Show simple item record

dc.contributor.authorAntczak, Mariola
dc.date.accessioned2017-03-02T16:56:57Z
dc.date.available2017-03-02T16:56:57Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0860-7435
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20721
dc.description.abstractThe Author of the article presents the most important aims of education in the 21st century which should be followed by teachers who work as librarians. The Author elaborates both on legal basis of teacher’s education and on the presentation of practical solutions applied at the Department of the Library and Information Science (Department of Informatology and Bibliology since July 2016) at the University of Lodz. The Author concentrates on some forms of work with students and active teaching methods which will project into bigger activation of the pupils at schools.pl_PL
dc.description.abstractWskazano najważniejsze cele edukacji XXI wieku, które powinny przyświecać pracującym w zawodzie nauczycielom bibliotekarzom, w równym stopniu, co nauczycielom przedmiotowym odpowiedzialnym za kształcenie odpowiednich kompetencji młodego pokolenia Polaków. W tekście znajdziemy omówienia podstaw prawnych kształcenia nauczycieli bibliotekarzy oraz prezentację praktycznych rozwiązań stosowanych w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej (od lipca 2016 r. Katedrze Informatologii i Bibliologii) Uniwersytetu Łódzkiego. Skupiono się na omówieniu wybranych form pracy ze studentami oraz aktywnych metodach ich nauczania, które znajdują przełożenie na późniejszą aktywizację przez nich uczniów w szkołach.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;22-23
dc.subjectedukacjapl_PL
dc.subjectkompetencjepl_PL
dc.subjectnauczyciele bibliotekarzepl_PL
dc.subjectszkołapl_PL
dc.subjectaktywizujące metody nauczaniapl_PL
dc.subjecteducationpl_PL
dc.subjectcompetencespl_PL
dc.subjectteacherspl_PL
dc.subjectschool librarianspl_PL
dc.subjectschoolpl_PL
dc.subjectactivating teaching methodspl_PL
dc.titleWspółczesne trendy w edukacji przyszłych nauczycieli bibliotekarzy na przykładzie Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.title.alternativeModern trends in education of teachers–librarians on the basis of the Department of Library and Information Science of the University of Lodzpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number81-106pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Informatologii i Bibliologiipl_PL
dc.referencesAntczak, Mariola. (2011). Wyzwania oświatowe początku XXI wieku a edukacja nauczycieli bibliotekarzy w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego w latach 2004–2009. W: E. Andrysiak (red.), Ludzie i książki: Studia i szkice bibliologiczno-bibliograficzne (s. 433–446). Łódź: Wydaw. Ibidem.pl_PL
dc.referencesChwalba, Andrzej. (2004). Współczesne problemy dydaktyki akademickiej. W: D. Skulicz (red.), W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej (s. 15–17). Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesDay, Christopher. (2004). Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie . Gdańsk: Gdańskie Wydaw. Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesDe Bono, Edward. (2008). Sześć kapeluszy myślowych. Gliwice: Helion.pl_PL
dc.referencesKarkowski, Bogumił. (1999). Kształcenie podyplomowe bibliotekarzy a potrzeby społeczeństwa informacyjnego. Acta Universitatis Lodziensis.Folia Librorum, 9, 25–29.pl_PL
dc.referencesKonieczna, Jadwiga & Karkowski, Bogumił. (2001). Książka, czytelnik i biblioteka szkolna w kręgu zainteresowań studentów bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 10, 169–181.pl_PL
dc.referencesKrzyżewska, Jadwiga. (1998). Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej . Cz. 1. Suwałki: AU OMEGA.pl_PL
dc.referencesMatwijów, Bogusława. (2004). Kształcenie akademickie w perspektywie uczenia się przez całe życie (lifelong learning). W: D. Skulicz (red.), W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej, (s. 87-90). Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesOECD. (1996). Lifelong Learning for All. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.pl_PL
dc.referencesPacławska, Kazimiera. (2004). Ewaluacja w dydaktyce akademickiej. W: D. Skulicz (red.) W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej , (s. 121–134). Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesPalka, Stanisław. (2004). Aktualne tendencje w dydaktyce akademickiej W: D. Skulicz (red.), W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej , (s. 31–36). Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesUNESCO. (2001). Education for All. The year 2000 Assesment . Pobrany 20 października 2016, z: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001200/120058e.pdfpl_PL
dc.referencesUNESCO & OECD. (2001). Teachers for Tomorrow’s Schools. Analysis of the World Education Indicators. 2001 Edition. Paris: OECD Publishing, UNESCO Publishing.pl_PL
dc.referencesToffler, Alvin. (1991). Powershift. New York: Bantam Books.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 26.01.1982 r., Karta Nauczyciela (1982), Dz. U. 1983 nr 5.pl_PL
dc.referencesZarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 30. 06. 1982 r. w sprawie norm zatrudnienia nauczycieli–bibliotekarzy (1982), Dz. Urz. MOiW 1982 nr 8, poz. 69.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 24. 08. 1982 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (1982), Dz. Urz. 1982 nr 29, poz. 206.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 10. 10. 1991 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (1991), Dz. U. 1991, poz. 433.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (2004). [online], Dz. U. Nr 207, poz. 2110, [dostęp: 07.04.2013], dostępny w Internecie: <http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_pr_1997– 2006/rozp _302.php?wrapper=test>pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (2005), Dz. U. nr 164, poz. 1365, z późn. zm.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (2008) Dz. U. z dn. 15 stycznia 2009 r. 4.17 [online], [dostęp: 07.04.2013 r.], dostępny w Internecie: <http://www.lex.pl/du–akt/–/akt/dz–u–09–4–17>pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 18 marca 2011 r. Prawo o szkolnictwie wyższym ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (2011), Dz. U. Nr 84, poz. 455 i Nr 112, poz. 654. Tekst ujednolicony: Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym [online], Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm., [dostęp: 07.04.2013], dostępny w Internecie: <http://www.nauka.gov.pl/ /fileadmin/user_upload/szkolnictwo/Reforma/20110523_USTAWA_z_dnia_27_lipca_ 2005.pdf>pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (2012) [online], [dostęp: 07.04.2013], dostępny w Internecie: <http://www.uj.edu.pl/documents/1333504/ 4915309/17.01.2012_Rozp.MNiSW_standardy_ksztalcenia_dla_nauczycieli.pdf>pl_PL
dc.contributor.authorEmailmarant@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0860-7435.22.23.06


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record