dc.contributor.author | Antczak, Mariola | |
dc.date.accessioned | 2017-03-02T16:56:57Z | |
dc.date.available | 2017-03-02T16:56:57Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 0860-7435 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/20721 | |
dc.description.abstract | The Author of the article presents the most important aims of education
in the 21st century which should be followed by teachers who work as
librarians. The Author elaborates both on legal basis of teacher’s education and
on the presentation of practical solutions applied at the Department of the Library
and Information Science (Department of Informatology and Bibliology
since July 2016) at the University of Lodz. The Author concentrates on some
forms of work with students and active teaching methods which will project
into bigger activation of the pupils at schools. | pl_PL |
dc.description.abstract | Wskazano najważniejsze cele edukacji XXI wieku, które powinny
przyświecać pracującym w zawodzie nauczycielom bibliotekarzom,
w równym stopniu, co nauczycielom przedmiotowym odpowiedzialnym
za kształcenie odpowiednich kompetencji młodego pokolenia
Polaków. W tekście znajdziemy omówienia podstaw prawnych kształcenia
nauczycieli bibliotekarzy oraz prezentację praktycznych rozwiązań
stosowanych w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej (od
lipca 2016 r. Katedrze Informatologii i Bibliologii) Uniwersytetu Łódzkiego.
Skupiono się na omówieniu wybranych form pracy ze studentami
oraz aktywnych metodach ich nauczania, które znajdują przełożenie na
późniejszą aktywizację przez nich uczniów w szkołach. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;22-23 | |
dc.subject | edukacja | pl_PL |
dc.subject | kompetencje | pl_PL |
dc.subject | nauczyciele bibliotekarze | pl_PL |
dc.subject | szkoła | pl_PL |
dc.subject | aktywizujące metody nauczania | pl_PL |
dc.subject | education | pl_PL |
dc.subject | competences | pl_PL |
dc.subject | teachers | pl_PL |
dc.subject | school librarians | pl_PL |
dc.subject | school | pl_PL |
dc.subject | activating teaching methods | pl_PL |
dc.title | Współczesne trendy w edukacji przyszłych nauczycieli bibliotekarzy na przykładzie Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.title.alternative | Modern trends in education of teachers–librarians on the basis of the Department of Library and Information Science of the University of Lodz | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 81-106 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Informatologii i Bibliologii | pl_PL |
dc.references | Antczak, Mariola. (2011). Wyzwania oświatowe początku XXI wieku a edukacja nauczycieli bibliotekarzy w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego w latach 2004–2009. W: E. Andrysiak (red.), Ludzie i książki: Studia i szkice bibliologiczno-bibliograficzne (s. 433–446). Łódź: Wydaw. Ibidem. | pl_PL |
dc.references | Chwalba, Andrzej. (2004). Współczesne problemy dydaktyki akademickiej. W: D. Skulicz (red.), W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej (s. 15–17). Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Day, Christopher. (2004). Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie . Gdańsk: Gdańskie Wydaw. Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | De Bono, Edward. (2008). Sześć kapeluszy myślowych. Gliwice: Helion. | pl_PL |
dc.references | Karkowski, Bogumił. (1999). Kształcenie podyplomowe bibliotekarzy a potrzeby społeczeństwa informacyjnego. Acta Universitatis Lodziensis.Folia Librorum, 9, 25–29. | pl_PL |
dc.references | Konieczna, Jadwiga & Karkowski, Bogumił. (2001). Książka, czytelnik i biblioteka szkolna w kręgu zainteresowań studentów bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 10, 169–181. | pl_PL |
dc.references | Krzyżewska, Jadwiga. (1998). Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej . Cz. 1. Suwałki: AU OMEGA. | pl_PL |
dc.references | Matwijów, Bogusława. (2004). Kształcenie akademickie w perspektywie uczenia się przez całe życie (lifelong learning). W: D. Skulicz (red.), W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej, (s. 87-90). Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | OECD. (1996). Lifelong Learning for All. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development. | pl_PL |
dc.references | Pacławska, Kazimiera. (2004). Ewaluacja w dydaktyce akademickiej. W: D. Skulicz (red.) W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej , (s. 121–134). Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Palka, Stanisław. (2004). Aktualne tendencje w dydaktyce akademickiej W: D. Skulicz (red.), W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej , (s. 31–36). Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | UNESCO. (2001). Education for All. The year 2000 Assesment . Pobrany 20 października 2016, z: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001200/120058e.pdf | pl_PL |
dc.references | UNESCO & OECD. (2001). Teachers for Tomorrow’s Schools. Analysis of the World Education Indicators. 2001 Edition. Paris: OECD Publishing, UNESCO Publishing. | pl_PL |
dc.references | Toffler, Alvin. (1991). Powershift. New York: Bantam Books. | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 26.01.1982 r., Karta Nauczyciela (1982), Dz. U. 1983 nr 5. | pl_PL |
dc.references | Zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 30. 06. 1982 r. w sprawie norm zatrudnienia nauczycieli–bibliotekarzy (1982), Dz. Urz. MOiW 1982 nr 8, poz. 69. | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 24. 08. 1982 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (1982), Dz. Urz. 1982 nr 29, poz. 206. | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 10. 10. 1991 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (1991), Dz. U. 1991, poz. 433. | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (2004). [online], Dz. U. Nr 207, poz. 2110, [dostęp: 07.04.2013], dostępny w Internecie: <http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_pr_1997– 2006/rozp _302.php?wrapper=test> | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (2005), Dz. U. nr 164, poz. 1365, z późn. zm. | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (2008) Dz. U. z dn. 15 stycznia 2009 r. 4.17 [online], [dostęp: 07.04.2013 r.], dostępny w Internecie: <http://www.lex.pl/du–akt/–/akt/dz–u–09–4–17> | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. Prawo o szkolnictwie wyższym ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (2011), Dz. U. Nr 84, poz. 455 i Nr 112, poz. 654. Tekst ujednolicony: Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym [online], Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm., [dostęp: 07.04.2013], dostępny w Internecie: <http://www.nauka.gov.pl/ /fileadmin/user_upload/szkolnictwo/Reforma/20110523_USTAWA_z_dnia_27_lipca_ 2005.pdf> | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (2012) [online], [dostęp: 07.04.2013], dostępny w Internecie: <http://www.uj.edu.pl/documents/1333504/ 4915309/17.01.2012_Rozp.MNiSW_standardy_ksztalcenia_dla_nauczycieli.pdf> | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | marant@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-7435.22.23.06 | |