznej – podejmują m.in. problematykę wartości kultury fizycznej w procesie kształcenia i wychowania, współczesnych czynników promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, zdrowotnych uwarunkowań aktywności ruchowej czy społecznych kontekstów idei olimpijskiej. Tematyka ta wpisuje się w ważny nurt rozważań, w którym poszukuje się nowych rozwiązań pedagogicznych, zwłaszcza w odniesieniu do idei edukacji olimpijskiej i zdrowotnej. | pl_PL |
dc.description.abstract | Introduction: Lifestyle is one of the most important factors related to the health of each individual
which can be controlled and modified. Connection between health, the quality of life and productivity
at work, understandable especially for the educated and young people, is not respected by
them in the preventive practice. Recently media have been alarming about the increasing statistics of
obesity among young people, their poor physical and mental condition as well as the increasing number
of people with so-called social diseases. The decisive factor in human proceedings includes core
values that not only imply a lifestyle and its quality but also influence the development and the form
of a person’s way of life. Therefore, there is a question what kind of lifestyle students of the University
of Gdańsk lead and what the relation between their lifestyle, health beliefs and their core values is.
Purpose: The aim of the study is to clarify the connection between the lifestyle, health convictions
and preferred values of female students at the University of Gdansk.
Material and methods: Dean’s groups of full-time studies were selected to take part in the study
including 1st year students attending obligatory fitness classes studying at different departments during
the academic year 2006/2007. The results of 150 people were analized statistically. The students were
between 19–24 and the average age was 20.3. A questionnaire was used for quantitative research.
Conclusions: Only 43% of students in the examined group lead healthy lifestyle which may
cause concern and may suggest a lack of knowledge in this field. The quality of meals and physical
activity are the variables strongly differentiating female students in terms of their lifestyles. The results
confirm earlier observations, showing that female students who lead a healthy lifestyle (PLUS group)
appreciate following the desire for achieving and maintaining physical fitness as it is an expression of
health that they highly appreciate as a value. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Pedagogiczny wymiar kultury fizycznej i zdrowotnej w życiu współczesnego człowieka; | |
dc.title | Styl życia studentek a ich przekonania zdrowotne i preferowane wartości | pl_PL |
dc.title.alternative | Lifestyle of female students and their health convictions and preferred values | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Beata Rogo, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 229-246 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-248-5 | |
dc.references | Biernat E., Prozdrowotny styl życia studentów szkoły głównej Handlowej, „Kultura Fizyczna” 2001, nr 1–2, s. 7–11. | pl_PL |
dc.references | Brzozowski P., Skala Wartości Schelerowskich – SWS. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 1995. | pl_PL |
dc.references | Castillo I., Molina-García J., Adiposity and psychological well-being: effects of physical activity on university students in Valencia, Spain, „Rev Panam Salud Publica” 2009, 26(4), Oct., s. 334–340, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Adiposity+and+psychological+well-being%3A+ effects+of+physical+activity+on+university+students+in+Valencia%2C+Spain (dostęp: 10.05.14). | pl_PL |
dc.references | Danecki J., Czas wolny. Mity i potrzeby, Warszawa 1967. | pl_PL |
dc.references | Deckert A., Kultura fizyczna studentów Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, „Kultura Fizyczna” 1999, 3–4, s. 10–11. | pl_PL |
dc.references | Demel M., Pedagogika zdrowia, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 1980. | pl_PL |
dc.references | Dodd L.J., Al-Nakeeb Y., Nevill A., Forshaw M.J., Lifestyle risk factors of students: A cluster analytical approach, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Forshaw+MJ.%2C+Lifestyle+risk+factor s+of+students%3A+A+cluster+analytical+approach (dostęp: 14.05.2010). | pl_PL |
dc.references | Drabik J., Aktywność fizyczna w treningu zdrowotnym osób dorosłych. Część II, Gdańsk 1996, s. 215. | pl_PL |
dc.references | Drozdowski S., Rytm wybranych cech sprawności fizycznej w czasie czteroletnich studiów wychowania fizycznego, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, Poznań 1980. | pl_PL |
dc.references | Gacek M., Motywy i poziom aktywności ruchowej wśród studentów I roku AWF w Krakowie, „Kultura Fizyczna” 2002, 11–12, s. 26–27. | pl_PL |
dc.references | Gniazdowski A., Zachowania zdrowotne. Podstawowe zależności, [w:] A. Gniazdowski (red.), Zachowania zdrowotne, zagadnienia teoretyczne, próba charakterystyki zachowań zdrowotnych społeczeństwa polskiego, Wydawnictwo Instytut Medycyny Pracy, Łódź 1990, s. 85. | pl_PL |
dc.references | Jankowski K., Zdrowy styl życia. Promocja zdrowia, „Nauki Społeczne i Medycyna” 1994, nr 1–2, s. 99–111. | pl_PL |
dc.references | Jegier A., Aktywność ruchowa w promocji zdrowia oraz zapobieganiu i leczeniu chorób przewlekłych, [w:] A. Jegier, K. Nazar, A. Dziak (red.), Medycyna sportowa, Polskie Towarzystwo Medycyny Sportowej, Warszawa 2005, s. 403. | pl_PL |
dc.references | Kozłowski St., Nazar K., Wprowadzenie do fizjologii klinicznej, PZWL, Warszawa 1995. | pl_PL |
dc.references | Krawczyk Z., Aktywność fizyczna a zdrowy styl życia w perspektywie integracji europejskiej, „Kultura Fizyczna” 2002, s. 1–2. | pl_PL |
dc.references | Kuński H., Trening zdrowotny osób dorosłych, stosowany w praktyce, „Medycyna Sportiva” 2003, 7, Supl. 1, s. 15–25. | pl_PL |
dc.references | Makuła W., Postawy prosomatyczne młodzieży akademickiej Krakowa, „Kultura Fizyczna” 1999, nr 3–4. | pl_PL |
dc.references | Malara B., Góra-Kupilas K., Jośko J., Odżywianie się i inne elementy stylu życia studentów Politechniki Śląskiej – doniesienie wstępne, „Zdrowie Publiczne” 2006, 116(1), s. 132–134. | pl_PL |
dc.references | Modrzejewski J., Roman E., Studenci Poznańskiego Ośrodka Akademickiego wobec wartości zdrowia i jego zagrożeń, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 1998, nr 11/12, s. 127–142. | pl_PL |
dc.references | Opatz J.P., A Promer of Heath promotion. Creating healthy Organization Cultures, Oryn Publication, Inc., Washington, D.C. 1985, s. 7. | pl_PL |
dc.references | Ostrowska A., Prozdrowotne style życia, [w:] A. Ostrowska, Styl życia a zdrowie, FiS PAN, Warszawa 1999, s. 28. | pl_PL |
dc.references | Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994. | pl_PL |
dc.references | Patok J., Jasiński M., Ożarowski P., Drabik J., Szymański P., Aktywność fizyczna studentów I roku UG, „Kultura Fizyczna” 1997, nr 7–8. | pl_PL |
dc.references | Pilicz St. (red.), Rozwój sprawności i wydolności fizycznej dzieci i młodzieży: raport z badań, Wydawnictwo AWF, Warszawa 1988. | pl_PL |
dc.references | Roman E., Sytuacja zdrowotna młodzieży studiującej, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 1997, nr 8, s. 89–98. | pl_PL |
dc.references | Roman E., Młodzież studiująca wobec wartości własnego zdrowia, ERUDITUS s.c. Poznań 1998. | pl_PL |
dc.references | Rogo B., Styl życia studentek a ich postawa na zajęciach fitness i motywy uczestnictwa, „Journal of Health Sciences” 2014, 13, s. 356–368. | pl_PL |
dc.references | Rogo B., Styl życia i sprawność fizyczna studentek a ich poczucie koherencji, rozprawa doktorska, AWFiS, Kraków 2010. | pl_PL |
dc.references | Rutkowska E., Aktywność fizyczna w medycynie holistycznej, „Wychowanie Fizyczne i Sport” 2004, t. 48, s. 175–180. | pl_PL |
dc.references | Siciński A. (red.), Style życia w miastach polskich (u progu kryzysu), Wrocław 1988. | pl_PL |
dc.references | Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1970. | pl_PL |
dc.references | Szymański M.J., Wartości nauczycieli i uczniów szkół zawodowych, [w:] S. Kwiatkowski (red.), Nowe uwarunkowania edukacji szkolnej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1998, s. 31. | pl_PL |
dc.references | Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2008, s. 56. | pl_PL |
dc.references | Zdebska H., Olszewski T., Kultura fizyczna a wartości ciała i zdrowia, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin – Polonia, vol. lx, suppl. xvi, 660 sectio d, 2005. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-247-8.18 | |