Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWójcik, Magdalena
dc.date.accessioned2017-03-03T12:20:23Z
dc.date.available2017-03-03T12:20:23Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0860-7435
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20728
dc.description.abstractThe subject of the article are new methods of reading promotion that are carried outside of the library, in the urban space, but often by librari-ans or in cooperation with them. The aim is to make a systematic review of the new forms of promotion, such as: street art, flash mob, performance, field games and more. Special attention is paid to the concept of ambient advertis-ing, citing examples of its use in the promotion of films and video games, and presenting the potential for its promotion of reading. The method of analysis and criticism of literature, as well as analysis of web pages, was made. Papers published in top librarian journals, in Polish and English, between 2010–2015, were taken into account. Supplementary analysis of the network resources was made considering the largest Polish and foreign public libraries websites and li-brarians blogs. As a result, new methods of reading promotion in public space were discussed and typology was created according to established criteria.pl_PL
dc.description.abstractPrzedmiot artykułu stanowią nowe metody promocji czytel-nictwa realizowane poza biblioteką, w przestrzeni miejskiej, często z ini-cjatywy bibliotekarzy lub we współpracy z nimi. Celem jest dokonanie systematycznego przeglądu nowych form promocji, takich jak: street art, flash mob, performance, gry terenowe i inne. Zwrócono szczególną uwagę na koncepcję reklamy ambientowej, przywołując przykłady jej stosowania w promocji filmów i gier video oraz prezentując potencjał dla promocji czytelnictwa. Zastosowano metodę analizy i krytyki pi-śmiennictwa oraz analizę stron WWW. Pod uwagę wzięto prace opubli-kowane w języku polskim i angielskim w latach 2010–2015 w kluczo-wych czasopismach bibliotekarskich. Uzupełniająco przeszukano również zasoby sieciowe — strony największych polskich i zagranicznych bibliotek publicznych oraz blogi bibliotekarzy. W rezultacie zaprezento-wano nowe metody promocji czytelnictwa wykorzystujące potencjał przestrzeni publicznej oraz dokonano ich typologii według przyjętych kryteriów.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;22-23
dc.rightsUznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/*
dc.subjectpromocja czytelnictwapl_PL
dc.subjectprzestrzeń miejskapl_PL
dc.subjectreklama ambientowapl_PL
dc.subjectpromotion of readingpl_PL
dc.subjecturban spacepl_PL
dc.subjectmbient advertisingpl_PL
dc.titleNowe metody promocji czytelnictwa w przestrzeni miejskiejpl_PL
dc.title.alternativeNew forms of reading promotion in the urban spacepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number13-28pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwapl_PL
dc.referencesBelcer, Agnieszka. (2015). Promowanie czytelnictwa i bibliotek z pomysłem: przegląd wybranych akcji czytelniczych. Podkarpackie Studia Biblioteczne, 4. Pobrane 2 marca 2016, z: http://psb.ur.edu.pl/sites/default/files/pdf/promowanie_ czytelnictwa_i_bibliotek_z_pomyslem.pdfpl_PL
dc.referencesBibliotekarze z Gliwic wcielili się w bohaterów ulubionych książek. (2015). Pobrane 3 marca 2016, z: http://booklips.pl/newsy/bibliotekarze-z-gliwic-wcieli-sie-w-bohaterow-ulubionych-ksiazek/pl_PL
dc.referencesCatch a Book. (2010). Pobrane 1 marca 2016, z: http://www.publicartarchive.org/ work/catch-bookpl_PL
dc.referencesCzytelniczy flash mob – Sobotnie południe: czytanie czy pranie? (2015). Pobrane 1 marca 2016, z: http://www.wbpg.org.pl/aktualnosc/czytelniczy-flash-mob-sobotnie-po%C5%82udnie-czytanie-czy-praniepl_PL
dc.referencesDunin-Wilczyńska, Ewa. (2015). Bookcrosing, czyli zielonkowskie uwalnianie książek. Poradnik Bibliotekarza, 1, 36.pl_PL
dc.referencesEidenbenz, Raphael & Wattenhofer, Roger & Li, Yu. (2013). Reading up on bookcrossing. International Journal of the Book, 10/2, 11–26.pl_PL
dc.referencesGra miejska „Czarodzieje w świecie Mugoli”. (2015). Pobrane 5 marca 2016, z: http://www.olsztynek.pl/aktualnosc-5-1586-gra_miejska_czarodzieje _w_swiecie_mugoli.htmlpl_PL
dc.referencesGromow, Natalia. ([2014]). Biblioteka na plaży. Pobrane 2 marca 2016, z: https://labib.pl/inspiracja/pokaz/724/pl_PL
dc.referencesInklebarger, Timothy. (2015). Digital books are up in the air: library branches take flight in airports. American Libraries, 46, 1/2. Pobrane 3 marca 2016, z: http://americanlibrariesmagazine.org/2015/02/11/digital-books-are-up-in-the-air/pl_PL
dc.referencesKokosińska, Magdalena. (2013). Książki poza domem i biblioteką, czyli co, gdzie i dlaczego czytamy w przestrzeni publicznej. Bibliotekarz, 7/8, 23.pl_PL
dc.referencesKosik, Edyta. (2015). Odjazdowy Bibliotekarz: akcja łącząca promocję czytelnictwa z promocją aktywności fizycznej. Poradnik Bibliotekarza, 6, 30–32.pl_PL
dc.referencesLeszczyński, Grzegorz & Zając, Michał. (2013). Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi: studia i szkice. Warszawa: Wydawnictwo SBP.pl_PL
dc.referencesLotna czytelnia. (2015). Pobrane 7 marca 2016, z: http://www.rajska.info/ ofer-ta/projekty/56-lotna-czytelnia.htmlpl_PL
dc.referencesMajewska, Paulina. (2011). Odjazdowi bibliotekarze „zrowerowali” Polskę. Poradnik Bibliotekarza, 7–8, 43–44.pl_PL
dc.referencesMilewska, Paulina. (2013). Czytelnicze happeningi, KsięgoZbiór od zaplecza i tramwajowa jazda. Pobrane 12 lutego 2016, z: http://paula.bibliosfera.net/2013/01/czytelnicze- -happeningi-ksiegozbior-od-zaplecza-i-tramwajowa-jazda/pl_PL
dc.referencesMistrz Promocji Czytelnictwa 2013. (2013). Pobrane 3 lutego 2016, z: http://www.sbp.pl/ /konkurs/nagrodzeni?konkurs_id=10543pl_PL
dc.referencesMłynarczyk, Magdalena. (2012). Bookcrossing. Pobrane 7 marca 2016, z: http:// www.biblioteka.koszalin.pl/bookcrossing/1447–1040-bookcrossing-w-kbppl_PL
dc.referencesMorawiec, Barbara Maria. (2012). Mikrobiblioteki po drodze do domu. Pobrane 6 marca 2016, z: http://www.lustrobiblioteki.pl/2012/06/mikrobiblioteki-po-drodze-do-domu.htmlpl_PL
dc.referencesMorawiec, Barbara Maria. (2013). 3D Street Art – książki na ulicach. Pobrane 6 mar-ca 2016, z: http://www.lustrobiblioteki.pl/2013/08/3d-street-art-ksiazki-na-ulicach.htmlpl_PL
dc.referencesMorawiec, Barbara Maria. (2014). Czytanie wyzwala kreatywność: 100+ kreatywnych pomysłów na promocję czytelnictwa. Pobrane 10 czerwca 2016, z: http:// www.slideshare.net/lustrobiblioteki/100-kreatywnych-pomysw-na-promocj-czytelnictwa-czytanie-wyzwala-kreatywno-autorka-barbra-maria-morawiec-lustro-bibliotekipl_PL
dc.referencesMorawiec, Barbara Maria. (2015). 6 fantastycznych: Mikrobibliotek. Pobrane 6 marca 2016, z: http://www.lustrobiblioteki.pl/2015/01/6-fantastycznych-mikrobibliotek.htmlpl_PL
dc.referencesOdjazdowy Bibliotekarz 2015. (2015). Pobrane 2 marca 2016, z: http://bibliosfera.net/ /odjazdowy-bibliotekarz/pl_PL
dc.referencesPaleczna, Dominika. (2013). Gdzie Polacy wymienią się książkami? Pobrane 4 marca 2016, z: http://dominika.bibliosfera.net/2013/04/gdzie-polacy-wymienia-sie-ksiazkami/pl_PL
dc.referencesProgram Rozwoju Bibliotek. (2014). Pobrane 10 czerwca 2016, z: http://frsi.org.pl/ projekt/program-rozwoju-bibliotek/pl_PL
dc.referencesRieland, Randy. (2012). Augmented Reality Livens up Museums. Pobrane 6 lutego 2016, z: http://www.smithsonianmag.com/innovation/augmented-reality-livens-up-museums-22323417/?no-istpl_PL
dc.referencesRoosevelt Elementary School – Gotta Keep Reading – Entire School Flash Mob! (2011). Pobrane 8 lutego 2016, z: https://www.youtube.com/ watch?v=xmuciMVlnbgpl_PL
dc.referencesStaniów, Bogumiła. (2012). Biblioteka szkolna dzisiaj. Warszawa: Wydawnictwo SBP.pl_PL
dc.referencesSzul, Elżbieta. (2011). Reklama ambientowa, jak niestandardowa forma komunikacji formy z klientem. Pobrane 6 marca 2016, z: http://www.pszw.edu.pl/images/ publikacje/t050_pszw_2011_szul_reklama_ambientowa_jako_niestandardowa _forma_komunikacji_firmy_z_klientem.pdfpl_PL
dc.referencesUnlock the 007 in you. You have 70 seconds! (2012). Pobrane 8 marca 2016, z: https://www.youtube.com/watch?v=RDiZOnzajNUpl_PL
dc.referencesWerbung, Gute. (2014a). Into The Storm Augmented Reality Stunt. Pobrane 2 marca 2016, z: http://www.gutewerbung.net/into-the-storm-augmented-reality-stunt/pl_PL
dc.referencesWerbung, Gute. (2014b). Edel Books: Marilyn Monroe Book Promotion. Pobrane 3 marca 2016, z: http://www.gutewerbung.net/edel-books-marilyn-monroe-book-promotion/pl_PL
dc.referencesWojciechowski, Jacek. (2000). Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa: Wydaw-nictwo SBP.pl_PL
dc.referencesWojciechowski, Łukasz. (2014). Ambient jako nowy język marketingowej komunika-cji i oryginalne wykorzystanie przestrzeni miejskiej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Poetica II, 169, 134–146.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmagda.wojcik@uj.edu.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailmagda.a.wojcik@gmail.compl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0860-7435.22.23.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska